Dokumentär

Detta forum är främst för dig som lever, eller har erfarenhet av, ett mångkulturellt förhållande. Ställ en fråga, få ett svar. Gilla läget.

Dokumentär

Inläggav Sofia » 17 apr 2007 10:10

Hej,
nu har vi funnit det vi söker, tack för alla inlägg
Senast redigerad av Sofia 23 apr 2007 15:24, redigerad totalt 1 gång.
Sofia
Nybörjare

Inläggav Leffe » 17 apr 2007 12:22

Vore det inte intressantare att se hur vi lever här ute, vi exportsvenskar :idea:
Leffe
Bronslirare

Inläggav Nille » 17 apr 2007 12:37

Välkommen till forumet Sofia. Jag hoppas att du finner några lyckliga par här som vill vara med i er dokumentär. Om du kan presentera ert projekt lite mer i detalj så skall jag se till så att detta kommer våra medlemmar, och andra thailandssvenskar till känna lite snabbare.

Tänker ni resa till Thailand, eller hålla er i Sverige?
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav Susanne » 17 apr 2007 13:51

Vilket produktionsbolag jobbar du för?
Susanne
Nybörjare

Inläggav nickbkk » 17 apr 2007 17:03

Otroligt nedlåtande namn. Jag skulle aldrig ställe upp på något liknande. Låter som naiva Svenska journalister som skall måla upp någon godtycklig bild.
nickbkk
Bronslirare

Inläggav millicentia » 17 apr 2007 18:48

Håller me leffe...va 17 är det vi gör här egentligen...kanske vi har en thai tjej..kanske inte...kanske föredrar vi killar, kanske inte. allt det där om thai tjejer och svenska killar känns ganska "behandlat".

Synd att ingen tar upp de kulturella aspekterna av det hela...varför det sällan (hehe, vet jag är ute på djup vatten nu) funkar mellan euro-kille och thai-tjej....

Kolla på skillnaderna inom kulturerna istället...kärlek är kärlek...i vilkten kultur som helt, men ska den bevaras måste du vara interkulturell eller åtminståne förstå den andra kulturen....här börjar det bli liiiiiite intressant enligt mig....
millicentia
Bronslirare

Re: Medverkan i tv-dokumentär?

Inläggav Malee » 18 apr 2007 03:54

nickbkk: Dom vill göra ett program som krossar fördomar om det som ibland bär öknamnet "importfruar". Hon skriver inget om programmets namn. Faktum är att många thaitjejer råkar ut för fördomar pga sitt födelseland. Om man kan visa vanliga människor som funnit kärleken på andra sidan jorden skulle det förmodligen förbättra dessa tjejers situation.

Millicentia: Hur vet du att dom inte ska ta upp de kulturella aspekterna? Dessutom tycker jag det finns precis lika många par som funkar som har olika kulturella bakgrunder som det finns med par med samma uppväxt.

Låt oss inte dissa stackars Sofia förrän hon gett en lite mer ingående förklaring på vad hon vill. Med det sagt vill jag protestera lite också... den som säger sig jobba med något ger inget professionellt intryck om personen ifråga lämnar en spray-, passagen- eller hotmail-adress som kontakt-info!
Hälsa på i vår verklighet på bloggen Ging & Maleé: http://gingmalee.blogspot.com
Du kan även bo hos oss på Maleé Garden, Phukets minsta lägenhetshotell: http://www.maleegarden.com
Malee
Bronslirare

Inläggav Guava » 18 apr 2007 08:21

Bra initiativ! Det behövs visas på. Det finns alldeles för mycket fördomar om detta ämne.

Fast jag håller med Leffe. Ett program om exportmän vore roligare! :)
Kanske nästa projekt? För att visa att inte alla exportmän är horgubbar. :)
Eller varför inte "Importfruar och exportmän - krossade myter."
GuavaJuice ...från Thailand på ren svenska.
Användarvisningsbild
Guava
Bronslirare

Inläggav Guava » 18 apr 2007 08:22

Bra initiativ! Det behövs visas på. Det finns alldeles för mycket fördomar om detta ämne.

Fast jag håller med Leffe. Ett program om exportmän vore roligare! :)
Kanske nästa projekt? För att visa att inte alla exportmän är horgubbar. :)
Eller varför inte "Importfruar och exportmän - krossade myter."
GuavaJuice ...från Thailand på ren svenska.
Användarvisningsbild
Guava
Bronslirare

Mer info till den som är intresserad av att medverka!

Inläggav Sofia » 18 apr 2007 08:35

Hej alla, kul att det här är ett aktivt forum där det händer saker och folk bryr sig om vad som skrivs!

Ang mer information om programmet - självklart berättar jag gärna detaljerna kring programmet för den som är seriöst intresserad.

Det är en enkel företagspolicy att inte sprida ut exakt information på allmänna forum om vad vi gör innan programmet "publicerats" eller sänts. Den som eventuellt vill medverka är mer än välkommen att skriva några rader till min passagen-adress om sig själv och erfarenheter man kan tänka sig att dela med sig av. Därifrån kan jag sedan ge er mer uppgifter om oss och programmet.

Tack för all respons!
Vänligaste Hälsningar Sofia
Senast redigerad av Sofia 23 apr 2007 15:25, redigerad totalt 1 gång.
Sofia
Nybörjare

Inläggav Nille » 18 apr 2007 09:16

Jag vill bara upplysa om att jag haft lite PM chat med Sofia och kan bekräfta att hon jobbar för ett välkänt produktionsbolag. En annan forum medlem gjorde en egen research och kom upp med företagets namn, innan Sofia han bekräfta det :)

Vill ni veta mer specifikt, vänligen kontakta Sofia direkt. Vi får respektera att de inte vill avslöja allt i förväg. Men att vara svensk och aldrig bosatt i Thailand, och lyfta fram thai-svenska kulturella skildnader känns som en övermäktig utmaning. :idea:

En sak att acceptera, en annan att förstå!
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Re: Medverkan i tv-dokumentär?

Inläggav nickbkk » 18 apr 2007 14:58

Malee skrev:nickbkk: Dom vill göra ett program som krossar fördomar om det som ibland bär öknamnet "importfruar". Hon skriver inget om programmets namn. Faktum är att många thaitjejer råkar ut för fördomar pga sitt födelseland. Om man kan visa vanliga människor som funnit kärleken på andra sidan jorden skulle det förmodligen förbättra dessa tjejers situation.

Jag läste kanske lite för snabbt. Jag hoppas verkligen de vill och kommer lyckas med att lyfta fram det budskapet som de har tänkt sig.
nickbkk
Bronslirare

Inläggav Gunnar » 21 apr 2007 03:39

Sofia borde kanske ta & kontakta kungen ? :flower:

Själv skulle jag kräva minst en miljon , jag har inget behov utav att hävda mig offentligt .
Användarvisningsbild
Gunnar
Bronslirare

Inläggav johanohl » 21 apr 2007 05:10

ett annat ämne att göra dokumentär om vore ju den för mej olösta gåtan om hur Sverige med sina ledande företag och uppfinningar som vi som utlandssvenskar stolt kan slå oss på bröstet för, kan befolkas av en så trångsynt och insnöad svensson pöbel som kastar ut sej uttryck som import fru utan att ha den minsta kännedom av frugans eller gubbens bakgrund.
Om jag gifte mej med Thaksins dotter (ja, ja, jag vet att det är ett önsketänkande men ialla fal...) skulle hon vara importfru då? och skulle hon fortfarande vara det efter att ha köpt och lagt ned produktionsbolaget för en veckopeng? Vart drar svenne banan gränsen?

Om jag gifter mej med en norska blir hon då import fru, eller för att hålla oss utanför EU, en Australiensiska -längre bort kommer man ju inte. Eller är detta direkt linkat till hudfärg (eller kanske religion, hur många snennar går i sådana fall i kyrkan?)?

Kom igen nu Sofia och visa lite journalistisk stolthet! Thailand är under millitär diktatur, ett erkänt nav i trafficking, drivande kraft i handel med utrotningshotade djur... lite intressantare kanske? Eller blir detta för svårt för er som produktionshus eller för magstarkt för svenne banan i soffan?

Gör också gärnna ett programm om hur dessa uppfinnare av uttrycket import fruar minerar vår vardag genom att bete sej som idioter på sina 2 veckors charter turer till Thailand (toppless på gatan, fötterna på bordet, skor i templet, brakfulla på hotellet, etc.)

Sug på den du, stumpan
johanohl
Bronslirare

Inläggav Jobisen » 23 apr 2007 02:17

Vad finns det att krossa?

De flesta Thaitjejer som gifter sig med Svenska snubbar, är flickor som jobbat i någon bar.

De flesta Thaitjejer som gifter sig med någon utlänning gör det för att få ett bättre liv.

Om det är ovan som man vill krossa då lär det bli problem. Att det sedan händer att icke barflickor hittar Schyssta Svenska snubbar och blir kära är det väl ingen (varken i Sverige eller Thailand) som blir förvånade över. Det händer överallt i världen.

Tycker Titan ska ta en till vända i "brainstormingrummet" och den här gången fundera på vad ni själva skulle vilja se.
Jobisen

Nästa

Återgå till Samlevnad & Relationer