Skandia banken - billigaste lösningen?

Här diskuterar vi allt som inte rymmer i Byråkrati & Myndigheter ovan. Framför allt pratar vi familj, skola, hobby och arbete.

Moderator: Nille

Skandia banken - billigaste lösningen?

Inläggav jjonsson » 07 jan 2010 23:35

Blev uppringd härom kvällen eftersom jag bara har kvar en aktie depå hos dom sedan länge.
Normalt sätt brukar jag avfärda dessa samtal men fann killen som ringde bekväm att prata med.

När jag beskrev min situation så kom jag fram till följande fördelar.

Uttag i automat utomlands - Ingen avgift
Skicka pengar utomlands - Ingen avgift förutom valutapåslag om 1,65%
Visa kort 230 kr/år
I övrigt inga avgifter för depåer, konton eller internetbank eller annat.

Fasträntekonto med 2.95% ränta

Inloggning via Bank ID.

Låter som en rätt bra lösning eller?
Användarvisningsbild
jjonsson
Site Admin

Re: Skandia banken - billigaste lösningen?

Inläggav stgrhe » 07 jan 2010 23:54

Skandiabanken har vissa fördelar som högre ränta och månadsutbetalning av räntan, men de är ingen bra internetbank eftersom de inte använder dosa utan åldriga id-koder som inte är lika säkra som dosor. Dessutom, för att det skall fungera, måste man ladda ner ett certifikat på datorn, vilket gör att inloggningen blir maskinberoende. Deras kodsystem innebär att man får 50 koder åt gången och vartefter man loggar in sig så stryker man en kod i taget. Jag hade tidigare ett konto hos Skandiabanken men sade upp det i juni förra året.

En annan nackdel med Skandiabankens internet är om man vill skicka pengar utomlands, t.ex. till Thailand, så finns inte valet att skicka i SEK utan endast THB och USD. Som de flesta vet är det betydligt förmånligare att skicka i SEK.

När jag skickade över 1.2 MSEK till Thailand för två år sedan (gjordes via SEB) gjorde jag en jämförelse vad det skulle ha kostat mig om jag låtit SEB ombesörja valutaväxlingen och inte Bangkok Bank och merkostnaden skulle ha blivit hela 77,000 kronor!

Göran
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Moderator

Inläggav Thaisambo » 08 jan 2010 00:39

stgrhe skrev:När jag skickade över 1.2 MSEK till Thailand för två år sedan (gjordes via SEB) gjorde jag en jämförelse vad det skulle ha kostat mig om jag låtit SEB ombesörja valutaväxlingen och inte Bangkok Bank och merkostnaden skulle ha blivit hela 77,000 kronor!

Göran

Jag är inte speciellt van vid att flytta pengar internationellt, men förr i tiden var det hårda restriktioner på detta vet jag, jag har inte bra kläm på detta idag men har uppfattningen att det är avsevärt lättare nu.

Men undrar om flyttningen av 1,2 MSEK till Thailand. Var det ingen pappersexercis eller frågor/krav på ändamålsdeklaration från Riksbanken och sånt? Bara att plita ned i Internetbanken och skicka? Och så är det hela klart på två bankdagar...

Jag förmodar att flytten gjordes som privatperson och utan några särskilda tillstånd - stämmer det?
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 08 jan 2010 01:15

Thaisambo skrev:Men undrar om flyttningen av 1,2 MSEK till Thailand. Var det ingen pappersexercis eller frågor/krav på ändamålsdeklaration från Riksbanken och sånt? Bara att plita ned i Internetbanken och skicka? Och så är det hela klart på två bankdagar...

Jag förmodar att flytten gjordes som privatperson och utan några särskilda tillstånd - stämmer det?

Sverige har inga valutarestriktioner längre sedan kronan blev flytande i början av 90-talet efter det att Dennis satte räntan till 500% som du kanske minns. Det krävs således inga tillstånd för att föra in eller ut valuta från Sverige. Däremot får man kryssa i en ruta om beloppet är över 150,000 kronor och upplysa om ändamålet med transfern till utlandet. Om jag förstått det rätt är syftet med den upplysningen endast till för Riksbankens statistik.

Om man är folkbokförd i Sverige och en större summa transfereras till ens konto i Sverige, måste den mottagande banken fråga varifrån pengarna kommer och det i syftet att motverka pengatvätt och skattefusk.

Göran
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Moderator

Inläggav Spiritfish » 08 jan 2010 05:40

ICA banken är bättre och billigare. Skandia banken tar visserligen inte ut någon extra avgift vid utlandsuttag men dom lägger på ett valutaväxlingspåslag på 1,65 %. Det gör ej ICA Banken.

EDIT:
Om du handlar på internet med andra valutor än SEK så tar dom ut valutaväxlingsavgiften. Ej hos ICA.
Spiritfish
Bronslirare

Inläggav Nille » 08 jan 2010 09:05

Jag överväger att byta bank här i Sverige. Har Handelsbanken nu. De har precis börjat byta till dosa. Vet ej deras kostnader. Jag vill framför allt hitta något smidigare om det finns.

Undrar vilken det bästa banken är för oss som dels skickar mycket pengar till thailand, samt ofta reser dit och då tar ut på ATM och använder Internetbank? (svenskar som bor i Thailand inklusive)
/ Nille

Bli medlem på Thailandsforum NU - få vårt nyhetsbrev med det senaste, samt åtkomst till våra "hemliga" sektioner. Gratis förstås!
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav Thaisambo » 08 jan 2010 10:06

Jag har själv sparbanken, så här står det på deras information om Internetbetalningar till utlandet:

---------------------------------------------------------------------------------

Internationell betalning

internetbanken
Betalning till land utanför EU/ESS oavsett valuta. Samt betalning till land inom EU/ESS eller Schwiez i andra valutor än euro och svenska kronor.
50 kr/st

kontor/telefonbanken
"Utlandsbetalning"
95 kr/st

Tillägg för mottagandes banks kostnad
Faktisk kostnad eller generellt kostnad dock lägst 100 kr/st.

-----------------------------------------------------

Kostnaden är 50:- per betalning. Man skickar i svenska kronor och valutaväxling görs hos den mottagande banken, kursen är i regel avsevärt bättre än den man får vid växling i den sändande banken.

Om det förekommer valutaväxlingspåslag m m beror naturligtvis på vad den mottagande banken är för en skapelse och vilka villkor de erbjuder - det har inte med den avsändande svenska banken att göra.

Den mottagande bankens kostnader tillkommer, enligt Swedbank rör det sej om lägst 100:- per betalning. Även detta beror på vilka villkor den mottagande banken erbjuder.

Man får bort detta från den svenska banken genom att specifiera att mottagarkontot ska belastas med denna kostnad, det ger i regel avsevärt lägre kostnader efter vad jag förstått (förenklad transaktionshantering eftersom mottagande bank kan ta ut det direkt från det lokala mottagarkontot utan inblandning av den avsändande banken).

Men hos Swedbank är det den här 50-kronan som är den enda avgift de tar ut och den är fast per betalning.

Man sätter alltså helt enkelt in pengarna på konto hos sin utländska bank, banksystemet i Thailand är snårigt och inte speciellt överblickbart, villkoren för uttag från thailändskt konto varierar, bl a skiljer det på om man tar ut pengarna i den provins där kontoförande bankkontor finns eller någon annanstans m m. Kontovillkoren och avgifterna finns att läsa på nätet på engelska för åtminstone en del av de thailändska bankerna, men jag har inte tittat systematiskt på detta.

Strategiskt sett bör dock det här vara kostnadseffektivaste sättet att föra över pengar, den svenska avsändande bankens avgift per överföring kan väl variera lite mellan olika banker, men jag tror att en 50-lapp, som Swedbank har, är ett bra pris. Vad andra tar vet jag inte.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 08 jan 2010 13:55

Som jämförelse har ICA-banken följande avgifter för internationell betalning (http://www.icabanken.se/att-anvanda-ica ... prislista/):

Utlandsbetalning, övriga länder (inkommande och utgående) 100 kr
Tillägg då valutan inte är mottagarlandets, vid utlandsbetalning 50 kr
Tillägg för mottagande banks kostnad i utlandet (ej inom EU) 125 kr

Har letat på Skandiabankens prislista, låter väldigt bra det där med att det inte kostar något att skicka utomlands, men ska man ha fördel av det ska man kunna skicka i svenska kronor (för att slippa valutaväxlingspåslaget på 1,65%) och sen är det fråga om vilka valutakurser de använder. Som Göran och Spiritfish påpekar kommer man inte undan valutaväxlingsavgiften eftersom möjligheten att skicka i SEK inte finns när det gäller Thailand (och säkert vilket annat land som helst).

SEB har följande priser:

Utlandsbetalning via Internetkontoret 50 kr

Tillägg
- för mottagarens bankkostnader 150 kr
- för täckningsmeddelande vid tredjelandsvaluta 50 kr
- för hjälp vid ifyllande av blankett 75 kr

Jag kan inte se om man kan välja att mottagande banks kostnader ska täckas av mottagaren.

Bankavgifterna i Thailand ser ut att ligga på THB 300-500 per överföring, det är generellt lägre än den schablondebitering som de svenska bankerna tillämpar enligt prislista.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Thaikonsult » 08 jan 2010 14:48

Använder man ICA kortet för uttag i Thailand påförs inga avgifter förutom kostnaden för kortet 240 kr/år.

Mvh Thaikonsult
http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studeitillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Alltid senaste nytt - uppdateras dagligen! Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Användarvisningsbild
Thaikonsult
Bronslirare

Inläggav maprao » 08 jan 2010 14:50

jjonsson skrev:Skicka pengar utomlands - Ingen avgift förutom valutapåslag om 1,65%

Det är inte billigaste lösningen för att skicka pengar till thailändskt konto.

Jag har använt Nordea i 10 år. Det kostar idag 30 kr via internet eller föranmälda konton via telefonbanken. Avgiften till den thailändska banken tillkommer, cirka 150 THB. Skicka SEK gör man utan avgift.

Det har alltid fungerat snabbt och bra men om det är bäst är svårt att avgöra innan man prövat något annat.

Kj
maprao
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 08 jan 2010 16:59

Thaikonsult skrev:Använder man ICA kortet för uttag i Thailand påförs inga avgifter förutom kostnaden för kortet 240 kr/år.

Mvh Thaikonsult

Jag är inte övertygad om det, ICA-kortet är ju för thailändskt vidkommande ett utländskt bankkort (Maestro eller MasterCard) och då belastas man väl med lokal uttagsavgift i ATM-automaterna, THB 150? Eller kompenserar ICA-banken för det, kontant eller genom någon form av avtal för att undvika den sortens lokala avgifter?

Att ICA i sin tur har både bankkonto och kreditkonto kopplat till sina kort tror jag inte att de thailändska automaterna bryr sej om när det gäller avgiften för uttag.

Vad jag kan förstå ska man flytta pengarna till thailändsk bank, helst mycket på en gång och när man tror att växlingskursen är så fördelaktig som möjligt (kursen SEK/THB är historiskt sett inte särskilt stabil). Sen ska man ha ett lokalt thailändskt bankkort, utfärdat i den provins där man mestadels vistas, för att kunna ta ut pengar vid behov till lägsta möjliga avgift, utan avgift förekommer också.

Har skaffat ett ICA-kort själv förresten, ska testa det sen när jag är i Thailand. Bankkontot är tomt så det blir kreditkontot som belastas (MasterCard). Den krediten är normalt räntefri när det är MasterCard bakom, men kontovillkoren är skrivna så att jag får uppfattningen att ICA debiterar en ränta på 7,5% från första dagen när man tar ut pengar - det är ingen upp till 45/60 dagars ränterfri kredit direkt som man annars får.

Å andra sidan har ICA-kortet en relativt låg årsavgift jämfört med vissa av Eurocard och American Express varianterna.

Men den fråga jag egentligen ställer är när slipper man egentligen den här thailändska uttagsavgiften på THB 150 när man tar ut pengar på ATM i Thailand med utländskt bankkort? Vad jag kan se är enda möjligheten att skaffa ett lokalt bankkort i rätt regional thailändsk bank och ha pengarna där. Är det fel?

Maprao: Tack för tipset om Nordea! 30:- är lägsta fasta avgiften jag sett hittills för Internetbetalning till tredjeland, men Du säger också att det är utan avgift om man skickar i SEK? Är det verkligen rätt uppfattat?
På Nordeas prislista står att de tar SEK 150 för mottagarens bankkostnader, men det står ingenting om när och om man kan välja bort den tjänsten, informationen om när dessa tilläggsavgifter tas ut är otydligt beskrivet på flera av de svenska bankernas prislistor.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Mr Chiangen » 09 jan 2010 07:06

Upplever det som att man på ICA kortet får en väldigt bra kurs när man tar ut pengar i Thailand.) När jag jämfört med vad bankernas kurser är för att växla cas är ICA def bättre.
Vet inte hur det ser ut med andra kort)Men visst tillkommer de där gräsliga 150 bahten. Känns ruggigt 80 tal o ta såna avgifter. Många ATM maskiner är programmerade så att man ombes välja 10 000 baht max per gång, men man kan "trockla" sig fram för att lyckas få ut 20 000 baht åt gången.Välj engelska och witdrawl..

Skandiabanken är en usel bank att föra över pengar från precis som Göran säger. Jag upplevde att förändringen kom rätt plötsligt för några år sen. Plötsligt fick man usel kurs..

När jag ringde upp dem och frågade om detta så sa personen på andra sidan luren att de var minsann ingen valutabank, växla pengar var minsann inte deras gebit..

ja va ska man säga..
Visit A Kingdom of Wellbeing
http://thenorthernrose.asia/
Mr Chiangen
Moderator

Inläggav Thaisambo » 09 jan 2010 08:58

Det där med köpkursen på SEK är inte så enkelt. Ibland deklarerar de öppet att de har ett valutapåslag, men inte alltid, och att valutapåslaget påstås vara noll är inte helt uppenbart. Det skiljer sej mellan olika källor. Idag är det lördag morgon och rimligtvis är kurserna satta och ändras inte under helgen.

För SEK 1.000:- får man just nu enligt olika källor (T/T):

THB 4.662,00 valuta.se
THB 4.628,62 x-rates.com
THB 4.622,50 Bangkok Bank
THB 4.675.00 Microsoft gadget
THB 4.674,12 E24.se
THB 4.651,16 Riksbanken
THB 4.651.68 Mastercard

Jag tog med Mastercards växlingskurs eftersom ICA-banken anger att det är den man får när man handlar med ICA-kortet. Detta går att kontrollera på http://www.freedom-card.co.uk/currency-converter.aspx. På ICA-bankens egen hemsida finns inga valutakurser och ingen valutaomräknare, vilket är svagt.

Av de här växlingskurserna är det väl bara Bangkok Bank och Mastercard som är åtkomliga för privatpersoner, men det ger en uppfattning om hur det ser ut.

Det är olika stopptider (beroende på tidszon), vilket påverkar kurserna eftersom tendensen just nu (enligt x-rates.com är nedåtgående:

Detta gör att de amerikanska slutkurserna antagligen är lägre av den anledningen, men för privatkunder är det marginellt och det handlar om att överhuvudtaget komma åt något av de här smultronen i valutaväxlingskakan och kunna jämföra med vad banken ger egentligen.

Alltihop handlar om elektroniska pengar förresten - inga omkostnader pga t ex sedelhantering och lager.

Effektivt kursdatum är slutkurserna 8 januari 2010.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 09 jan 2010 11:25

Thaisambo, jag har Nordea och du undrar om man kan välja bort mottagarens kostnader genom att betala dem själv.

Svar: JA

Har haft Nordbanken hela livet och planerar inte att byta. På frågan vilket kontonummer? svarar man sitt person nummer istället för att hålla reda på en 20 siffrig nummer ramsa i huvudet eller på trasiga lappar i plånboken. Bekvämt Bekvämt. Billig transfer, säker och användarvänlig internetbank väger tungt det med.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 09 jan 2010 11:41

Micke_Prik skrev:Thaisambo, jag har Nordea och du undrar om man kan välja bort mottagarens kostnader genom att betala dem själv.

Svar: JA

//Micke

Då är Nordea sannolikt den som ger lägsta kostnaderna. Mer precist handlade det om att mottagande banks kostnader skulle debiteras mottagarkontot, men jag fattar att det är så du menar.

I en tid när internationell handel och samverkan ökar är det av stort intresse att få bort valutaväxlingspåslagen, det är volymmässigt mycket pengar i det och i en tid när in- och utlåningsräntorna är extremt låga är det rent oförskämt att en valutaväxling ska kunna kosta motsvarande kanske flera års normal inlåningsränta på kapitalet som växlas. Antingen verkar man inom någon form av monetär union som det här med EMU och gemensam valuta (Euro) eller så är nan noggrann med valet av den som ska få uppdraget av växla valutan (prispress på tjänsten).
Det räcker så bra med kursrisken, man ska inte behöva betala ohemula provisioner dessutom!
Thaisambo
Bronslirare

Nästa

Återgå till Allmänt