Jag har hört att man bara som turist kan få 2 inresor på sitt visum alltså 60+60 dagar, men går det att förlänge så man får 60 dagar till så man alltså kan stanna i ett halvår?
|
Reklamplats • Annonsera här ![]()
|
Thailand Forum Res, Lev & Njut - Platsen för dig med extra starka band till Thailand.
stgrhe skrev:Varje 60-dagarsperiod kan förlängas hos immigration med 30 dagar mot en kostnad av 1,900 baht. Om du sedan i praktiken kan utnyttja alla 60+30 respektive 60+30 dagarna beror på giltighetstiden på visumet eftersom andra inresan måste ske innan visumet förfaller. Förfallodagen är markerad på visumet med "Must enter before" och senast dagen innan detta datum måste andra inresan ske.
Göran
stgrhe skrev:Nu blandar du ihop själva visumets giltighetstid med den tid man får uppehålla sig i landet. Som jag skrev så måste man resa in senast dagen innan man uppnår "must enter before" datumet. Hur länge sedan turistvisumet gäller beror på om det är ett visum för en, två eller tre inresor.
För alla inresor med giltigt turistvisum beviljas man 60 dagars uppehållstillstånd, inget annat. Men den tiden kan för varje tillfälle förlängas med 30 dagar och det kostar 1,900 baht varje gång.
Göran
Thaisambo skrev:Ett dubbelt turistvisum innebär att två inresor under 180 dagar medges. De 180 dagarna räknas från den dag då visumet utfärdades och av det skälet bör man inte söka visum för lång tid i förväg (ambassaden rekommenderar att man söker single entry visum högst tre månader före avresan, då är det inte utgånget när man ska använda det).
Som Du skriver söker Du visumet ca två månader före avresan, det kommer därför att fortfarande vara gällande när Du efter 90 dagar ska ta ut andra inresan och Din resplan håller av det skälet.
Du kan köpa utökningen av uppehållstillståndet med ytterligare 30 dagar när som helst under vistelsen i Thailand, det behöver inte vara i anslutning till att det uppehållstillstånd du har håller på att gå ut.
Moby Dick skrev:Nu behöver jag alltså bara hålla koll på att återvända från Singapore innan det gått 180 dagar från utfärdandet av visumet? Är det rätt uppfattat?
Thaisambo skrev:Moby Dick skrev:Nu behöver jag alltså bara hålla koll på att återvända från Singapore innan det gått 180 dagar från utfärdandet av visumet? Är det rätt uppfattat?
Ja, precis!
Du får en text i visumet, "Must enter before ..." och där står sista datum Du kan resa in på visumet, Du får vid inresan ett 60 dagars uppehållstillstånd som kan förlängas med ytterligare 30 dagar,
Återgå till Visum och Uppehållstillstånd
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster
Thailand | Resor Thailand | Hus Thailand | Jobba Thailand | Flyg Thailand