Hustrun kan dela på maten då 50% samt motvilligt bensinpengar till och från arbetet. Att mannen står för större delen av kostnaderna är vad jag förstått helt rimligt, min fru har i det här fallet två egna barn (tonåringar) i vårt boende . Jag har inga barn i hemmet , dock en pojke som jag då betalar underhåll för . Att min hustru sparar ca 80% av sina inkomster varje månad är en självklarhet, jag själv kan näppeligen lägga undan ett par tusenlappar, att jämföra med kanske 15.000. för henne
Denna tanke förklaras då med att hon måste tänka på egen försörjning om jag "kastar" henne för en yngre dam, tilläggas bör då att jag är en mycket trogen man som aldrig varit i närheten av barer , otrohet eller annat otyg.
Märkligt detta med en Thaikvinnas grundtanke att bygga ett "liv tillsammans ". Att lita på den man lever med och att tillsammans bygga grunden för en trygg ålderdom. Vad är det? Finns det normalt i Thaikvinnas huvud .
Någon som känner igen eller kan förklara detta som jag kallar prasiterande samliv , fungerar det lika med en Thaiman tro