stgrhe skrev:När det sedan gäller att göra en visa run så måste du se upp eftersom inte alla gränsövergångar ger dig 60 dagar. Det finns små övergångar utan formell immigration och där får du bara 15 dagar trots ditt turistvisum. Vi har en sådan "liten" gränsövergång till Burma nära Chumpong så de som gör visa runs här i Hua Hin måste därför ta sig ända till Ranong för att ta sig över gränsen till Burma.
Det innebär de facto att man bortser från eller underkänner det inklistrade turistvisumet i och med att 15 dagar är det som ges vid visumfri inresa. Turistvisumet lämnas utan verkan i förhållande till visumfri inresa.
Efter vad jag kan utläsa av de officiella texterna på nätet (t ex MFA:s hemsida) är detta inget formellt fel. Det står så här om t ex
TOURIST VISA:
Upon arrival, travellers with this type of visa will be permitted to stay in Thailand for a period of not exceeding 30 days or 60 days.
Detta är en otvetydig takregel utan golv - det är Immigration som sätter de formella regelskrivningarna men de är på thai och jag läser inte thai själv. Men tror att det är en liknande formulering annars skulle det verit reaktioner synliga på det.
När det ser ut så här finns inget utrymme för rättelse (sånär som på den möjlighet som beskrivs nedan). Man kan åka ut och in igen någon annanstans, men det kostar ytterligare en entry på ett multiple entry turistvisum eftersom de ges ut med ett fast antal, 2 eller 3.
Det finns en möjlighet beskriven att stanna längre eller konvertera visumet beskriven, som jag inte sett diskuterad på forumet, det är sektionen
6. EXTENSION OF STAY under
TOURIST VISA:
Those who wish to stay longer or may wish to change their type of visa must file an application for permission at the Office of Immigration Bureau located on Soi Suan Plu, off South Sathorn Road, Bangkok 10120 , Tel 02 287-3101-10 (or at http://www.immigration.go.th ). The extension of stay as well as the change of certain type of visa is solely at the discretion of the Immigration officer..
Det är samtidigt en möjlighet (krånglig) att rätta till sådant här som att man fått 15 dagars uppehållstillstånd istället för 60 på ett turistvisum i någon gränspassering.
Men det låter så tillkrånglat och osäkert att jag inte tror att man ska ge sej in i det annat än möjligen yttersta nödfall. Det är thailändsk byråkrati i sin mest utvecklade form. Utan minsta möjlighet till överprövningar.
Så jag håller med Göran:
Om jag vore som du skulle jag fråga på immigration i Chiang Mai.Det måste vara huvudalternativet.