Svensk vs thailändsk flickvän

Detta forum är främst för dig som lever, eller har erfarenhet av, ett mångkulturellt förhållande. Ställ en fråga, få ett svar. Gilla läget.

Moderator: Mango

Svensk vs thailändsk flickvän

Inläggav Sailor » 08 feb 2010 12:24

Hej killar!

Har lite funderingar på om ni tycker det är stor skillnad på att ha en thailändsk tjej jämfört med en svensk.
Jag är ju själv svensk (skånsk) tjej som är mycket i Thailand med min svenska pojkvän.
Jag möter lite blandade reaktioner.
En del verkar tycka att vi svenska tjejer är sprungna direkt ur helvetet och en del verkar tycka det är världens grej att nån har lyckats skaffa en farangbrud som inte bara är i hop med en kille för att bli försörjd.
När vi var i Chiang mai förrförra året så kom det fram massa thailändska gamlingar till oss hela tiden och tyckte det var så trevligt att se en farang med farangtjej.
Förövrigt blir jag alltid väldigt bra bemött av thailändska kvinnor, blir skjutsad, får klappar, en del kommer med mat osv osv. Det händer ju inte så ofta i Sverige...

Så vad tycker ni? Så klart är ju alla individer oavsett om du är thai eller svenne, men det hade varit kul att höra lite åsikter.

Ha det fint!!!
:sunny:
Sailor
Nybörjare

Re: Svensk vs thailändsk flickvän

Inläggav Line-us » 08 feb 2010 13:43

Hej!
Självklart finns det en skillnad, två helt olika länder och uppväxter förmodligen. Skulle väl säga att svenskar skulle vara chockade över att se hur många av Thailändare växt upp, det präglar ju en människa.

När det kommer till själva kärleken i förhållande så varierar det säkert ur ett personligt perspektiv. Jag har en thailändsk flickvän (Jag 20 år/hon 21 år) och har aldrig varit lyckligare. Hon kommer inte från någon rik familj direkt. Familjelivet är ju inte så lik den som jag själv upplevt i Sverige, en sak som jag märkt är att så många i thailand blir/är homosexuella, mest kvinnor som söker sig till andra kvinnor, men också ladyboy. Känns lite mer accepterat och öppet i just den frågan kanske. En anledning till detta kanske är att förhållandet med en thai-man inte alltid är så bra (bara vad jag hört).

Ialla fall så tycker jag att min flickvän har många goda egenskaper som kanske många svenska tjejer har, på något sätt närmare naturen (generalisering?) och en slags lekfullhet, många saker hon gör och sättet hon gör det får mig att smälta.

aja nog för mig, jag kanske spottade ur mig hej vilt, rätta mig om jag har fel. :salute:
Line-us
Flitig

Inläggav emic » 08 feb 2010 15:41

Hej
Sailor ! Hitintills har jag INTE träffat på en svensk tjej som verkar komma springandes rakt från helvetet,tvärtom tycker jag ni svenska tjejer är genomtrevliga"generellt".
Varför jag blev ihop med min gumma beror helt enkelt på att jag föll för henne,jag gillar mörklagda kvinnor varhelst i världen dom kommer ifrån,det kan verka ytligt men så är det och har alltid varit för mig.Tjejerna jag var ihop med tidigare var blonda rakt igenom,det var nog därför dom förhållanden sprack.Så simpel kan orsaken vara att man blir ihop med en dam från Thailand.
I övrigt håller jag med Line-us "saker hon gör och sättet hon gör det på får mig att smälta"

emic ps gumman 46 jag 46
emic
Flitig

Inläggav Gecko! » 08 feb 2010 16:40

Ur ett rent buddiskt sätt att se på dig och din pojkvän så är det precis så som dom tänker sig att ett annat liv än det dom själva lever ska se ut. Jag tror att de ser för det mesta är en manlig degenererad västlänning ihop med en fattigt medbogare av deras egen kultur vilket i deras sätt att se på världen inte går ihop med deras tankesätt. Rik vit man med fattig brun flicka etc.... Är man genuint buddistkis så är detta omöjligt!

Detta sätt att tänka på eller att vara på är i våra ögon helt främmande... buddister tror på egen utveckling av ditt egna jag och att göra så bra ifrån sig som möjligt i detta livet för att bli pånyttfödd till ett rikare liv... att vara ihop med en risodlares dotter ger inga plusspoäng.... kanske i deras ögon så blir du pånyttfödd som en mask... i bästa fall!
Dessa och många andra aspekter ang. relationer mellan våran och deras kultur är komplicerade och inget man kan förbise om man vill ha ett stadigt förhållande med te.x en thailänska!

Det hon såg i dig var en genuin blandning av religion och social status.... hon skulle kunna göra en kullerbytta om du så bad henne... och så länge du bad henne! :)
Gecko!
Flitig

Inläggav Micke_Prik » 08 feb 2010 19:40

Gecko! skrev:Ur ett rent buddiskt sätt att se på dig och din pojkvän så är det precis så som dom tänker sig att ett annat liv än det dom själva lever ska se ut. Jag tror att de ser för det mesta är en manlig degenererad västlänning ihop med en fattigt medbogare av deras egen kultur vilket i deras sätt att se på världen inte går ihop med deras tankesätt. Rik vit man med fattig brun flicka etc.... Är man genuint buddistkis så är detta omöjligt!

Detta sätt att tänka på eller att vara på är i våra ögon helt främmande... buddister tror på egen utveckling av ditt egna jag och att göra så bra ifrån sig som möjligt i detta livet för att bli pånyttfödd till ett rikare liv... att vara ihop med en risodlares dotter ger inga plusspoäng.... kanske i deras ögon så blir du pånyttfödd som en mask... i bästa fall!
Dessa och många andra aspekter ang. relationer mellan våran och deras kultur är komplicerade och inget man kan förbise om man vill ha ett stadigt förhållande med te.x en thailänska!

Det hon såg i dig var en genuin blandning av religion och social status.... hon skulle kunna göra en kullerbytta om du så bad henne... och så länge du bad henne! :)

Hej Tukkee, Det var minst sagt ett humoristiskt inlägg, HAHA! :-)

Tråden:

Jag kan bara tillföra att mitt svenska ex. var för mig sprungen ur helvetet. Nu när är gift med en Thailändska är allt som dag och natt. För min del är det mycket mer positivt än negativt. Jag blir sporrad till att försöka bli en bättre människa själv nu vilket var precis tvärtom i mitt förra förhållande.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Gecko! » 08 feb 2010 19:57

Tänk om man kunde göra en doktors avhandling i ämnet. Att nästintill kunna bevisa vetenskapligt på dom skillnader som gör oss män lyckligre med en asiatisk kvinna framför en västerlänsk tjej!
Jag tror att dom flesta av oss redan vet.... men att hitta orden för det krävs en sittplats i svenska akademin! :study:
Gecko!
Flitig

Inläggav Line-us » 08 feb 2010 20:00

Micke_Prik skrev:. Jag blir sporrad till att försöka bli en bättre människa själv nu vilket var precis tvärtom i mitt förra förhållande.

//Micke

Kan helt och hållet hålla med dig här, efter att ha varit på besök och upplevt hur människor lever i thailand så infinns en respekt också. Fan vad bortskämda folk i västvärlden kan vara! (inkl mig) Känns som att klaga på oväsentligheter inte finns i min natur längre.
Line-us
Flitig

Inläggav jjonsson » 08 feb 2010 23:17

Hej Sailor!

Jag hade ju från början inte en tanken på en thailändsk fru.
Jag bara hamnade i det hela, du får kalla det öde eller mening vilket som.

I alla fall kan jag säga att jag aldrig haft ett mer komplicerat förhållande än vad jag har nu.
Men jag kan också säga med säkerhet att jag aldrig varit lyckligare än nu.

Jag slipper vara mr superman.
Mannen som inte får jobba för mycket för att han skall ta hand om barnen.
Mannen som inte får ha ett skitjobb eller jobba för lite för att han skall kunna försörja familjen ändå.
Mannen som skall vara muskulös men inte får ta av familjetiden (som inte finns)för att gå på gymet.
Mannen som glömde disken och är en skitstövel för att han inte damsög i fredags när han bara hade tre timmar övertid och som inte fattade att man kan fasen inte ha en röd mössa till en rosa overall, det skär sig.

För första gången i ett förhållande har hon min lycka som fokus och jag har hennes lycka som fokus.
Vi gör det som gör varandra lyckliga och det är fantastiskt. :sunny:
Det är precis vad ett förhållande handlar om för mig, att ge mer än man tar, då löser sig det andra av sig själv.

Jag skall inte sticka under stol med att det finns komplikationer, vissa är ständigt återkommande.
Vi kan inte kommunicera i vissa fall, ibland beror det på synsätt, ibland på språk.
Jag saknar att ha djupa samtal i bland och jag saknar hennes egen vilja.
Ibland vet jag inte vad hon vill och hon är för tillmötesgående, även om hon nu efter ett tags träning börjar kunna säga att det här tycker jag eller det där vill jag inte göra idag.

Hennes planering suger och hon är ett ekonomiskt svart hål.
Hon lever för idag, jag lever för en pension jag kanske aldrig kommer att uppleva.
Vi har mycket att lära av varandra och vi gör detta för varje dag som går.

Ibland gör hon mig tokig i hennes diskussioner med släktingar.
Hennes mammas omhändertagande, att inte få be hennes systers man att dra åt helvete för att han behandlar sin fru som han gör, att inte kunna säga till hennes lata släkting att klippa sig och skaffa ett jobb i stället för att be om pengar av mig. Jag lär mig hela tiden att man behöver inte vinna alla slag för att vinna striden. Även jag kan lära mig att le och dra en vit lögn eller lova något som skjuts på framtiden, allt handlar om strategi.
Thaistrategi om man nu vill kalla det så men det funkar bättre och bättre.
Att bli irriterad eller förbannad över konstiga saker hjälper inte, man får helt enkelt andas in lite rökelse och tänka till.

Vad som tidigare var viktigt för mig har visat sig vara skitsaker och saker som inte alls är viktiga.
Hennes fattigdom har blivit min rikedom.
Jag är rikare i livet nu än vad jag någonsin varit.

Skulle jag leta efter en svensk tjej igen eller en thailändsk tjej igen om vi valde att gå skilda vägar?
För det är väl det man får hårddra det med.

Thailändsk,(Även om jag vet att det skulle kräva mer av mig är det valet jag gör).Svenska tjejer är alldeles för egoistiska, rödstrumpefixerade och självcentrerade för att ett jämnlikt förhållande kan existera över huvud taget, jämnlikhet är inte att att mannen skall ta allt, det är att båda tar lika mycket.

Det är att man delar på allt och strävar efter att skapa ett förhållande där båda är lyckliga.
Att man hela tiden vill förbättra sig och göra allt som krävs för att tillsammans få ett lyckligt liv.

edit: Inte konstigt att sverige är ett av de mest singeltätaste landen alla tänker bara på sig själva ....
Användarvisningsbild
jjonsson
Site Admin

Inläggav Sailor » 08 feb 2010 23:31

Hej igen!

Kul att läsa alla inlägg.
Jag och min pojkvän är otroligt lyckliga med varandra, fast det skiljer 15 år på oss. Jag är 31 och han 46. Det kan sticka många i ögonen.
Han har varit gift med en thailändska innan (eller är fortfarande för hon vägrar skiljas) som var i samma ålder som han och som han enligt egen utsago inte var lycklig med. Nu hotar hon med så fort han säger ifrån att han inte får träffa sin son.Jag försöker att inte bli bitter på henne, hade jag varit uppväxt i ett u-land hade jag kanske också klamrat mig fast vid min försörjning. Nu behöver jag som tur är inte det.
Jag har en hel del thailändska väninnor, rent generellt tror jag dom är uppfostrade till att "ta hand" om sin man och jag är uppfostrad i mer jämlik anda.
Är jag helt ute och cyklar där? :scratch:
Sailor
Nybörjare

Inläggav jjonsson » 08 feb 2010 23:56

Nej det tror jag inte att du är.

Deras uppfostran kring att ta hand om mannen och...
Kombinationen att vi är uppfostrade att ta hand om våra kvinnor är nyckeln till det hela.
Båda tar hand om varandra (om man får det att funka med allt annat runt omkring vill säga).

Din killes situation är långt i från ovanlig om jag får uttala mig med min ringa erfarenhet kring det där.

Bitterhet leder knappast någon vart, det mår man nog sämst av själv så det glädjer mig att du ser det som du gör det.
Samtidigt som det gör mig ledsen att barn och pappa hamnar i kläm här.
Det är beklagligt att man inte ser att det vapen man försöker använda är otillåtet i krigföring.
Tyvärr är det väl det enda vapen hon ser att hon kan använda.

För mig är det viktigt att veta om det gäller försörjning eller att få det där extra.
Försörjning är helt ok för mig, det lilla extra är det inte.
Då tänker jag på mina nyfunna släktingar, självklart hjälper jag till i missären, men se mig inte som en bank ...
Behöver ni mig finns jag där men förvänta er inte att jag skall finansiera er medans ni ligger på soffan.

Men vad är ålder egentligen Sailor, hittar man varandra så gör man.
Min nuvarande fru är 4 år äldre än mitt svenska ex.
Mitt svenska ex var dock 20 år yngre mentalt än vad min nuvarande fru är.... :flower:
Användarvisningsbild
jjonsson
Site Admin

Inläggav Sailor » 09 feb 2010 00:19

Det är väldigt tråkigt när ett ex ska ställa till det och dessutom drabba barnet.
Genom att hålla på så här så får hon ju pengar till sin systerdotters skolgång och sin son med sitt ex... Självklart kommer hon ju bli försörjd så länge barnen bor hemma. Men bråkar hon nu är ju min kille inte så sugen på att ge henne en enda baht när barnen är större.

När jag har varit och hälsat på svenskar med thai-fruar tycker jag mig ibland märka att många (inte alla) verkar överutnyttja att fruarna tar hand om dom. Dom beter sig helt enkelt som svin. För att dom kan...
Värsta exemplet är en kollega till mig som har en klocka som han ringer i när han behöver nåt.
Men det är INTE kärlek. Hur lågt kan man sjunka??? :pale:
Sailor
Nybörjare

Inläggav Gecko! » 09 feb 2010 00:28

Tycker att du cyklar bra!
För kanske hundra år sedan var det likadant i sverige.
För tusen år sedan var kvinnan och mannen varandras komplement. Vi behövde varandra
för att överleva.
Här i asien/thailand är det så fortfarande. En kvinna måste skaffa barn för att överleva
på ålderns höst... här finns inga trygghetsreformer. Likaså för mannen... inga barn, ingen fru
är lika med tidig död och lidande.
Kanske vi i sverige har överbeskyddat våra medborgare på lika villkor... huuum!
Vi behöver inte varandra... vi är, som någon har sagt, ett extrem-samhälle!
Resultatet är och har blivit en kvinna som en man inte vill ha längre... är det girl power?
Kvinnor som tyr sig skälv på bekostnad av mannens givmildhet!
Inte så attraktivt... tyvärr
Gecko!
Flitig

Inläggav Spiritfish » 09 feb 2010 02:55

Jag gillar svenska tjejer.. Och thailändska tjejer.. :sunny:
Spiritfish
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 09 feb 2010 11:38

Sailor skrev:När jag har varit och hälsat på svenskar med thai-fruar tycker jag mig ibland märka att många (inte alla) verkar överutnyttja att fruarna tar hand om dom. Dom beter sig helt enkelt som svin. För att dom kan...
Värsta exemplet är en kollega till mig som har en klocka som han ringer i när han behöver nåt.
Men det är INTE kärlek. Hur lågt kan man sjunka??? :pale:

Ja det var bland det värsta jag hört. Min svärfar är domderande och sitter och pekar vad han ska bli serverad vid matbordet om så tallriken står 30cm från han. Min fru får skäll för att hon inte tar hand om mig och jag säger att jag inte vill ha någon hjälp. Han kollar lite ting tong på mig när jag hjälper till med hushållet. När jag köpte ny gasplatta till hushållet och jag skulle installera den kunde han inte hålla sig, utan då skulle han vara med snabbt som bara den och hålla i en skruvmejsel för att inte falla under under kategorin ohändig man. Jag vet att min fru omfamnar att inte behöva göra precis allting för mig, hon är van vid västerlandet då hon varit bosatt och jobbat i england under flera år. Jjonsson beskriver väldigt bra i stora drag hur jag känner det också även om mitt liv garanterat inte är identiskt. Jag har varit fascinerad utav asien i större delen av mitt liv, för mig fall sig allt naturligt även om jag sade att jag ska minsann inte träffa någon tjej när jag äntligen kom iväg till thailand 20 år försenad. BUSTED!

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Gecko! » 09 feb 2010 13:48

Sailor skrev:....... Nu hotar hon med så fort han säger ifrån att han inte får träffa sin son.Jag försöker att inte bli bitter på henne, hade jag varit uppväxt i ett u-land hade jag kanske också klamrat mig fast vid min försörjning. Nu behöver jag som tur är inte det.
Jag har en hel del thailändska väninnor, rent generellt tror jag dom är uppfostrade till att "ta hand" om sin man och jag är uppfostrad i mer jämlik anda.
Är jag helt ute och cyklar där? :scratch:

Att hon kommer med sådana hot har inget med att hon försöker klänga sig fast vid en inkomstkälla. Med risk för att låta som Dr. Phil så är detta sättet hon är på säkert inget nytt. Hon har nog kanske tidigare haft förhållanden med faranger/thai-män och har utvecklat en spelplan som bygger på kontroll behov och att vara manipulerande. Ungefär som ett barn, för att testa gränsena. Kanske inga av dom män hon har varit med har lyckats tygla detta beteende, vilket ju oftast inte går med en vuxen individ... hon skulle ha fått smaka på rottingen för länge sedan. Verkar som denna kvinna är vad man brukar kalla för "damaged goods"!
Tyvärr så är många thaidamer på detta sättet... hur kommer det sig?!
Jag har en teori... men den är så far-out att vissa av detta forums deltagare skulle hemsöka mig med illvilligt uppsåt... så jag kniper :blackeye:
Gecko!
Flitig

Nästa

Återgå till Samlevnad & Relationer