Ring billigt till Thailand mfl länder

Råd om visum, försäkringar, tidtabeller, boende, biljetter mm. Tips och varningar om allt praktiskt som hör resan till.

Ring billigt till Thailand mfl länder

Inläggav Dudde » 27 jun 2007 17:49

Tycker ofta jag läser att folk har problem med att hitta ett billigt sätt att ringa utlands samtal på.
Ringa via mobilen brukar oftast bli på tok för dyrt, och den fasta telefonlinan brukar i längden bli för dyr den med.

Skype är ju ett alternativ om båda personerna har tillgång till internet.
Men inte så värst smidigt, dom flesta av mina Thai vänner är inte så vana datoranvändare.

Jag löste problemet genom programmet "voip discount".
Man fyller på för 100kr i en avgift som sedan räcker i 120 dagar eller tills pengarna tagit slut.
Grejen är bara att när man väl fyllt på så är det helt gratis att ringa till en hel rad med land linor över hela världen och även en hel del mobiler.
Däribland både land linor och mobiler i Thailand.

Själv har jag nog suttit i telefontid 1h nästan varje dag och jag har fortfarande större delen av mina 100kr jag fyllde på med för 70 dagar sen kvar. Allt som kostat mig är mina sms som jag skickat.
Kan ju även tillägga att kvaliten är minst lika bra som vid vanligt telefonsamtal för min del.

Värt att tillägga är att man har 5h varje vecka av gratis samtal men det borde väl räcka?

Tänkte att kanske lite folk här skulle kunna ha lite nytta av detta.
http://www.voipdiscount.com är adressen och där kan ni även se listan över alla andra länder ni får ringa till helt gratis efter att ha fyllt på med 100kr.

Lycka till!

Hejsan alla förresten jag är ny här på forumet. Har fått upp ögonen för det efter att en längre tid ha varit flitig besökare av Nille och Guavas bloggar.
Trevligt litet ställe ni skapat.
Dudde
Bronslirare

Lebara mobil för att ringa billigt till Thailand med mobilen

Inläggav Nille » 27 jun 2007 20:38

Tjena Dudde, och varmt välkommen till forumet skall du vara!

Det var inget dåligt tips du startade med!

Detta skall jag prova så snart som möjligt. Tycker jag inte gör annat än att fylla på mitt Skype konto.

Hur är kvaliteten, som vilken annan ip telefon som helst eller?

I mitt egna sökande hittade jag ett företag som säljer simkort. Man ringer då alltså billigt med den egna mobiltelefonen. Inte så här billigt kanske men smidigare. 69 öre minuten både till fasta och mobila linjer. Givetvis är det gratis att ringa inom nätverket men det kan ju vara knepigt att utnyttja. Kolla in http://www.lebara.se/

Det var en mycket bra tråd du skapade här Dudde. Tack!

Ni andra, vad ringer ni med?
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav Dudde » 27 jun 2007 20:53

Ja kvaliten är precis som med Skype och liknande tjänster.
En rolig liten finess är att vid varje samtal man gör så står det vad skype skulle ha tagit för minut taxa.

Jag tror inte detta är så värst uppmärksammat program och mina vänner som gav mig det från början har försökt att hålla det rätt hemligt.
Men jag känner mig mer givmild och tycker det borde få lite mer spridning då det i mina ögon är ett bra program.
Dudde
Bronslirare

Inläggav Nille » 03 jul 2007 11:29

Snurrigt värre (mitt nya favorituttryck) men jag tycker priserna hos min operatör gått ner sedan jag skaffade det? Det är nog bara en tidsfråga innan det är bara fasta månadsavgifter för att ringa hur mycket man vill.

Med Tele2/Comviq Amigo betalar jag tydligen:
Thailand 0,85
Thailand mobil 0,85

Till Tele2/Comviq-mobiler 0 kr/min
Till övriga operatörer/fasta nätet 69 öre/min
Skicka SMS 49 öre/st
Öppningsavgift 69 öre/samtal
Skicka MMS 1,69 kr/st
Ringa telefonsvararen 2,95 kr/min
Videosamtal Prislista

Att ringa Thailand är ju billigare än SKYPE!?

Nästa steg blir att prova Duddes förslag på ip telefon. Även om 85 öre/min är billigt kan det lätt rinna iväg om frugan får bestämma :)
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav gatzzzo » 23 jul 2007 07:48

det dar later juh ritkigt bra, om jag har forstat det ratt sa ringer man fran datan till vanliga telefoner i sverige o aven mobiltelefoner fran deta program?
vad kostar det osa att tex ringa en telia mobil i sverige?

jag har inte fixat nage annat an det jag hade i sverige som ar telia o jag antar att det ar svin dyrt sa jag ringer ingenting nu men man vill juh kunna prata med familjen osv...
gatzzzo

Inläggav gatzzzo » 23 jul 2007 08:21

Nille
jag kollade pa lebaras hemsida o det verkar juh ocksa vara bra priser+att ma slipper sitta vid datan.. om jag redan ar i sverige da? och vill ha ett sadant kort? hur ska jag gora da...

det stog juh 069 ore per minut, men galler det til alla mobil opperatorer??
gatzzzo

Inläggav Nille » 23 jul 2007 15:39

FRÅn Thailand gäller internet telefoni eller telefonkort. Jag vet ej vilka telefonkort man skall köpa i Thailand men tråden om det hittar du på denna länk: http://www.thailandsforum.se/forum/viewtopic.php?t=1020
/ Nille

Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Re: Lebara mobil för att ringa billigt till Thailand med mob

Inläggav Farang » 23 jul 2007 18:56

Nille skrev:Ni andra, vad ringer ni med?

Använder Comviq Amigo, är väl inget tips för dom som sitter flera timmar om dagen men funkar bra för mig. Bra lina och vi förstår varandra rätt bra med så blir inte så dyrt då. Innan använde jag Starkort och har nog även gått igenom samtliga andra kort med. På vissa går minuterna väldigt fort, andra är det näst intill omöjligt att komma fram på, och samtliga har haft väldigt dåliga linor till och från. IP-telefoni är inget för mig, gillar att kunna ta upp mobilen var som helst och slå en signal
Användarvisningsbild
Farang
Bronslirare

Inläggav Dudde » 25 jul 2007 00:15

Ringer jag inte via voip vilket jag bara kan göra när jag är hemma eller har tillgång till en dator med internet så använder jag halebop kontantkort.
Ungefär samma sak som Tele2 amigo.
Bara det att jag köpte simkortet för 89kr via halebop.se och fick 200kr arr ringa för.
Plus att man sms:ar gratis i 30 dagar varje gång man fyller på kortet för 200 kr under en och samma dag.
Dudde
Bronslirare

Inläggav Gunnar » 25 jul 2007 19:35

Skaffa en äldre mobil , tex Ericsson T610 , med dom kan man knappa in telefonkort , en finess som saknas i nyare mobiler.
Sen är det bara en extra knapp som man behöver trycka för att ringa via kortet.

Kör med Asiatel när jag skall ringa till fast telefon eller mobil.
1200 minuter för 90 spänn.

Lokalsamtalstaxa tillkommer om man inte som jag har telefonen betalt utav arbetsgivaren. :flower:
Användarvisningsbild
Gunnar
Bronslirare

Inläggav gatzzzo » 27 jul 2007 04:19

1200 minuter för 90 spänn? är det när man ringer hem till sverige då eller bara inom thailand??

det där med knappa in kort fatta jag inte ritkigt heller:P?
gatzzzo

Inläggav gatzzzo » 27 jul 2007 04:27

Nille skrev:Snurrigt värre (mitt nya favorituttryck) men jag tycker priserna hos min operatör gått ner sedan jag skaffade det? Det är nog bara en tidsfråga innan det är bara fasta månadsavgifter för att ringa hur mycket man vill.

Med Tele2/Comviq Amigo betalar jag tydligen:
Thailand 0,85
Thailand mobil 0,85

Till Tele2/Comviq-mobiler 0 kr/min
Till övriga operatörer/fasta nätet 69 öre/min
Skicka SMS 49 öre/st
Öppningsavgift 69 öre/samtal
Skicka MMS 1,69 kr/st
Ringa telefonsvararen 2,95 kr/min
Videosamtal Prislista

Att ringa Thailand är ju billigare än SKYPE!?

Nästa steg blir att prova Duddes förslag på ip telefon. Även om 85 öre/min är billigt kan det lätt rinna iväg om frugan får bestämma :)

är du säker på att dom där priserna stämmer? eller menar du i thailand til nån i thailand ?:S

http://www.editorial.tele2.se/?page=tel ... tantamigos
gatzzzo

Inläggav Tony_h » 13 okt 2007 19:34

Jag lade över hemtelefon abonnemanget till tel2 och beställde rabatt paketet utland, kostar 19kr per månad extra, då ringer jag till fast telefon i thailand 20 öre/min och till mobilnr i thailand 45 öre/minut från Sverige.
Användarvisningsbild
Tony_h
Hedersmedlem

Re: Ring billigt till Thailand mfl länder

Inläggav Bokblad » 18 mar 2008 12:10

Mitt tips är: http://www.megaphone.se/

En slags IP-telefoni, bredbandstelefoni, har haft det nu ca ett år utan några problem man slipper ha datorn igång och det påverkar/påverkas inte av internet.

Det är billigt och kan man använda en vanlig telefon så kan man använda detta också. Det är ganska enkelt att koppla in. Så funkar det kanon bra och inte en massa bök med extra nummer som ska knappas in. Jag är helnöjd.
Längst in i vårt innersta har jag förhoppningen att det finns lite till, något utöver bara kropp/själ. Jag har en förkärlek för karma läran och andra fenomen, utan det har jag inget som helst hopp för människan och mänskligheten.
Användarvisningsbild
Bokblad
Bronslirare

Re: Ring billigt till Thailand mfl länder

Inläggav olman » 18 mar 2008 12:52

Hej!
Mitt första inlägg här på forumet,men har varit här och läst ca 6 mån.
Jag har Bredbandsbolagets IP-telefoni. Kostar 0:-/mån om man har bredbandsabbonemang och man ringer till Thailand för 27 öre/min till både fasta och mobila nätet.
olman
Nybörjare

Nästa

Återgå till Praktiska Prylar & Finurliga Råd