Min thai flickvän på besök!

Här diskuterar vi ämnen som rör boende i Sverige för en familj med Thailändsk anknytning. Här handlar det framför allt om byråkrati, uppehållstillstånd, visum, barnbidrag, föräldrapenning, mm

Moderator: jjonsson

Min thai flickvän på besök!

Inläggav Line-us » 15 jan 2010 12:52

Hej!
Jag tänkte börja med att presentera mig. Linus heter jag och är 20 år, nyss hemkommen från en månads tid med tjejen i hennes hem i Thailand. Det är mitt andra besök i thailand tillsammans med henne (träffades i sommras). Jag bodde i Ayuthaya, pakchong och bangkok, och nu är självklart saknaden otrolig även fast det bara gått 3 dagar sen min hemkomst.
Hur som helst, under resan pratade vi mycket om att hon skulle komma och besöka mig i Sverige. Nu tänkte jag ta tag i detta och tänkte söka lite råd på detta forum.
Angående min situation så är det ju inte riktigt samma sak som de flesta eftersom jag fortfarande bor hemma hos föräldrar och går just nu en yrkesutbildning. Jag har ringt migrationsverket och jag vet vilken blankett man ska fylla i, (inbjudan av släkt/vän) men om någon har något annat förslag så posta gärna. I alla fall så sa de på mig verket att jag ska ringa till svenska ambassaden i bangkok och kolla exakt vad de behöver för garantier, eftersom det lär vilja ha en inkomstdeklaration som mina föräldrar lär behöva stå för. Nu är ju ambassaden stängd för helgen så jag tänkte att jag kanske skulle skaffa lite info och så innan jag samtalar med ambassaden.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta, dvs att inte själv ha någon inkomst förutom csn bidrag där föräldrar eller annan person får intyga inkomst? Jag är mycket tacksam för alla råd och tips om ni har några. Jag vet att det finns en massa inlägg om allt om visum och dylikt, men det känns lättare om ni får en uppfattning om min situation och därefter om ni har tid och ork skriva vad som bör göras och så vidare.

Tack på förhand/looking forward to your reply
Line-us
Bronslirare

Re: Min thai flickvän på besök!

Inläggav Thaisambo » 15 jan 2010 13:52

Du kan börja med att läsa igenom de här sidorna på Migrationsverkets hemsida:

Riktlinjer för visum

Besöka släkt och vänner

Viseringspraxis, Thailand

Det ger en bra bild av vad åtagandet att stå för kostnaderna under vistelsen innebär konkret och således vilken ekonomisk kapacitet referenspersonen behöver visa upp.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Nille » 15 jan 2010 15:03

Hej Linus och välkommen till forumet. När du har arbetat dig igenom materialet ovan kan du fylla på med frågor här. Ditt case ser lite annorlunda ut än normalt kan jag se. Känner du dig matt av saknad kan du besöka vakumet efter hemkosten från thailand.
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav thai-scan » 15 jan 2010 15:13

Hej Linus

Roligt att du hittat en Thaitjej som du tycker om precis som många andra svenska män.

Du skriver att du är 20 år och bor hemma. Hur gammal är din Tgf? Är hon under 20 år så behövs en hel del extra dokument till en visumansökan.

För att på ett visum så måste referenspersonen ha en fast årsinkomst på säg minst 200 000 Sek. Då du går på yhrkesutbildning så förmodar jag att du inte har den inkomsten, vilket komplicerar en visumansökan men det finns flera möjligheter att komma förbi detta hinder.

Tyvärr så räcker det inte med blanketten för "inbjudan av släkt eller vänner" från din sida skall det vara ett flerta dokument till. Sen skall din Tgf fylla i minst 2 olika dokument på Engelska och om hon är under 20 år så skall det finnas med dokument från föräldrarna (och hennes Amphure) som visar att de godkänner att hon reser till Sverige och dig.

Det är inte alltid så lätt att fixa ett visum som det verkar vid första anblicken, vilket många fått erfara i form av avslagna visumansökningar.
Lasse
Thai-Scan
http://www.thai-scan.com

Vi finns i Bangkok och kan hjälpa Dig/Er med visum till Sverige, UT i Sverige, Registrera Svenskt äktenskap i Thailand, Ingå äktenskap i Thailand och mycket annat alltefter Dina/Era önskemål.
Allt till mycket moderata priser.
Användarvisningsbild
thai-scan
Flitig

Inläggav Line-us » 15 jan 2010 18:00

Tack för informationen, men problemen med att hon skulle vara under 20 är inga problem.. hon är nämligen ett år äldre än mig dvs 21 år. Ska som sagt ringa ambassaden i bangkok och fråga exakt vad dom vill ha, sen lär jag fråga lite mer här :)
Line-us
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 15 jan 2010 19:06

Precisering av vad ambassaden vill ha finns här:

Visum för att besöka Sverige

Följ de listade stegen 1) - 5) i den ordning ambassaden anger.

Det exakta innehållet i ansökan som behöver lämnas in står här:

Visum för att besöka vänner (inkl. pojkvän/flickvän)

I övrigt:

* Ansökan Schengenvisum
* Bilaga D - Familjebilagen
* Bilaga E - Referentbilagan
* Personbevis för inbjudan

Hoppas det går bra nu!
Senast redigerad av Thaisambo 15 jan 2010 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Line-us » 15 jan 2010 19:25

tack thaisambo.. fick verkligen se mer exakt vad jag ska göra, ska försöka fixa detta inom en månad :)
Line-us
Bronslirare

Inläggav jjonsson » 15 jan 2010 21:03

Line-us, välkommen till forumet! :sunny:

Jag skulle åter igen vilja slå ett slag här för vår sektion om Blanketter och papper.

Ambasaden i all ära där finns alla papper.
I vår sektion finns tips och hjälp hur dom skall fyllas i.

Det du behöver hittar du här
blanketter-for-schengen-visum-t3266.html

Varför springa runt på andra sidor när man kan hitta allt här :)
Användarvisningsbild
jjonsson
Site Admin

Inläggav Hasse » 16 jan 2010 07:50

Kanske det skulle underlätta om dina föräldrar står för inbjudan...

Hasse
Hasse
Nybörjare

Inläggav Heimen » 20 jan 2010 03:02

200 000 i inkomst behövs inte, jag jobbar bara halvtid nu eftersom jag pluggar heltid,
och jag står som referent för min pojkvän, va inga problem. Visade upp kontoutdrag att jag hade
pengar på banken.
Eftersom du bor hemma med dina föräldrar är de inga problem att dom står som
referenter, så länge man är skriven på samma adress så funkar de.

Jag har precis hållt på med alla dessa papper så jag hjälper gärna till. Jag har fått otrolig hjälp av många på
detta forum och utan dom skulle de nog inte gått så lätt. Jag har ställt typ tusen frågor så de börjar nog bli less=)=) Känner mig som ett expert på visumansökan nu, hehe!!

Mvh // Sara
Heimen
Bronslirare

Inläggav Herr Chang » 20 jan 2010 04:01

Hej Sara,

Jag tror inte att särskilt många på detta forum blir less på dina frågor.

Enligt min mening är det tvärtom så att dessa frågor måste ställas ofta eftersom info om proceduren tenderar att vara färskvara. Ja, vi har sett frågorna förr, men det är värdefullt om någon med aktuell info svarar.

Själv har jag bara detaljer från UT-ansökan 2004, så det är nog bäst jag avstår från att svara ;-)

Herr Chang har talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Inläggav Line-us » 20 jan 2010 14:54

Hej Sara! känns upplyftande att höra att det gick bra för dig :). Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. Försökte igår att ringa ambassaden i bangkok, men efter 20 minuters väntan sades det att jag skulle pröva igen senare, vilket jag inte hade tid med.. Så jag mailade dom istället och fick svar på lite frågor, bl.a att både jag och mina föräldrar kan fylla i en varsin "Visum för besök av vänner" blankett.

Dock är det en sak jag undrar över. Om min tjej nu ska boka tid för att göra ansökan på ambassaden, då ska hon ha samtliga dokument, blanketter etc med sig innan, eller bokar hon först tid för att senare komma tillbaka med allt? Lite osäkert om man följer stegen på ambassadens hemsida.

Mvh

Linus
Line-us
Bronslirare

Inläggav Line-us » 20 jan 2010 15:00

en annan sak angående blanketterna så fick jag veta att man måste skicka orginalet alltså inte kopian, någon som vet hur man lättast och hur lång tid det tar att skicka post till thailand?

Mvh

Linus
Line-us
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 20 jan 2010 15:08

Line-us skrev:en annan sak angående blanketterna så fick jag veta att man måste skicka orginalet alltså inte kopian, någon som vet hur man lättast och hur lång tid det tar att skicka post till thailand?

Mvh

Linus

Det tar 5-6 dagar (postens utlovade leveranstider), ibland kan det gå på ned till två dagar.

Bäst är att skicka som expressbrev, då får Du ett inlämningsnummer, spårbarhet samt leveransgaranti. Om försändelsen inte är framme på den utlovade tiden kan den reklameras och då får Du tillbaka utlägget för portot och kan skicka igen utan att det kostar dej mer.

Reklamationen biter, de sköter posthanteringen ordentligt fortsättningsvis om Du hjälper det svenska Postverket med såna här påpekanden som gör det möjligt för dem att påpeka brister i fullföljden av de avtal posten har.

Betr bokning av tid på ambassaden för inlämnande av ansökan - ni behöver naturligtvis inte ha papprena klara när den tiden bokas utan först när ansökan ska lämnas in.
Vad jag vet kan det ta ett par månader innan man får komma dit med papprena efter det att man beställt tid.

Tiden kan bokas på telefon eller - kanske bättre - t ex E-post (som Du märkt är det bökigt att komma fram på telefon). Personligt besök för att boka tid är onödigt och säkert minst lika bökigt som att försöka ringa, däremot måste handlingarna lämnas in personligen av sökanden.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav jjonsson » 20 jan 2010 16:26

Thaisambo skrev:Det tar 5-6 dagar (postens utlovade leveranstider), ibland kan det gå på ned till två dagar.

Jag räknar alltid med 10 dagar och Rekar alltid brev oavsett innehåll.
Man vet aldrig om man skickar i en buddhistisk, högtid, en kunglig födelsedag eller en regseringsutlyst semester.
Gör man det har brevbärarn gått hem på obestämt antal dagar för att dricka whiskey med kompisarna.

Visum ansökan kan inte lämnas personligen, det måste finnas en bokad tid för att göra det.
Det är först då du kommer på bokad tid som du får lämna papper för visumansökan

UT kan däremot lämnas in utan att ha bokat tid på ambasaden.
Där får du intevjutid i samband med att du lämnar in dokumenten.
Användarvisningsbild
jjonsson
Site Admin

Nästa

Återgå till Byråkrati & Myndigheter