• Annons

Skaffa Thailändskt pass och ID-kort.

Här ger vi varandra råd om hur vi skall gå tillväga när vi skall ordna med visa eller arbetstillstånd. Här diskuterar vi också lag och rätt i Thailand. Vad gäller och hur löser man problemet.

Skaffa Thailändskt pass och ID-kort.

Inläggav IamTT » 07 sep 2009 18:59

På begäran startar jag en ny tråd och hoppas det är okej om jag kopierar och klistrar in.

Thaisambo skrev: Det finns väl ett passnummer och i så fall kan nog thailändska ambassaden i Stockholm hjälpa till att få fram mer uppgifter, någon har ju utfärdat det.

Det borde finnas en husbok, där Du är inskriven och står inte personnumret i den så kan Amphur hjälpa till med upplysningen, det går att ringa dem från Sverige så jag tror inte du behöver inställa dej personligen i Thailand för det.

Såvitt jag förstår kan Du inte få tillbaka det thailändska medborgarskapet med mindre än att Du avsäger dej det svenska eftersom medborgarskapet medför en formell skyldighet att göra värnplikt (även om Du i och för sig skulle slippa den). Jag är lite osäker på vad som händer praktiskt, men det är tydligen så att Du efter att ha fått det thailändska medborgarskapet kan återfå det svenska medborgarskapet på en enkel ansökan. Det är en annan sak hur man ser i Thailand på någon som gör något sådant, kvinnor som gör det accepterar man eller bryr sej inte om, men det är en helt annan sak med män, som förutsätts vara beredda att försvara landet i varje situation.

I och med att det finns ett gammalt thailändskt pass så borde det inte vara några svårigheter att hitta de formella dokument Du behöver för thailändskt medborgarskap annars.

Det finns andra på forumet som vet mer om det här än jag, det här är bara sånt som redan stått att läsa på forumet i olika trådar.

Tack för all information! Det var i princip allt jag behövde veta. Jag tror att jag har mina huspapper men allt står på thai som jag ej kan läsa ännu. Får väl hitta någon som kan översätta det.

Men när allt är klart då. Jag har alla uppgifter. Hur gör jag för att skaffa Thailändskt pass och ID-kort?
IamTT
Flitig

Annons

Re: Skaffa Thailändskt pass och ID-kort.

Inläggav Thaisambo » 07 sep 2009 19:50

Du kan troligen söka thailändskt pass på ambassaden i Stockholm, jag vet inte hur det egentligen är ställt med det thailändska medborgarskapet, men det kan vara så att det fortfarande är giltigt eftersom Du redan har ett gammalt thailändskt pass

Jag har kört de sidor som kan vara av intresse på ambassadens hemsida genom Google Translate:

För thailändska folket.
Passansökan begäran (det är blankett på thai för ansökan om pass, går inte igenom Google Translate)
(Klicka här för komplett prov begäran) (Ifyllnadsexempel, även detta ett pdf på thai)

Ifylld ansökan med bilagor lämnas in på ambassaden. Lite svårt att översätta, har Du någon i närheten som kan hjälpa till är det bra!

Thailändskt ID-kort kan Du nog bara få utfärdat i Thailand, jag vet inte vilka som hanterar det, om det är bankerna eller om Thailand har någon form av medborgarkort, som utfärdas av t ex polisen.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 08 sep 2009 02:59

Thaisambo skrev:Thailändskt ID-kort kan Du nog bara få utfärdat i Thailand, jag vet inte vilka som hanterar det, om det är bankerna eller om Thailand har någon form av medborgarkort, som utfärdas av t ex polisen.

De utfärdas av det lokala Amphurkontoret i där man bor.

Goeran
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Marten_G » 08 sep 2009 07:39

Min skaffade det nya ID-kortet på Amphur i Rayong (år 2007), samtidigt med sjukvårdskortet, fast hon är
skriven 50mil därifrån.

Det Amphur som hon var inskriven i husboken, kunde då inte tillverka det nya ID-kortet,
så det var kanske en tillfällig lösning de hade.

För ID-kortet var det en kopia på husboken från hemorten som gällde.

För sjukvårdskortet var det en kopia på husboken där vi hyrde + intyg
från hyresvärd där vi bodde i Maptaput

Nu hade hon visserligen ett ID-kort av gamla modellen, så för den som
aldrig haft ett ID-kort, kanske man måste vända sig till det Amphur man
finns inskriven i husboken.

Marten_G
Bronslirare

Återgå till Visum och Uppehållstillstånd