• Annons

Väntetider UT. Hur länge fick ni vänta?

Här diskuterar vi ämnen som rör boende i Sverige för en familj med Thailändsk anknytning. Här handlar det framför allt om byråkrati, uppehållstillstånd, visum, barnbidrag, föräldrapenning, mm

Moderator: jjonsson

Väntetider UT. Hur länge fick ni vänta?

Inläggav Lingonfil » 07 sep 2008 12:02

Min flickvän har ansökt om UT och det börjar bli väldigt angeläget för mig att få reda på hur länge vi måste vänta.
Migrationsverket är förstås väldigt hjälpsamma och upplyser att det kan ta upp till sex månader. "Ja, men kommer det att göra det?" undrar jag då. Det kan de inte svara på förstås.

Jag har läst om någon här som fick det klart på fyra månader från ansökningsdatum. Vad har ni andra för erfarenheter av väntetider.
Är det ambassaden i Thailand som meddelar när tillståndet är utfärdat?

First time caller long time listener.
Lingonfil
Flitig

Annons

Re: Väntetider UT. Hur länge fick ni vänta?

Inläggav islander » 07 sep 2008 12:49

Du har inte gett så mycket information men tiden från att hon gör sin intervju tills det är klart är nog fråga om veckor om det är ett "normalt" enkelt beslut det beror ju på belastningen på "ditt" migrationskontor, hur lång är väntetiden för intervju nu?
islander
Bronslirare

Inläggav freddan_gbg » 07 sep 2008 13:24

Vi fick vänta 6 månader, ja nästan 6 1/2. Migkontor var Göteborg. Migverket skickar hem ett brev om beslut till dig när det är klart. Det där med att ringa å tjata på dem hjälpte inte för mig. Tog c:a 3 månader innan en handläggare fick våran ansökan. Som sagt så spelar det stor roll vilket Mig.kontor du tillhör.
freddan_gbg
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 07 sep 2008 13:47

Målsättningen är att de ska komma ner på sex månaders väntetid. Att ringa och tjata m m hjälper bara om det finns särskilda skäl som påverkar i vilken ordning ärendena hanteras.

I vårt fall lämnade vi in papprena på ambassaden i slutet på november. Innan de skickas vidare till Migrationsverket i Sverige för beslut hålls intervju med den sökande, den intervjun kom i mitten på februari. I början av mars fick jag frågeformuläret (jag slapp åka på personlig intervju). Besvarade detta, noggrannt indränkt med bilagor (foton, passtämplar, kopior på flygbiljetter m m - det blev en rejäl bunt - totalt ca 40 sidor). De bytte handläggare på Migrationsverket, men det tog inte mer än ca 2 veckor för mitt svar att vandra upp till toppen på handläggarens ärendehög, beslut klart den 1 april :D. Då hade jag redan köpt biljett till Thailand, fick kasta returen eftersom hon skulle med, men fick fatt på billiga enkelbiljetter via Istanbul. Att komplettera min ursprungliga biljett med en enkelbiljett till Sverige för henne hade kostat betydligt mer än vad dubbla enkelbiljetter med Turkish kostade nu. Och så klart - hon ville inte resa ensam.

Då var vi noggranna hela vägen - inget skickande fram och tillbaka för kompletteringar. Totaltid blev lite drygt 4 månader, det mesta liggetid på ambassaden i Bangkok. Mycket trevlig personal på Migrationsverkets kontor i Solna förresten, men det är kanske individuellt. En oherrans massa människor där förresten, jag åkte dit med papprena istället för att posta i nån sorts förhoppning om att det då skulle gå lite fortare. Men det hade nog ingen praktisk betydelse.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Lingonfil » 07 sep 2008 21:41

Det där att de var trevliga på kontoret i Solna känner jag inte igen precis.

Vi ansökte den 26 maj (+6 mån= 26 nov). Jag fick brev skickat till mig om att fylla i lite papper och skickade tillbaka det till migrationsverket här i Solna i början av aug. Kändes lite löjligt att skicka med post när jag bor typ fem minuters promenad från deras kontor, men man försöker ju undvika att göra något 'utanför mallen' då det brukar resultera i härdsmälta hos de stackars byråkraterna.

Vi är inte gifta, men vi har barn ihop och har bott tillsammans (här och i bkk). Så jag oroar mig inte för att det inte ska gå igenom.

En anledning till att jag är så otålig är att vår son följde med sin farmor hem till Sverige när hon var på besök i bkk. Och han saknar förstås sin mamma. Inte så att han är ledsen eller så, men det är klart att han behöver sin mamma. Han har nu bott med mig i en och en halv månads tid. Plus att det är ju inte för min tjej att bara dra. Hon måste sälja sin verksamhet, säga upp lägenheten, sälja av möbler, AC etc. Vore skönt om man kunde ha någon slags koll på vad man kan förvänta sig för kötid.

Hur lång tid tog det för er efter att ni kompletterat ansökan/ vart på intervju?
Lingonfil
Flitig

Inläggav islander » 07 sep 2008 22:11

Du har mycket goda skäl att ligga på tycker jag, ring och hör vad som händer! Det borde ju vara klart nu eftersom det är ett så solklart fall.
islander
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 07 sep 2008 22:34

Lingonfil skrev:Hur lång tid tog det för er efter att ni kompletterat ansökan/ vart på intervju?

Intervju för henne i Bangkok i mitten av februari, tror det var den 18:e. Så fick jag frågeformuläret från Migrationsverket någon av de första dagarna i mars med en handläggare och besvarade det omgående (det har inte förekommit någon kompletterande intervju). Ringde omkring en vecka senare för att följa upp och fick då veta att de bytt handläggare, ringde den nya handläggaren veckan efter, fick en beräknad tid för beslut (uppskattning efter antal ärenden före i högen). Ringde igen en vecka senare och fick löfte om att det skulle fixas kommande vecka. Så fick jag då kopia på beslutet den 2 april.... En aning snöpligt eftersom jag bokat och betalat resa till Bangkok bara några dagar tidigare - fick ändra hemresan så vi kunde åka tillsammans.

Inget gnissel alls.

Problem blir det nog om man inte förstår varann eller börjar försöka diskutera ärendet, det senare uppfattas säkert som övertalnings- eller påtryckningsförsök. Sånt ska man inte säga nånting om alls, de ska vara ojäviga och har att fatta beslut på de grunder de bett om enligt sina regler, inget annat och det får man respektera liksom den strikta turordningen. Ska man ha förtur bör man nog ansöka om det skriftligen, inte ringa om det, det gillar de inte och det kan jag förstå. De kan inte ta på sej att gynna någon enskild, beslut om förtur får nån chef ta.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav freddan_gbg » 08 sep 2008 06:13

Lingonfil skrev:Det där att de var trevliga på kontoret i Solna känner jag inte igen precis.

Vi ansökte den 26 maj (+6 mån= 26 nov). Jag fick brev skickat till mig om att fylla i lite papper och skickade tillbaka det till migrationsverket här i Solna i början av aug. Kändes lite löjligt att skicka med post när jag bor typ fem minuters promenad från deras kontor, men man försöker ju undvika att göra något 'utanför mallen' då det brukar resultera i härdsmälta hos de stackars byråkraterna.

Vi är inte gifta, men vi har barn ihop och har bott tillsammans (här och i bkk). Så jag oroar mig inte för att det inte ska gå igenom.

En anledning till att jag är så otålig är att vår son följde med sin farmor hem till Sverige när hon var på besök i bkk. Och han saknar förstås sin mamma. Inte så att han är ledsen eller så, men det är klart att han behöver sin mamma. Han har nu bott med mig i en och en halv månads tid. Plus att det är ju inte för min tjej att bara dra. Hon måste sälja sin verksamhet, säga upp lägenheten, sälja av möbler, AC etc. Vore skönt om man kunde ha någon slags koll på vad man kan förvänta sig för kötid.

Hur lång tid tog det för er efter att ni kompletterat ansökan/ vart på intervju?

Ja det är ju en annan femma om ni har barn ihop. Ring idag.
freddan_gbg
Bronslirare

Inläggav rjohan » 08 sep 2008 06:27

Jag bor i göteborg, och det tog 5mån, 3veckor innan allt var klart. Efter att jag fått min skrifliga intervju tog det 1 vecka, jag kan ju tillägga att jag bad om att få byta handläggningsort, till något kontor med mindre arbetsbelastning, detta går ju inte alls fick jag som svar....1 vecka efter blev ärendet flyttat till V-rås och efter ytterligare 1 vecka var beslutet klart.
//Rjohan
rjohan
Flitig

Inläggav Marten_G » 08 sep 2008 06:59

Det tog 4 veckor efter att vi gjort intervjun på ambassaden i BKK.
Handläggande kontor var Mig-verket i Göteborg.
Vi har barn tillsammans så det blev PUT vid första försöket.

Marten_G
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 08 sep 2008 07:07

Med andra ord så är just Göteborgskontoret satt under lupp för ineffektiv förvaltning. Nån granskare fick syn på begäran om att få byta kontor.... Och hittade ledig handläggningskapacitet på Västeråskontoret! Jo jo.....

Det är församlings-, kommunal- och landstingsverksamhet som är bunden till den region där vederbörande är bosatt eller vistas för tillfället... Migrationsverket är en statlig myndighet och är inte bundet regionalt på samma sätt. Handläggaren tänkte väl inte sig för helt enkelt, man ser såna grodor ibland, men man får förstå dom. De är infamt påpassade både från allmänhet och av sina chefer och det tar lång tid innan man lär sej - se bara på våra egna diskussioner - vi försöker ju också höja kunskapsnivån på vår sida.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Lingonfil » 16 sep 2008 16:23

Fick post idag! Tjoho!!!

Ringde för ca en vecka sedan till m-verket och han tyckte jag skulle ringa om fyra veckor för att få besked om en handledare var utsedd och när det eventuellt skulle vara klart. De behandlade då marsärenden, mitt ärende var ett majärende så jag hade räknat med minst två månader till. Men ibland har man flyt!

Så om det är andra som undrar över väntetider besvarar jag nu besvarar nu min egen fråga. Det tog ca 3½ månad från ansökningstillfälle.
Lingonfil
Flitig

Inläggav freddan_gbg » 17 sep 2008 06:19

Lingonfil skrev:Fick post idag! Tjoho!!!

Ringde för ca en vecka sedan till m-verket och han tyckte jag skulle ringa om fyra veckor för att få besked om en handledare var utsedd och när det eventuellt skulle vara klart. De behandlade då marsärenden, mitt ärende var ett majärende så jag hade räknat med minst två månader till. Men ibland har man flyt!

Så om det är andra som undrar över väntetider besvarar jag nu besvarar nu min egen fråga. Det tog ca 3½ månad från ansökningstillfälle.

Grattis!!! :cheers:
freddan_gbg
Bronslirare

Inläggav skunk_10 » 17 sep 2008 10:31

Det tog lite mer än 6 månader innan vi fick UT 12 maj 2008. (MIG i Göteborgs )
skunk_10
Bronslirare

Inläggav jannef » 17 sep 2008 17:03

Min tjej var på intervju 18/8 den 4/9 fick jag papper från Migrationsverket den 11/9 skickade jag alla papper inklusive foton.
Den 16/9 skickade jag ett e-mail och undrade om brevet kommit fram. Döm av min förvåning i dag fick jag svar att hon fått UT
from. den 16/9 snabbt jobbat och snabbt svar från Migrationsverket i Uppsala.
jannef
Nybörjare

Nästa

Återgå till Byråkrati & Myndigheter