• Annons

svensk thai ordbok

Här diskuterar vi allt som har med Thailändska språket att göra

svensk thai ordbok

Inläggav li12na » 08 jul 2009 00:08

Jag sitter med en lånad svensk thai ordbok framför mig. Jag har läst här på forumet om den men vill veta om den går att få tag på här i Göteborgstrakten. Boken verkar bra så jag vill gärna köpa den innan jag åker nu i augusti.Pris? Tacksam för tips!
Har inte fått reda på av henne som jag lånat boken av om den finns i sverige. Hon köpte den i Bangkok.
Boken är:MeTeVe Phuket Co., Ltd. SVENSK THAI ORDBOK 3 in 1:
li12na
Bronslirare

Annons

Re: svensk thai ordbok

Inläggav gosatta » 08 jul 2009 00:14

kassikern här hemma är väl den som bara heter svensk . thai.. av Majura Sasvanji (får för mig hennes syster är med här på forumet?) finns att köpa lite här å där .. den har dock inget ISBN nummer men brukar finnas i thaibutiker. .

har sett en annan svensk thai i Thailand men inte ägt den själv så svårt å säga hur kvaliten är (eller vad den hette)

annars är det som vanligt, dom flesta bra böcker är på engelska efter som vi har ett rätt litet språk.
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav Herr Chang » 08 jul 2009 00:33

Den överlägset bästa svensk thai ordbok jag sett är denna:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=829961774X

Det stora urvalet ord kan ej jämföras med andra begränsade ordböcker. Bara en sån sak som att verb återfinns under alla sina böjningar. Till exempel "gå" och "gick". Största bristen jag ser är att man inte försöker visa hur de svenska orden ska uttalas. Inte uppenbart för en thailändare att det är skillnad på "kö" och "köra" när det gäller hur man uttalar bokstaven k.

Kan möjligen hittas billigare någon annanstans än i min länk. Men där framgår ju i vart fall ISBN.

Herr Chang har talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 08 jul 2009 02:38

Bland annat Thai Market i Järfälla säljer svensk-thai och thai-svensk ordbok till mycket bra pris. Det finns inget ISBN åsatt, men man kan få leverans även per post om man vill.

Det är enkla ordböcker, räcker en bra bit. Vi har själva inte skaffat något mer avancerat än så ännu. Men det kommer kanske.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav gosatta » 08 jul 2009 09:38

ja det var den/dom jag också tänkte på... rätt roliga å bläddra i för dom har lyckats få med en del rätt udda ord :)
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav Lennart Andreasson » 08 jul 2009 11:59

Hej!

Böckerna som Thaisambo ock Gosatta nämner finns (fanns) på Thaishopen på Grönsakstorget Vid körvkiosken Och vid Thaiaffären kungstorget vid Paddan Göteborg.Nu måste jag erkänna att det var sex år sedan jag var "hemma" och såg dem.

Lycka till! Lennart
Lennart Andreasson
Nybörjare

Inläggav EmanuelSWE » 08 jul 2009 12:45

Om man inte kan läsa thai är ordboken då till någon nytta?
EmanuelSWE
Bronslirare

Inläggav gosatta » 08 jul 2009 12:50

ja den har både thaiscript och vanliga bokstäver.
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 08 jul 2009 12:54

Jo, det tycker jag, i alla fall den här ideellt utgivna lågpris ordboken innehåller även fonetisk skrift både på thailändska och på svenska. Man kan alltså uttala orden någotsånär begripligt både på thailändska och på svenska även om man inte kan läsa båda alfabeten.
För ett bra uttal behövs en massa övning och hjälp, thailändska är ett tonalt språk och innehåller flera fonem (språkljud) som inte finns i de europeiska språken. Dessa behöver man lära sej för ett korrekt uttal.

Genom att plocka ihop några ord kan man göra sej någorlunda förstådd i enklare sammanhang, där man klarar sej med korta, okomplicerade, uttryck. Mer än så kräver en förståelse och en känsla för språkets uppbyggnad och semantik och thailändskan är svår på den punkten.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav EmanuelSWE » 08 jul 2009 13:10

coolt, blir en sväng till järfälla i veckan!
EmanuelSWE
Bronslirare

Inläggav gosatta » 08 jul 2009 13:15

bor du i sthlm? siåfall finns det garanterat på asia market heter den va? den på Olog Palmes Gata och på Thai Supermarket på hornsgatan (122) har jag också sett den
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 08 jul 2009 13:25

De i Järfälla har både hemkörning och skickar även per post.... Vi själva mailade dom och de skickade båda böckerna mot faktura. Det var billigare än att ta bilen till Järfälla (vi bor i Norrtälje och det blir 17-18 mil fram och åter, det blir runt 200:- bara i bensin).

Annars kan man ju kolla priser innan köp, jag vill dock med hänsyn till företagen inte lägga ut prisinformation här utan det får man ta med dom direkt själv.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 08 jul 2009 14:14

Järfälla :-) Mina gamla hemtrakter. för att specificera lite så är det Thaishopen i Jakobsberg vi talar om, Järfälla är stort och är benämningen på kommunen.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav EmanuelSWE » 08 jul 2009 16:18

gosatta skrev:bor du i sthlm? siåfall finns det garanterat på asia market heter den va? den på Olog Palmes Gata och på Thai Supermarket på hornsgatan (122) har jag också sett den

Yes, får bli Asian Market på Olof Palmes gata 12 först då och se om de har den, skönt och "slippa" åka ut till järfälla med all respekt...
EmanuelSWE
Bronslirare

Återgå till Thailändska Språket