vad kan man odla i issan förutom ris?

Här diskuterar vi företagsregistreringar och byråkrati. Vi pratar även fallgropar, guldkorn och andra erfarenheter. Här lägger du ut din CV eller en jobbannons. Här presenterar du ditt företag och dess tjänster. Eller varför inte erbjuda en Barter?

vad kan man odla i issan förutom ris?

Inläggav ronoh » 08 jul 2009 17:19

Jag har haft lite planer på att dra igång gummi plantage eller palm odling i issan. Är det någon på det här forumet som driver någon odling eller har bättre förslag på vad man kan odla i issan. Känns som att ris är en ganska tidkrävande syssla. Jag och min flickvän vill helst bara odla lite för att fördriva tiden när man är där ute.

Mark är ingen bekymmer mina svärföräldrar har erbjudit oss att låna utav deras mark. Jag har inga planer på att tjäna pengar, jag vill bara ha något att bedriva tiden med när jag är där nere.

Vad är roligast att odla? (lagligt)
Vad kan eventuellt generera avkastning.
Vad kräver minst arbetskraft att odla.
Vill kunna se årligen.
Har 23 rai outtnytjad mark till förfogande.
Min blogg om Thailand

http://www.hejda-sverige.com/
Användarvisningsbild
ronoh
Bronslirare

Re: vad kan man odla i issan förutom ris?

Inläggav Fender » 08 jul 2009 18:02

Om jag inte minns fel är all form av jordbruksrelaterat arbete olagligt för en utlänning att engagera sig i? Man får alltså inte arbeta som bonde, det är ett av de yrken endast thailändare får ha. Andra exempel är taxichaufför, arkitekt och läkare.
Fender
Bronslirare

Inläggav gosatta » 08 jul 2009 18:12

arkitekt?? skojjar du med mig? men kanske kan förklara varför många hus ser ut som dom gör :)
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 08 jul 2009 19:03

Rent tekniskt så kan man engagera sej i jordbruksarbete genom att investera, dvs fungera som någon form av delägare/finansiär. Thailändska regler för bolagsbildningen gäller förstås.

Sen är det svårt att försörja sej på jordbruk, nettoavkastningen är inte hög, löner för medarbetare är visserligen låga, men det är också salupriserna på skörden. Det håller thainivå, hittar en farang ett sätt att få hög nettoavkastning dröjer det inte länge förrän alla som kan gör likadant och då sjunker salupriset på skörden tills man är tillbaka på ett netto som är lagom från thaiperspektiv. På kapitalinsatsen som delägare kan man nog få ut 10-15% avkastning om man träffar rätt med priset och har bra medarbetare.

Man kan satsa på att etablera en ny bransch, men det är med hög risk - inte alla lyckas som Thaksin Shinawatra gjorde med mobiltelefonerna, det är extremt.

Som farang, gift med en thailändare, finns en nisch för praktiskt jordbruksarbete, det är att hjälpa hustrun med odlandet, men man får inte ta ut någon egen lön för det, all avkastning, försäljningsintäkter m m ska gå till hustrun.

Det här har jag fått reda på från min bror, som skulle försöka sej på detta, men nettot blev bara några tior om dan i svenska pengar så han ledsnade snabbt. Det betyder inte att andra kan lyckas bättre, men jag tror att det är svårt, konkurrensen är hård och att konkurrera med infödda, som kan det lokala klimatet och jorden är svårt, det är ju lång inlärningstid i branschen.

Det som är vettigt är nog att satsa på en typisk farangbransch, där speciella kunskaper kan användas, t ex svenska språket som reseledare och liknande. IKEA, som nämnts, kan vara ett bra alternativ som ekonom, inköpare eller resursplanerare med kontakter med moderbolaget i tjänsten. Utrikeskorrespondent för någon av de större svenska tidningsdrakarna är ett annat alternativ.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Herr Chang » 08 jul 2009 19:05

Hittade en gång denna lista på Stickman:

The Thai Royal Decree in 1973 listed 39 occupations and professions that were then prohibited to aliens. This list has been amended on several occasions by subsequent Royal Decrees, the latest one in 1979.
• Labor
• Work in agriculture, animal breeding, forestry, fishery or general farm supervision
• Masonry, carpentry, or other construction work
• Wood carving
• Driving motor vehicles or non-motorized carriers, except for piloting international aircraft
• Shop attendant
• Auctioning
• Supervising, auditing or giving services in accounting, except occasional international auditing
• Gem cutting and polishing
• Hair cutting, hair dressing and beautician work
• Hand weaving
• Mat weaving or making of wares from reed, rattan, kenaf, straw or bamboo pulp
• Manufacture of manual fibrous paper
• Manufacture of lacquerware
• Thai musical instrument production
• Manufacture of nielloware
• Goldsmith, silversmith and other precious metal work
• Manufacture of bronzeware
• Thai doll making
• Manufacture of mattresses and padded blankets
• Alms bowl making
• Manual silk product making
• Buddha image making
• Manufacture of knives
• Paper and cloth umbrella fabrication
• Shoemaking
• Hat making
• Brokerage or agency work, except in international business
• Dressmaking
• Pottery or ceramics
• Manual cigarette rolling
• Legal or litigation service
• Clerical or secretarial work
• Manual silk reeling and weaving
• Thai character type-setting
• Hawking business
• Tourist guide or tour organization agency
• Architectural work
• Civil engineering work

http://www.stickmanbangkok.com/Reader20 ... er3121.htm

Arkitekt är onekligen med på listan, fast läkare hittar jag inte.

Herr Chang har talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Re: vad kan man odla i Thailand, issan förutom ris?

Inläggav ronoh » 08 jul 2009 19:10

Ja du officellt så kommer jag nog aldrig vara bonde till yrke...

Planen är nog snarare att jag kommer gå runt lite och påta bland marken... Jag har inget som helst ekonomiskt intresse över det hela. Jag tänkte mer på att avlasta mina svär föräldrar eftersom dom börjar närma sig 70 års åldern. Officiellt så kommer det nog stå volontär på mitt visum eftersom dom behöver engelska lärare som volontärer i By skolan. På min fritid hade jag tänkt att det skulle vara kul att hjälpa släkten med att odla upp deras nyinköpta 23 rai. Finns risk att dom odlar en massa ris där annars, och det är precis vad alla andra gör i Issan. Skulle vara kul och odla någonting annat för att se hur bra det fungerar där. Detta kan hjälpa byborna till en möjligen bättre inkomst källa.

Enligt lagen så är prostitution olagligt i Thailand också. Har detta hindrad kvinnor och ja, ni vet andra att sälja sig....?

Jag skapade tråden för att veta ifall det är någon som vet någonting om att odla i issan, Thailand

Är det någon som går bra att odla i ISSAN kul ifall det är någon lite ovanligare gröda...?
Min blogg om Thailand

Användarvisningsbild
ronoh
Bronslirare

Inläggav Mojay » 08 jul 2009 19:27

Det finns mycket roligt att odla, allt från jordnötter, majs, vindruvor och potatis.

Men mest lukrativt just nu är onekligen ris som har ett högt världsmarkandspris, så skulle nog ändå satsa på det.
Det finns ett skäl att alla andra odlar det också.
Bild
Mojay
Bronslirare

Inläggav ronoh » 08 jul 2009 19:50

Jag antar att så är saken...

Det lär väl bli kröka rygg och blötta ner fosingarna.

Med en och annan promille i blodet.
Min blogg om Thailand

Användarvisningsbild
ronoh
Bronslirare

Inläggav Herr Chang » 08 jul 2009 20:39

Mojay skrev:Det finns mycket roligt att odla, allt från jordnötter, majs, vindruvor och potatis.

Men mest lukrativt just nu är onekligen ris som har ett högt världsmarkandspris, så skulle nog ändå satsa på det.
Det finns ett skäl att alla andra odlar det också.

Fru Chang vill tillägga mango, bananer, vitlök, grape och gummi.

Vad som är mest lönsamt vill hon inte uttala sig om.

Herr Chang har talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Inläggav ronoh » 08 jul 2009 20:45

Kom igen nu kläm fram vilket som är lättast pengar, hehehe

Det är lugnt vilket är minst tidkrävande?
Min blogg om Thailand

Användarvisningsbild
ronoh
Bronslirare

Inläggav gosatta » 08 jul 2009 20:47

Gummi fungerar ingen vidare där, Thaksin satte igång massor med gummi plantage där men det fungerar bara inte! södra Thailand är dock som gjort för det. .

hans propaganda maskin fungerade dock bra för många försöker odla gummi men det är ren förstöring av marken! (när den lämpar sig mycket bättre till annat) dom tar 5 år längre att bli mogna, blir mindre och ger mindre gummi..

samma sak med hans ide att odla gummi runt risfält, gummiträdet är en MÄSTARE på att utarma jorden och ta all näring vilket inte gör den lämplig att blanda med andra grödor. .

nej odla gummin i södra där den här hemma! (ja den hör hemma i sydamerika men ändå :) )

ja det var ju lite OT men ändå :)

vi har väl fler här på forumet som bor i Isaan som hobby odlar? så finns nog folk som vet vad som passar där uppe.
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav ronoh » 08 jul 2009 22:32

Jag tror nog att man måste odla någonting där uppe för att klara vardags tristessen annars blir det mentalsjukhuset. Eller en och annan öl.

Nä jag skulle gärna vilja åka runt med en kwai legg (thai traktor) och se rolig ut. hehe
Min blogg om Thailand

Användarvisningsbild
ronoh
Bronslirare

Inläggav Mojay » 08 jul 2009 22:33

ronoh skrev:Jag antar att så är saken...

Det lär väl bli kröka rygg och blötta ner fosingarna.

Med en och annan promille i blodet.

Det är inte så farligt, det finns ju maskiner idag eller så lejer man folk och det normala är väl att man delar 50/50 på vinsten, alternativt gör jobbet själv och lejer folk för att skörda för ett par hundra bath per dag.

Sen är det bara sitta på verandan, dricka Chang och hoppas på regn.

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag världsmarknadspriset på ris är 3000 dollar per ton, vilket är väldigt högt idag.

Har flera vänner som har gummiplantage, det fungerar väl, men det tar först upp till 7 år innan det börjar ge avkastning, så fram tills dess bara jobb och kostnader. Dem säger också att svinnet är ganska högt på grund av stölder både från personal och andra. Hörde en siffra på upp till 20% svinn.

Mango, som Herr Chang nämnde, eller Papaya kan ju också vara kul. Sen finns det ju jätteblommor, dem gula, blir flera meter höga. Vet inte vad man utvinner ur dem, troligtvis olja i någon form.
Bild
Mojay
Bronslirare

Inläggav gosatta » 08 jul 2009 22:37

ja det är väl vanliga solrosor??

fina är dom iaf
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav Mojay » 08 jul 2009 22:41

ronoh skrev:Jag tror nog att man måste odla någonting där uppe för att klara vardags tristessen annars blir det mentalsjukhuset. Eller en och annan öl.

Nä jag skulle gärna vilja åka runt med en kwai legg (thai traktor) och se rolig ut. hehe

Vet inte om du stannar permanent eller periodvis, men visst blir livet lite enklare om man kan sysselsätta sig lite.
Jag jobbar ju så för mig blir det bara öl en gång i veckan, eller två, men om jag inte hade jobbet så skulle jag nog bli jäkligt rastlös.

Gosatta, är det verkligen det? blir dem ända upp till 4 meter och högre. I så fall antar jag att man utvinner solrosolja med mera.
Bild
Mojay
Bronslirare

Nästa

Återgå till Driva företag, Investera & Arbeta