• Annons

Webbansökan

Här diskuterar vi ämnen som rör boende i Sverige för en familj med Thailändsk anknytning. Här handlar det framför allt om byråkrati, uppehållstillstånd, visum, barnbidrag, föräldrapenning, mm

Moderator: jjonsson

Re: Webbansökan

Inläggav Thaikonsult » 19 mar 2012 08:53

Familjemedlemmen i Sverige kan inte hämta ut UT kortet. Detta kan enbart sökanden göra hos ambassaden. Söker man i Sverige får man däremot kortet hemskickat.

Mvh Thaikonsult
http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Alltid senaste nytt - uppdateras dagligen! Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Användarvisningsbild
Thaikonsult
Bronslirare

Annons

Inläggav MissLiza » 19 mar 2012 09:10

Tack för ditt snabba inforika svar!! ;)

Ambassaden sa inte ett ord till min pojkvän om någonting utan bara tid och hejdå? Stressade antagligen..
Vi har allt utan hus pappret, känns som ett stort arbete att hämta detta lååång resa-stängd shop-översättning-bla bla... Kanske att nån kan faxa det!:) hittar inget på webbansökans sida om att det är ett krav med huspapper? Men samtidigt vågar man ju inte chansa. Sen ännu en fråga är det ett krav att man skriver ut webbansökan och tar med den eller inte? Den gick tyvärr inte att spara i min dator?

Återigen ett STORT tack! :flower:
MissLiza
Flitig

Inläggav Thaikonsult » 19 mar 2012 13:09

Ni behöver inte ta med någon kopia på webbansökan. Ambassaden har den i sin dator tillsammans med instruktionerna de fått från Migrtaionsverket kring vilka frågor som ska ställas.

Mvh Thaikonsult
http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Alltid senaste nytt - uppdateras dagligen! Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Användarvisningsbild
Thaikonsult
Bronslirare

Inläggav MissLiza » 25 mar 2012 12:20

Birason....

Hur går det för er? Vad tar ni med er till Intervjun? Endast orginal på det ni skickat in eller?

Min kille åker till Bkk i övermorgon.... är så nervös!!!!! :pale:
MissLiza
Flitig

Inläggav birason » 31 mar 2012 00:17

MissLiza skrev:Birason....

Hur går det för er? Vad tar ni med er till Intervjun? Endast orginal på det ni skickat in eller?

Min kille åker till Bkk i övermorgon.... är så nervös!!!!! :pale:

Jo då, det går framåt!
Tror inte du behöver vara nervös, Nong sa de var snälla på ambassaden!
Jag sitter 805 mil fågelvägen från Phen, men tjejen har nu varit på där, lämnat orginalen som bifogades + något intyg på att hon var ogift (singelintyg) och något som bekräftade vart hon var skriven adressmässigt (huspappret).
Hon fick även lämna fingeravtryck, de skall tydligen lagras elektroniskt på UT-kortet, hon kände sig nästan kriminell (men något "mug-shot" tog de inte :) ).
Lämnade även ett kilo foton från våran gemensamma tillvaro här i Sverige. Nu var det så länge sen vi skickade in ansökan, men jag har för mig man bara kunde bifoga typ 3 foton där (3 .pdf med foton på), så hon skickade med 3 och jag tre andra. Jag menar, med 3 foton kan man knappast övertyga någon om att man umgåtts ett tag :)

Hon var där i torsdags och i fredags hade det ännu inte tagits något beslut, så jag/vi går fortfarande i "väntans tider" om man säger så.

Nu är jag inte den ljusaste stjärnan på himlen, såg nu att du skrev "i övermorgon" den 25/3, dvs den 27/3. Detta innebär att din kille var där två dagar innan min tjej, följdaktligen ställer jag frågan; hur har det gått för er så här långt då?
birason
Nybörjare

Inläggav MissLiza » 01 apr 2012 13:19

Vi fick ett mail dagen efter om att beslut hade fattats och vi var inte ensamma en vän och hennes kille var där dagen efter och även dem fick mail en dag efter så nu har vi fått ett JA!! :-) och väntar bara på kortet!!!!! Helt galet fort gick det! :scratch: :sunny:
MissLiza
Flitig

Inläggav Dudde » 01 apr 2012 16:15

Härligt då har jag fortfarande den snabbaste svarstiden :D 1,5h står sig fortfarande :cheers:
Dudde
Bronslirare

Inläggav birason » 07 apr 2012 15:03

Dudde skrev:Härligt då har jag fortfarande den snabbaste svarstiden :D 1,5h står sig fortfarande :cheers:

Och min tur håller i sig :(

Vi har till dags dato ännu inte hört ett skit!!!!! 7/4 nu

VARFÖR tar allt sån jäddra tid för mig!!!
birason
Nybörjare

Inläggav birason » 22 apr 2012 10:37

MissLiza skrev:Vi fick ett mail dagen efter om att beslut hade fattats och vi var inte ensamma en vän och hennes kille var där dagen efter och även dem fick mail en dag efter så nu har vi fått ett JA!! :-) och väntar bara på kortet!!!!! Helt galet fort gick det! :scratch: :sunny:

Jag vet inte vad jag skall tro längre.
Antingen är medlemmarna på detta forum som på alla andra forum; gör vad det kan för att bräcka varandra och glänsa (fast det vill jag ju inte tro) eller så är den handläggare vi fått fullkomligt kass!
Hon svarar inte på telefon utan håller kontakt endast via mail enl kundtjänsten på migrationsverket!
Därför skickade jag ett mail den 7/4, som hon borde läsa den 9/4.
Hur många här på forumet tror hon svarat på mailet än??
Försökte även ringa nu i fredags, ringde med 30 minuters mellanrum från 08:00 till 16:30; -"alla linjer upptagna, var god återkom senare".
Det värsta är att sist jag pratade med kundtjänst så upprepade hon att "ingen har väntat mer än tre månader" trots att jag säger att vi har väntat mer än tre månader!! Helt rubbat!
Vad är det för idioter jag har att göra med???
birason
Nybörjare

Webbansökan

Inläggav john_2 » 22 apr 2012 12:28

Har en kompis som sökte i september förra året och fortfarande väntar svar, min tant sökte 1 månad efter och det var klart på 2månader.

Oftast är kompisens handläggare inte anträffbar och när han väl får tag i honom så skyller han på att det är massvis med ansökningar från Somalia som blivit aktuella igen.
john_2
Bronslirare

Inläggav herminatorn » 23 apr 2012 12:06

Bara en liten fråga.
Hur har ni gjort men ansökan?
Jag antar. Att ni hjälpt era flick/pojkvänner med webbansökan,
Jag ska göra det ikväll för min flickvän men jag är ju i sverige och hon är nu. I bangkok för hennes visum gick ut i fredags,
Kan det bli några problem med att jag gör det från sverige,??
Hon har mailat singelintyg osv till mig så det ska väl fungera..
Men hur har ni gjort?
Alla kan väl inte ha åkt till thailand för att lämna in en webansökan??
herminatorn
Flitig

Inläggav Wadde » 05 maj 2012 10:34

Bor själv i Stockholm och det tog 1 månad innan ens vi fick en handläggare som jag kunde skynda på.
Hon är dock riktigt bra och gav oss förtur då frugan är gravid. " vi behöver komplettera"

Men när vi då fick mailet om att boka tid hos ambassaden så fick vi inte en tid förrens efter 1 månad.
Så hoppas ju att efter frugan vart på intervjun att det ska gå snabbt annars får hon flyg förbud.

En kompis tjej sökte men i Skåne och det tog totalt 4 veckor innan hon hade kortet i handen....

STOR skillnad på vart man bor tydligen i Sverige....
Wadde
Bronslirare

Inläggav birason » 05 maj 2012 17:30

birason skrev:Och min tur håller i sig :(

Vi har till dags dato ännu inte hört ett skit!!!!! 7/4 nu

VARFÖR tar allt sån jäddra tid för mig!!!

Nu så!
Första handläggaren hade tydligen bytt arbetsuppgifter, och den nya som tog över kallade mig till intervju på MV i Solna.
Efter en timma där så sa hon att beslut kommer inom någon vecka, men efter 2 dagar kom ett mail till tjejen;

"Ditt ärende har nu avgjorts.
Kontakta den svenska ambassad du angivit i din ansökan för att ta emot beslutet.
.
.
.
.
.
Som bevis på ditt tillstånd kommer du att få ett uppehållstillståndskort."

Jag får enligt handläggaren beslutet postat till min bokföringsadress (likväl som jag fick kallelsen per vanlig post), så det kommer väl typ måndag eller tisdag.

Eftersom det först bara står "...för att ta emot beslutet." så känns det som att det kan lika gärna kan vara ett avslag, men längre ner står det sen "Som bevis på ditt tillstånd ..."
Och därmed känns det som att det borde vara ok.

Nu återstår bara att de hur långt tid det tar för själva UT-kortet att nå ambassaden i Bangkok...

Det börjar närma sig :bounce:
birason
Nybörjare

Inläggav Thaisambo » 05 maj 2012 18:45

Det är "standardfraser"..... Men jag håller med om att det låter som om alla bitar är på plats.

Det är för övrigt det normala, att tillståndet medges. Det som kan föranleda avslag är om konstiga saker kommer i dagen under utredningen, men är allting i sin ordning så är det inga problem även om det kan ta lite tid (de har för många ärenden bara).

Sverige är ett öppet land och det finns för närvarande inget utrymme för oginhet i anknytningsärendena och familjers rätt att leva samman. Tillstånd medges såvida inte konstigheter kommer i dagen under utredningsarbetet.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav RonnyCD » 13 maj 2012 18:14

En fråga som säkert liknar många andra, men ändå:

Jag hjälpte min fru att skicka in webbansökan, vilken efter mängder av databasstrul jag lyckades få komplett. Med "vändande" e-post fick jag mitt formulär och fyllde i. Ansökan registrerades 10/4 enligt webbfråga.

Min fru har läst på olikda thailändska forum att intervjutid bokas nästan direkt, inom några dagar, men inget mer har hänt. Efter ett par veckor ringde hon ambassaden, som inte fått något från Sverige. Jag har kontaktat kundtjänst ett par gånger, men de ser inga formella fel med ansökan och mässar på om "svar inom tre månader" men vet inget om hur intervjutid.

Jag är skriven i Stockholms kommun om det nu utgör någon skillnad.

Fråga 1: Är det fler som råkat på lång väntan innan intervju bokas? Någon som vet orsak (mer än otur)?
Fråga 2: Kan/får kundtänst upplysa mig om vilken handläggare som har ärendet, och i så fall därifrån kunnat får reda på mer detaljer om status?

Visst skulle man kunna avvakta, men släkt och vänninnor är ständigt på min fru och närapå "trakasserar" henne fär att intervjubokningen drar ut på tiden.

Mvh /Ronny
RonnyCD
Nybörjare

FöregåendeNästa

Återgå till Byråkrati & Myndigheter