Thailand på gränsen till nytt kaos

Här diskuterar vi vad som händer i Thailands vardag. Har du några frågor om det Thailändska språket så passar det bra att ställa dem här.

Thailand på gränsen till nytt kaos

Inläggav Nille » 03 feb 2010 10:54

Bangkok. Gatorna är som vanligt ett myller av människor, bilar, tuk-tuks och gatukök med fantastiska dofter.
Men i måndags förra veckan bröts gatubilden. 22 militärfordon rullade sakta fram längs en av Bangkoks huvudgator. De som såg kolonnen höll andan. Var det förspelet till en ny militärkupp? Skulle generalerna på nytt gripa in och avsätta en folkvald regering?

Läs hela artikeln på http://www.aftonbladet.se/ledare/ledark ... 6530255.ab
/ Nille

Bli medlem på Thailandsforum NU - få vårt nyhetsbrev med det senaste, samt åtkomst till våra "hemliga" sektioner. Gratis förstås!
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Premiärminister Abhisits pappa spenderar B300,000 i månaden

Inläggav Nille » 03 feb 2010 10:59

Premiärminister Abhisits pappa spenderar B300,000 i månaden på säkerhet för sin son.

Regeringen avsätter medel för att skydda regeringens ledare, men herr Abhisit far Atthasit, tidigare Mahidol University dekanus, har använt sitt eget pengar på säkerhet, säger en källa nära statsministern i går.

Dr Atthasit har spenderat ungefär 300.000 baht om säkerhetsskydd för sin son varje månad sedan statsministern blev föremål för en rad hot, inklusive måndagens incident där avföring kastades in i hans hus förening.

Läs hela artikeln (google översättning) här!
/ Nille

Bli medlem på Thailandsforum NU - få vårt nyhetsbrev med det senaste, samt åtkomst till våra "hemliga" sektioner. Gratis förstås!
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Re: Thailand på gränsen till nytt kaos

Inläggav Travaren » 03 feb 2010 11:00

Det är de "röda" UDD, som ska hålla demonstrationer denna månad, som gör denna mobilisering.
Travaren
Bronslirare

Inläggav Blixten87 » 03 feb 2010 12:09

Jag åker den 21 feb och ska vara där i 4-6 mån.

Har nu läst artikeln, ska jag vara orolig??? :pale:

Hur tror ni det kommer att utvecklas?
Examen 2010 - Thailand here I come!!!
Besök gärna min nya blogg på http://blixten87.blogspot.com
Användarvisningsbild
Blixten87
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 03 feb 2010 12:20

Blixten,

Det kanske är en idé att undvika områdena där konflikten kan komma till uttryck. Vad vi sett tidigare så är det flygplatsen Suvarnabhumi samt Bangkok som man bör undvika. Södra Thailand är redan rödlistat sen länge av UD (resa dit avrådes).

Går det inte att undvika Bangkok kan man åtminstone tänka på att hålla sej på avstånd från regeringsbyggnaden.

Suvarnabhumi lär stänga om flygplatsen utsätts, det är av rena säkerhetsskäl. Naturligtvis kommer man att märka av en sån åtgärd direkt, då är det ingen idé att försöka ta sej dit varifrån man än kommer. Sist använde de U-Tapao utanför Rayong som ersättningsflygplats under konflikt.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Blixten87 » 03 feb 2010 12:43

Ok, jag kommer landa på Suvarnabhumi flygplats den 22 feb och ska vara i Bangkok en natt. Sedan kommer vi ta bussen till Chiang Mai, där vi ska stanna. Hoppas de inte stänger av flygplatsen innan jag ska åka!!!

Det verkar som det inte ska vara lätt för mig att komma iväg :( Först problem med detta snökaos i Skåne, tåg inställda mellan Malmö och Köpenhamn och det verkar som att kylan ska hålla i sig ett bra tag framöver. Och nu kanske också nya demonstrationer i Thailand...inte roligt alls!!!!

Vi hade samma problem när vi skulle åka hem i december 08, då det också var demonstrationer på flygplatsen. Men vi hade då sån tur att demonstrationerna upphörde och vi kunde åka hem som beräknat :)

Det ska alltid blossas upp när jag ska iväg, även när jag åkte i somras, men jag får hålla mig uppdaterad och hoppas att det på något sätt kommer lösa sig...
Examen 2010 - Thailand here I come!!!
Besök gärna min nya blogg på http://blixten87.blogspot.com
Användarvisningsbild
Blixten87
Bronslirare

Inläggav Malee » 03 feb 2010 13:14

Vaddå "folkvald regering"? Det är ingen folkvald regering i Thailand.

Ang säkerheten, jag tror inte att det är någon fara (i dagsläget). De rödas protester som startar imorgon kommer i huvudsak handla om protester vid militäranläggning - mot eventuell kupp - i första läget.
Malee
Bronslirare

Inläggav Rospigg » 03 feb 2010 23:04

Vaddå " på gränsen till nytt kaos " ? I thailand är det väl alltid kaos? Bara mer eller mindre kontrollerat.

Rospiggen
Rospigg
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 04 feb 2010 12:12

Förra året var det bara jobbigt att ta sig dit man ville i bangkok med massa röda som låg över vägarna och spärrade av med bilar och skit. Jag var mitt i smeten flera gånger och jag var inte en tillstymmelse till rädd det var bara irriterande. Men jag kanske är lite skadad som person vad vet jag. Hoppas dom inte stänger ner flygplatsen igen bara.

Ner med de röda säger jag bara och de gula med om dom rör flygplatsen för den delen. Var på de rödas partaj förra året och lyssnade på deras gnällande om Thaksin hur bra han var.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav David » 05 feb 2010 23:33

Thaisambo skrev:Södra Thailand är redan rödlistat sen länge av UD (resa dit avrådes).
Vaddå, Phuket är väl södra Thailand? Eller menar du snarare vid gränsen mot Malaysia?
David
Nybörjare

Inläggav Thaisambo » 06 feb 2010 01:00

David skrev:
Thaisambo skrev:Södra Thailand är redan rödlistat sen länge av UD (resa dit avrådes).
Vaddå, Phuket är väl södra Thailand? Eller menar du snarare vid gränsen mot Malaysia?

Du får kolla UD:s hemsida för att få svar på det, men vad jag förstått handlar det om områden i söder där muslimer och thai bl a skjuter på varandra lite då och då. Ett par distrikt var namngivna, men dit hör inte Phuket.

Det låter som om Du inte kände till UD:s avrådandelista - det är något som funnits länge. Thailand finns med på den listan med ett par distrikt.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav leo » 06 feb 2010 21:28

Micke_Prik skrev:Förra året var det bara jobbigt att ta sig dit man ville i bangkok med massa röda som låg över vägarna och spärrade av med bilar och skit. Jag var mitt i smeten flera gånger och jag var inte en tillstymmelse till rädd det var bara irriterande. Men jag kanske är lite skadad som person vad vet jag. Hoppas dom inte stänger ner flygplatsen igen bara.

Ner med de röda säger jag bara och de gula med om dom rör flygplatsen för den delen. Var på de rödas partaj förra året och lyssnade på deras gnällande om Thaksin hur bra han var.
//Micke

Märkligt vilken enorm otur du hade, jag rörde mig i BKK varenda dag förra året utom ett fåtal veckor då jag var i Sverige. Aldrig hade jag något som helst problem att röra mig fritt här.

Däremot blev min hemresa till BKK 10 dagar försenad i november 2008 då de gula ockuperade flygplatserna och jag inte tyckte att det skulle vara kul att flyga till Phuket och åka buss därifrån till BKK.
leo
Bronslirare

Inläggav Travaren » 07 feb 2010 15:35

Thailand har en del problem som land, vilket mycket beror på politikerna som vill ha makten och härligheten.

Förutom Gula och Röda (politik), så har man djupa södern, med rebellerna.

Sen har man konflikt med Kambodja angående ett tempelområde i gränstrakten.

Sen ökar inte turismen på ett sådant sätt som borde ha varit normalt.

Sen har man fd premiärministern Thaksin (åtalad och flytt ur landet), som man inte riktigt kan kontrollera.
Travaren
Bronslirare

Inläggav Lasse » 07 feb 2010 20:02

Hej.
Det borde bli oroligheter i Thailand mellan 30 Februari och 15 Mars enligt min mening.
Varför det tro?
Jo, min första Asien semester hade jag fr.o.m. mitten av November 2008 och till slutet av december 2008 och då så var det demonstrationer i BKK och flygplatsen var stängd några veckor i december.

Min andra resa var påsken 2009 och då var det också oroligheter i BKK med skottlossning och människor som träffades.

Så, vad skall man tro?

Nja, nu är det nog inte så illa tror jag. Påminner mig just att jag var i Thailand i höstas och det gick bra, Pust.
Lasse
Flitig

Återgå till Kultur, Samhälle & Politik,