Khattiya ger upp sig själv till polisen om några dagar.

Här postar vi nyhetsartiklar om Thailand.

Moderator: Nille

Khattiya ger upp sig själv till polisen om några dagar.

Inläggav boes » 23 jan 2010 07:51

Bo -och må gott på Ao Nangs mysigaste hotel: http://www.scandinavianresidence.net
Skandinavisk ledning.
Användarvisningsbild
boes
Bronslirare

Re: Khattiya ger upp sig själv till polisen om några dagar.

Inläggav seaserpent » 23 jan 2010 08:02

Alla olagliga vapen i hans hus "måste ha planterats"

Frispråkig arméofficer Maj-General Khattiya Sawasdi-phol, anklagad för masterminding granaten attacken mot arméns högkvarter för en vecka sedan, sade i går att han skulle vända sig till polisen under de närmaste dagarna.

Polisen i går greps en man som arbetade som vakt för pro-Thaksin Shinawatra Demokratiska alliansen mot diktatur rörelse och beslagtog ett antal replikvapen, inklusive en M79 granatkastare.

Amnart Intharachote, 40, sade han fått militär utbildning under kungen Taksin som bildats enligt Khattiya men kände honom inte.

Polisen säkrat senare en arresteringsorder för Phornwat Thongsomboon, en ledare inom kungen Taksin Force och en vanlig affisch av kommentarer i Khattiya hemsida, efter att plundra hans Bangkok hem och hittar nio M16 rundor och ett antal andra ammunition och hölster.

Båda männen har åtalats för innehav av skjutvapen och andra vapen replika utan tillstånd.

Khattiya inte resa från Songkhla provins på torsdag mitt spekulationer att han skulle bli arresterad. En stor grupp av reportrar och fotografer väntade på hans ankomst till Suvarnabhumi Airport.

Tre personer nära till tjänstemannen, inklusive två soldater greps i torsdags kväll när en grupp av poliser och militärer stormade hans militära lägenhet i Bangkok, släpptes igår på BT200, 000 borgen.

Tala i en telefonintervju, sade Khattiya han inte sprang iväg och bodde i Songkhla att "vänta och se". Han förnekade bakom granat attack, sade att han inte var i staden när den ägde rum - runt 3 den 14 januari.

"Jag måste se om min arresteringsorder utfärdas på begäran av en civil eller militär enhet. Jag har mina advokater försöker få det ogiltigförklaras på måndag. Under normala rutiner, kan en arresteringsorder utfärdas för ett beställningsverk arméofficer först efter två kallelse utfärdas, sade han.

Khattiya sade att han inte ägde någon olaglig sprängämnen och vapen krig finns i hans hus kunde ha planterats där av militärpoliser som deltog i räden.

"Jag insisterar jag inte hålla några sprängämnen i min ägo i lägenheten. Det kan inte vara möjligt, tillade han.

Han sa en pistol och ammunition hittades i hans militära lägenhet som ligger i närheten 4. Cavalry Battalion, som också sökte, så var lagligt under hans namn.

Han sa Sgt-Major Natthasit Suwannaraj, en soldat knuten till den 3: e kavalleriet Battalion, var hans egen chaufför under 1999, medan de privata Manaschai Khamphon var hans ordnad. Han ville inte ge detaljer om hans relation med Ekkalak Wisetwongsa, en civil som greps i går morse.

"Under hela min karriär, var ingen attack som någonsin lanserats på arméns högkvarter fram till nu. Det kan utföras av alla terrordåd, men jag kommer aldrig att attackera mitt eget hem. Arméns befälhavare ska avgå för att ha underlåtit att skydda arméns egna ledningscentraler . Jag skulle ha slutat om jag vore honom. Men han avbröts mig och är nu göra mig till syndabock, sade han.

Arméchefen general Anupong Paochinda uppgift har beställt arméns enheter att lämna över Khattiya omedelbart till polisen efter gripandet.

Säkerhet på alla kasern och armar depåer uppgift har ökats för att förhindra eventuella attacker och sabotage efter arméns agerande mot Khattiya.
Wherever you go , there you are... Your luggage is another story !
Användarvisningsbild
seaserpent
Moderator

Inläggav seaserpent » 23 jan 2010 08:04

Suspended arméofficer Maj Generalmajor Khattiya Sawasdipol meddelade på lördagen att han är en ledare för den röda skjorta rörelse och att utbilda rörelsens kämpar i kampen mot militären.

Han ringde ett radioprogram att säga att han inte hade flytt till Malaysia men han gick till Hat Yai på torsdagen för att träna den röd-shirt folk där.

"Vi är nu i krig med militären och jag utsåg mig själv ledare för Demokratiska alliansen mot diktatur till kampen för demokrati och den röd-shirt folk accepterat detta," Khattiya sa.

Han sa att han kommer att återvända till Bangkok lördag.

Nation
Wherever you go , there you are... Your luggage is another story !
Användarvisningsbild
seaserpent
Moderator

Inläggav Nille » 23 jan 2010 08:16

Ok, det verkar som det börjar koka i grytan igen. Som Boes skrev, Thaksin kastar in sina sista marker - och det lär ju bli både synat, och höjt
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Återgå till Nyheter