• Annons

Visaresa - bussen till Vientiane, Laos?

Här ger vi varandra råd om hur vi skall gå tillväga när vi skall ordna med visa eller arbetstillstånd. Här diskuterar vi också lag och rätt i Thailand. Vad gäller och hur löser man problemet.

Visaresa - bussen till Vientiane, Laos?

Inläggav j.j » 19 dec 2009 00:47

hej på er, tänkte fråga någon som vet var V.I.P bussen i Bangkok går ifrån upp till Laos , där man skall ta nytt visum.Mitt turistvisum går ut 28 dec, får man nytt turistvisum i Vencien /Laos , skulle behöva 4 månader alltså 2 plus 2.
Senast redigerad av Nille 20 dec 2009 10:28, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: förtydligade rubriken
j.j
Flitig

Annons

Re: bussen till laos

Inläggav stgrhe » 19 dec 2009 00:59

Förmodligen Mo Chit där det flesta bussarna nordost utgår ifrån. Om du funderar på att ta en buss som passerar Friendship Bridge in till Laos måste du skaffa visum till Laos i Bangkok innan avresan.

Göran
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Skalman™ » 19 dec 2009 01:01

.

Bussarna till nordöstra Thailand går från Morchit i Bangkok.

Jag skulle dock råda dig till att ta tåget istället. Skönt att vakna upp utvilad i Nong Khai på morgonen.

// Skalis
Facts do not cease to exist because they are ignored.
Användarvisningsbild
Skalman™
Moderator

Inläggav mr bangkok » 19 dec 2009 05:19

Bussarna går från Mo chit. V.i.p bussarna är helt ok ca 1000bhat t/r..stanna gärna ett dygn i vientiane. Brukar själv göra denna resa och då stannar jag nästan alltid en natt där oxå. Finns mycket bra krogar till lågt pris, brukar även alltid ta en fika på swedish bakery. Sen handlar man alltid billig taxfree sprit vid gränsen innan man dra hem..har man bråttom kan man ju alltid flyga. thai air!
man kan om man bara vill!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
mr bangkok
Bronslirare

Inläggav LadPrao » 19 dec 2009 09:16

Hej.

Inget lågprisflygbolag som hittat till Nong Kai än? /mvh
"Denna planet har - eller rättare sagt hade - ett problem, nämligen följande: dom flesta av dess innevånare var olyckliga större delen av sin tid. Många lösningar på detta problem blev föreslagna, men de handlade på ett eller annat sätt om cirkulationen av små gröna papperslappar, vilket var märkligt eftersom det på det hela taget inte var dom små gröna papperslapparna som var olyckliga."
LadPrao
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 19 dec 2009 12:56

stgrhe skrev:Förmodligen Mo Chit där det flesta bussarna nordost utgår ifrån. Om du funderar på att ta en buss som passerar Friendship Bridge in till Laos måste du skaffa visum till Laos i Bangkok innan avresan.

Göran

När jag sist var där, för snart 2 år sedan, så kunde man skaffa visumet vid gränsen. Är det inte så längre?

MvH,
Hans
Kunskap utan visdom är ett fördärv.
hans1977
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 19 dec 2009 15:38

Vid visumfri inresa till Thailand landvägen får man automatiskt 15 dagars uppehållstillstånd om man reser med svenskt pass.

Hur det är med inresa till Laos landvägen nu vet jag inte men det borde väl gå att hitta någon information på laotiska utrikesdepartementets hemsida om de nu är organiserade på ett liknande sätt som thailändska MFA, Ministery of Foreign Affairs.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav mr bangkok » 19 dec 2009 16:08

Man måste till thai ambasaden inne i stan..om man vill ha visum. 15dagar får man ju alltid via landsvägen. :salute:
Användarvisningsbild
mr bangkok
Bronslirare

Inläggav mr bangkok » 19 dec 2009 16:10

visum in till laos köper du vid gränsen..va där direkt på morgonen..risk för lång kö!
Användarvisningsbild
mr bangkok
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 20 dec 2009 01:03

hans1977 skrev:
stgrhe skrev:Förmodligen Mo Chit där det flesta bussarna nordost utgår ifrån. Om du funderar på att ta en buss som passerar Friendship Bridge in till Laos måste du skaffa visum till Laos i Bangkok innan avresan.

Göran

När jag sist var där, för snart 2 år sedan, så kunde man skaffa visumet vid gränsen. Är det inte så längre?

MvH,
Hans

Visst kan man köpa visum vid gränsen, men det jag syftade på var de direktbussar som går från Thailand och in i Laos och om man reser med dem har det rapporterats att man redan måste ha visum eller så får man kliva av i Nong Khai, skaffa visum på plats och sedan ta sig över gränsen på annat sätt.

Göran
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Patricia » 20 dec 2009 08:43

Allright, här e den riktiga storyn. Jag har bott i Thailand två år och har gjort mina visaruns till Lao ganska så ofta. Jag kom faktiskt därifrån två dagar sedan.

Enklast är att gå in på nån resebyrå eller guesthouse runt kaoh san road. Där kan du köpa en biljett till Vientiane för 900-1000 baht.
Du kan laga ett visum till Lao då du kommer till gränsen (kostar 35 dollar eller 1600 baht).
Då du tar V.I.P bussen så hjälper dom dej med papper du behöver. Kom ihåg att ta med foton av dej själv.
Då du åker med bussen så tar dom dej över gränsen och ända in till stan Vientiane. Det är mycket enkelt och det finns "organisatörer" som hjälper dej.

Då du anländer till Vientiane så åk direkt till Thai ambassaden och fyll i ansökan för turistvisum. Nästa dag får du hämta ut passet med ditt visum.
För tillfället är turistvisumet till Thailand gratis. Dock kan du bara få med singel entry dvs. du får ett två månaders visum. Efter att dom två månaderna tar slut kan du fara till Thai immigrationen i BKK och få en förlängning på en månad.

Kom ihåg att ta med kopior av passet och färgfoton av dej själv.

Det är lätt och bekvämt att ta V.I.P bussen.
Patricia
Nybörjare

Återgå till Visum och Uppehållstillstånd