Thaikvinnans syn på relation med Farangman kontra Thaiman

Här diskuterar vi vad som händer i Thailands vardag. Har du några frågor om det Thailändska språket så passar det bra att ställa dem här.

Thaikvinnans syn på relation med Farangman kontra Thaiman

Inläggav Phonthaisongthaisilk » 25 dec 2009 12:09

Har nu i treår försökt förstå hur Thaikvinnan ser på detta med äktenskap och samlevnad. Vad jag förstått så anser Thaihustrun i många fall (naturligtvis inte alla ) att relation är något praktiskt som skall funka praktiskt och framför allt ekonomiskt fördelaktigt för henne .Exempelvis bägge jobbar , mannen står för allt boende , el. , mm .
Hustrun kan dela på maten då 50% samt motvilligt bensinpengar till och från arbetet. Att mannen står för större delen av kostnaderna är vad jag förstått helt rimligt, min fru har i det här fallet två egna barn (tonåringar) i vårt boende . Jag har inga barn i hemmet , dock en pojke som jag då betalar underhåll för . Att min hustru sparar ca 80% av sina inkomster varje månad är en självklarhet, jag själv kan näppeligen lägga undan ett par tusenlappar, att jämföra med kanske 15.000. för henne :)

Denna tanke förklaras då med att hon måste tänka på egen försörjning om jag "kastar" henne för en yngre dam, tilläggas bör då att jag är en mycket trogen man som aldrig varit i närheten av barer , otrohet eller annat otyg.

Märkligt detta med en Thaikvinnas grundtanke att bygga ett "liv tillsammans ". Att lita på den man lever med och att tillsammans bygga grunden för en trygg ålderdom. Vad är det? Finns det normalt i Thaikvinnas huvud .

Någon som känner igen eller kan förklara detta som jag kallar prasiterande samliv , fungerar det lika med en Thaiman tro :scratch:
Phonthaisongthaisilk
Bronslirare

Re: Thaikvinnans syn på relation med Farangman kontra Thaiman

Inläggav Oneej » 25 dec 2009 12:39

De är nog bara väldigt praktiska, snyggt att kunna spara 15000 kr i månaden. Det trots barn med mm.

Måste fråga dig, du bör ju veta. Vad finns det i ditt huvud ?

Undrande
Oneej
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 25 dec 2009 13:00

Tycker nog att det egentligen är väldigt enkelt.

Efter traditionellt thailändskt synsätt så är det mannen i ett förhållande som arbetar och drar in pengar. Utgifterna, hemmets skötsel, inköp m m sköter kvinnan. Det är en strikt och tydlig rollfördelning, det mannen drar in överlämnas till kvinnan att sköta och förvalta. I gengäld får han mat, kläder bostad samt naturligtvis tillgång till kvinnan, förhållandet är traditionellt livsvarigt, ungefär som det gamla katolska synsättet, men också en nödvändighet i det gamla bondesamhället.

Man drar försorg om de gamla - det är kärnfamiljens förhållningssätt i bondesamhället där man lever tillsammans, flera generationer, och hjälper varann. Självklart tar kvinnan hand om sina egna barn också - även om de inte är gemensamma med den nye mannen - de ingår i hennes traditionella familjebild om hur det ska vara som en naturlig självklarhet. Och det är kvinnan som har ansvaret för barnen, hur de än kommit till världen.

Mannen har ansvar för familjens ekonomi och ser till att den klaras. Det är inget delat ansvar för inkomster och utgifter och det är därför viktigt att ta hand om familjeförsörjaren, se till att han mår bra och trivs så han kan dra in inkomster på bästa sätt.

Visst blir det en krock mellan olika synsätt, å ena sidan fungerande traditionell kärnfamilj och å andra sidan resterna av den sprittrade kärnfamiljen, där synsättet att var och en sköter sitt så är det bra med det, har vunnit insteg.

Jo, jag är fullt medveten om att Thailand befinner sej i en brytningstid mellan traditionellt och nytt synsätt genom västerländska influenser. Det är en svår tid för befolkningen med dessa brytningar mellan tradition och nya förhållningssätt, det lär ta flera generationer att gå igenom det och frågan är om Thailands folk ens vill ha det så.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Phonthaisongthaisilk » 25 dec 2009 14:39

Oneej.

Förstår du inte vad som finns i mitt huvud ? Ja ,då fick jag kanske inte med andemeningen i det hela , Tråkigt :( Kan väl säga att vi annars lever ett harmomiskt liv tillsammans . I stort sett aldrig diskussioner om pengar. Min fråga eller tanke är om min fru sparar åt sig eller åt oss dvs familjen. Tyvärr så känns detta "egna " sparande som ett misstroende om att jag har viljan natt leva med henne livet ut. I mitt huvud så ser man till familjens bästa , inte bara till sin gamla familj :)
Thaisanbo:
Tack för din syn på detta , många väl placerade meningar och tankar kring vad jag skrev och undrade över. Du ser då vad jag förstår, detta som ett fullt normalt beteende från min hustru?
Att hon tar hand om sina barn ser inte jag som konstigt alls , jag värnar lika mycket om dessa, trots att det inte är mina biologiska barn.
Phonthaisongthaisilk
Bronslirare

Inläggav Nille » 25 dec 2009 14:42

Delad ekonomi är vad som borde gälla när ni bor i Sverige. Ställer hon sedan inte upp på det är du inte mer än en sponsor.
/ Nille

Bli medlem på Thailandsforum NU - få vårt nyhetsbrev med det senaste, samt åtkomst till våra "hemliga" sektioner. Gratis förstås!
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav Phonthaisongthaisilk » 25 dec 2009 15:00

Nille skrev:Delad ekonomi är vad som borde gälla när ni bor i Sverige. Ställer hon sedan inte upp på det är du inte mer än en sponsor.

Det är ju precis så jag känner mig ibland, som en sponsor. Dessa sparpengar stuvas undan för aqtt sen placeras i tillex. köp av mark mm. i Thailand, visst det är djäkligt smart och det är en mycket skötsam kvinna /hustru jag har, dricker inte , spelar inte . Det känns som att tiden i Sverige är endast till för att skaffa så mycket ekonomiska medel som möjligt. . Men å andra sidan så kan jag inte begära att hon betalar på mitt hus som jag hade när hon flyttade ihop med mig. Men det finns ju andra kostnader som skjuter i höjden när det är fyra i huset istället för en :-)

Är inte missnöjd utan vill egentligen bara utbyta tankar kring det Thailändska "tänket" om att leva med Farang, Trots allt så får en Thaikvinna det djävl... bra här . Underhållsbidrag samt barnbidrag från staten , (Thaimännen betalar ju aldrig :cheers: ) Om man sen bor "Gratis" hos Farang så har man en mycket bra livssituation , bara att gratulera :-)
Känner igen detta hos många nadra som lever med Thai, dok har en del "satt ner foten" , dvs delad ekonomi.
Phonthaisongthaisilk
Bronslirare

Inläggav Nille » 25 dec 2009 17:34

Men varför finner du dig i situationen? Finns det inget du skulle vilja göra om du hade lite mer pengar?
/ Nille

Bli medlem på Thailandsforum NU - få vårt nyhetsbrev med det senaste, samt åtkomst till våra "hemliga" sektioner. Gratis förstås!
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav Phonthaisongthaisilk » 25 dec 2009 18:08

Nille skrev:Men varför finner du dig i situationen? Finns det inget du skulle vilja göra om du hade lite mer pengar?

Jag har en bra lön , alla pengar jag kan spara placerar jag i husrenoveringen som är min extra pension. Huset är mitt , det har jag sörjt för .... Jag betalar elräkning , lån +amorteringar samt alla föräkringar+ en fet livföräkring för min fru om nåt skulle hända mig före pensionen. :)
Du vet säkert att allt kostar :-) Jag har mina hobbies , fiske +jakt här i Sverige , min fru sparar ju till att sätta upp staket runt sin nyförvärvda tomt på 4 rai . hon tänker sen att jag skall finansiera husköp när jag säljer av här i Sverige. Tanken är som du hör att vi skall leva ihop, men spara ihop som man normalt gör i vår kultur , det går inte . Mina pengar är mina samt dina är mina HOhohoh... Dom är underbara , men ibland mycket märkliga , kanske tycker dom samma om oss Faranger
:-)
Phonthaisongthaisilk
Bronslirare

Inläggav Nille » 25 dec 2009 19:29

Ja men då så, det låter som om du har ganska mycket över du med. När hon har betalt sina staket har hon heller inget kvar :drunken:
/ Nille

Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav SatanG » 25 dec 2009 21:48

Hej

Håller med Nille här, det känns som ett överutnyttjande av dig.

Likväl som gemensamma pengar skall gå till henne i form av land borde det väl i rättvisans namn
även gå till ert nuvarande gemensamma boende, huset, samt dela på kostnader.

Skall man gå efter historiska traditioner som Thaisambo beskriver kanske du behöver behålla en
större del av dina pengar för att ha råd att hålla dig med Mia noi (Älskarinna)

/SatanG
SatanG
Nybörjare

Inläggav Phonthaisongthaisilk » 25 dec 2009 22:09

SatanG skrev:Hej

Håller med Nille här, det känns som ett överutnyttjande av dig.

Likväl som gemensamma pengar skall gå till henne i form av land borde det väl i rättvisans namn
även gå till ert nuvarande gemensamma boende, huset, samt dela på kostnader.

Skall man gå efter historiska traditioner som Thaisambo beskriver kanske du behöver behålla en
större del av dina pengar för att ha råd att hålla dig med Mia noi (Älskarinna)

/SatanG
Mia noi ligger inte för mig, gillar inte alls den traditionen.

Ville gentligen komma åt en del av det som Thaisambo skrev. Annars är det just detta som jag tror är knutpunkten . Hennes hus + mark i Thailand , mitt hus i Sverige, och det är just det tänkandet som är främmmande för mig. :)
Phonthaisongthaisilk
Bronslirare

Inläggav Rospigg » 25 dec 2009 22:25

Du Phonthaisongthaisilk,

det där med hur thaikvinnan ser på ekonomi får du nog tillfälle att fundera lite mera över. Hur bra hon än har det hoppas hon alltid på mera, om man inte sätter ned foten så det blöder.

Jag minns hur det var i mitt eget förhållande i början. Jag stod för alla kostnader, inköp och underhåll, även efter hon börjat jobba. Bidraget för barn såg jag aldrig skymten av utan det gick oavkortat till inköp av saker i Thailand. En dag hade jag extra mycket räkningar. Exempel: hade jag 10000 netto i handen och räkningar på 13000. Jag fick ta av tidigare surt sparade pengar. Då det var dags att ta fram mat så var det tomt i kylskåpet. När jag frågade min fru om en slant till mat så blev svaret ungefär, du har väl mera sparade pengar(?). Du hjälper ju inte ens till att skicka lite till thailand.

Det kan ju inte vara rimligt att jag skulle betala 100% eller mera av min lön medans hon sparade 100% av sin lön.

Efter den dagen blev jag tvungen att berätta att hon dansade i takt - men tyvärr med fel partner.

Nu har vi delad ekonomi i det mesta utom avgiften för en bostadsrätt. :blackeye:

Rospigg numera Rostrött
Rospigg
Bronslirare

Inläggav milkmaster7 » 25 dec 2009 23:18

För det första säger du att din fru sparar cashen för hon är rädd att du dumpar henne för en yngre verision. Vänd på steken och säg samma sak,måste vara världens sämsta argument,vad säger att hon inte dumpar dig för en rikare farang?

Sen får du väl utbilda henne lite också(och med det menar jag hur fan ett normalt förhållande är och fungerar,för annars som någon sa tycker jag du ska löpa linan ut o köra mia nois o hela baletten), dom flesta här verkar ju ha träffat en kvinna från landet och har väl inte så mycket andra egenskaper än det dom växt upp med, och har då satt ner foten och förklarat lite om hur det kan tänkas fungera. Ibland förstår jag inte hur ni ens står ut med kvinnsen...
milkmaster7
Nybörjare

Inläggav stgrhe » 26 dec 2009 02:14

Nille skrev:Delad ekonomi är vad som borde gälla när ni bor i Sverige. Ställer hon sedan inte upp på det är du inte mer än en sponsor.

Håller med om detta Nille och jag och frugan har delad ekonomi även om vi bor i Thailand. Vi har gemensamma konton, förutom det sparkonto jag behöver ha i eget namn för att uppfylla immigrations krav och ingen av oss gör några större inköp utan att rådfråga den andre. Vi har en genomarbetad budget och vet vilka utgifterna är och dessutom har vi en noga genomarbetad budget, vilket göra att vi i alla lägen vet precis vad vi har råd till. Lisa och jag har en fullständig samsyn om vår ekonomi.

Göran
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Moderator

Inläggav Phonthaisongthaisilk » 26 dec 2009 10:31

Mycket intressanta inlägg i denna tråd, det visar ju på att detta är en vanlig företeelse. Då menar jag att Thaikvinnan gärna "överutnyttjar " sin Farangman. Om man tittar på detta med eget sparande så hänvisar nog många (liksom min fru) till att jag alltid har min pension, jovisst har jag min pension som med tjänstepension och ett långt strävsamt slit vid 65 års ålder kommer att ge mig max 13.000 kr i månaden efter skatt . Det gör att jag kan glömma detta med att bo kvar i huset, bara att sälja av. Kan välja att leva som fattigpensionär eller att flytta till Thailand med min fru, vilket naturligtvis ju är tanken, där lever vi gott på dom pengarna.
Om man tänker som en av Er säger , dvs min fru lämnar mig för en yngre/rikare man , då har jag inget boende i Thailand och därmed inte heller samma möjligheter att njuta en lugn och harmonisk ålderdom i ett varmt land . Nu är min fru snart 41 år så hon är efter Thailänska mått även hon gammal, dock inte för mig. :) Ja, det finns många funderingar kring detta , tillex detta att alltid vilja ha mer !!! Det stämmer djäkligt bra det , även på min fru. Hon kommer nu kommande vår säkert att tycka jag skall stå för halva (om inte hela ) semester-flygkostnaden till Thailand. Tilläggas bör i sammanhanget att det för mig tar ca 10 mån att spara ihop 50.tkr samt för henne ca 3mån. Vem har då bäst ekonomiska förutsättningar i familjen :-) Hon hänvisar då till att jag kommer att håva in "storkovan"när jag säljer huset om fem år! Ja! Förhoppningsvis så gör jag ett par mij. i förtjänst men det är fa... ingen garanti alls för det :(
Allt kan ju faktiskt hända på den tiden !!!

One way thinking , är Thaikulturens adelsmärke tycker jag, kan ibland inte förstå :scratch: Även om jag älskar det folket :-)
Phonthaisongthaisilk
Bronslirare

Nästa

Återgå till Kultur, Samhälle & Politik,