• Annons

Ska söka Visa non immigrant pga gift med thai, kan jag ha en

Här ger vi varandra råd om hur vi skall gå tillväga när vi skall ordna med visa eller arbetstillstånd. Här diskuterar vi också lag och rätt i Thailand. Vad gäller och hur löser man problemet.

Ska söka Visa non immigrant pga gift med thai, kan jag ha en

Inläggav wasteras » 16 feb 2011 21:05

Ska nu fixa Visa till Thailand non immigrant 12 mån pga gift med thaitjej, hur gör jag med flygbiljett, måste jag visa flygbiljett när jag söker detta 12- månaders visa hos embassaden i Sth? Om dom måste se biljett, är det OK att ha en enkelbiljett till Thailand eller måste jag ha en returbiljett? Hon har varit i Sverige på 3-månaders visa och under den tiden gifte vi oss i Sverige, hon är nu i Thailand och jag kommer att flytta till Thailand, men vilken biljett ska jag köpa? Vill helst bara köpa en enkelbiljett så jag inte tänker flytta tillbaka.
Boende i Bangkok sedan mitten av mars 2011.
wasteras
Bronslirare

Annons

Re: Ska söka Visa non immigrant pga gift med thai, kan jag h

Inläggav Thaisambo » 16 feb 2011 21:27

Det är inte speciellt komplicerat att söka ett ettårigt NON – IMMIGRANT VISA "O" (information från Thailands Stockholmsambassad).

Blanketter hämtar Du och fyller i från VISA INFORMATION & APPLICATION där även mer information finns.

Tänk på att läsa igenom och följa anvisningarna för hur visumet ska användas.

Du behöver också ha koll på och en plan för hur Du ska kunna få ett Extension of Stay i Thailand. Det kräver arbetsinkomst om minst 40.000 baht per månad eller kapital i thailändsk bank om minst 400.000 baht samt gift och sammanlevande med thailändsk medborgare, vilket ska dokumenteras.

Annars behöver Du ett multiple entry non-immigrant "O" och får vid varje inresa under visumets giltighets tid 90 dagars Permit to Stay, dvs Du måste lämna landet var 90:e dag.

Om Du behöver resa ut ur landet och har fått ett Extension of Stay så tänk på att Du behöver ett Reentry Permit för att kunna komma tillbaka och fortsätta utnytta det tillståndet. Dessa tillstånd söks på Immigration Office i Thailand.

Och, nej, Du behöver inte visa upp några biljetter med ansökan. Det står på länken ovan vilka handlingar som behöver bifogas ansökan om visum. Gå¨igenom ansökan och kolla om några oklarheter är kvar efter det.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav wasteras » 16 feb 2011 21:46

Tack för svar, men behöver jag visa inkomst för dom första 12-månaderna, jag har för mig att första året behöver jag inte göra det men efter 12 månader så måste jag visa att jag har inkomst. Jag kommer att starta verksamhet i Thai.
wasteras
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 16 feb 2011 22:00

Du behöver inte visa någon inkomst för visum, men för Extension of Stay i Thailand måste du det. Annars får Du inte stanna mer än högst 90 dagar.

Har du ett multiple entry non-immigrant "O" kan du under första året resa ut ur Thailand var 90:e dag och in igen för att få nya stämplar i passet under visumets giltighetstid. Det är detta som populärt kallas "visa run". Men för att kunna stanna 12 månader i sträck behöver Du ett Extension of Stay, som blir just ettårigt. Det kan förnyas efter första året och man kan fortsätta så under förutsättning att man uppfyller inkomst/förmögenhetskravet samt sammanlevnadsvillkoret.

Efter 2-3 år kan man söka ett Residence Permit i Thailand och det är så långt man kan komma som utlänning i Thailand vad gäller bosättning.

Det finns några ytterligare nivåer men de är begränsade och kräver betydande kapitalinvesteringar i Thailand. Men dessa detaljer lär Du Dig mer om efter hand när Du finns i Thailand och regelverken sätts politiskt, på 2-3 år kan de förändras rejält - dagens information kan vara helt inaktuell och felaktig då.
Senast redigerad av Thaisambo 16 feb 2011 22:04, redigerad totalt 1 gång.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav wasteras » 16 feb 2011 22:03

Kanon, tack för svaret, då vet jag precis det jag ville veta, tackar så mycket igen för ett kanonsvar. :-)
Flyttar nu till Bangkok i slutet av mars. Vill samtidigt tacka alla som håller på med denna sida, är en kanonsida, tack. :bounce:
wasteras
Bronslirare

Inläggav Auan » 17 feb 2011 06:40

Om man har fått ett Extension of Stay (1900 Bath)så behöver man ett Reentry Permit för att kunna komma tillbaka till Thailand om man reser ut ur landet för att kunna fortsätta utnyttja Extension of Stay.
Man kan också söka ett Extension of Stay multipel (ca 3900 bath) efter att man har fått beviljat Extension of Stay.

Jag har en fråga detta 90 dagars besöket på Immigration Office kan man göra detta på vilket office som helst i Thailand eller måste det vara där man fått sin Extension of Stay.
Samt söka Reentry Permit måste även detta göras där man fått det beviljat.
Auan
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 17 feb 2011 09:39

Exakt hur 90-dagarsrapporteringen ska göras finns i tråden

90-dagars rapporteringen i Thailand

Första gången man gör den rapporteringen ska det göras på Immigration Office genom personligt besök, de efterföljande kan göras (eller har kunnat göras) via E-post, kvittot från den föregående rapporteringen ska vara med. Detta under förutsättning att man fått medgivande att göra rapporteringen på det sättet.

Regelverket och instruktionerna för hur man ska göra kan förändras över tiden varför även denna tråd är läsvärd:

Är reglerna för 90 dagars rapporteringen ändrad?

Enda sättet att hantera det vad jag vet är att kontakta Immigration Office och be dem om instruktioner om hur man ska förfara i sitt eget enskilda fall, det kan man göra via telefon, E-mail eller personligt besök, instruktionerna behöver inte vara generella utan kan vara specifika i just Ditt fall så man kan inte generalisera utan att ha ordentligt stöd i en formell föreskrift från Immigrationsmyndigheten.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav maprao » 17 feb 2011 16:30

wasteras skrev:Ska nu fixa Visa till Thailand non immigrant 12 mån pga gift med thaitjej. Hon har varit i Sverige på 3-månaders visa och under den tiden gifte vi oss i Sverige.

Jag vet inte om ni registrerat äktenskapet i Thailand inte heller om det är ett krav. Jag tycker heller inte det framgår helt klart på ambassadens hemsida. Men för att göra en extension i Thailand är det sannolikt ett krav.
Thaisambo skrev:Efter 2-3 år kan man söka ett Residence Permit i Thailand

För att kunna söka resident permit krävs 3 st extension av ett 1-årsvisum. I praktiken innebär det att ansökan kan göras tidigast i december 4:e året du vistats i Thailand.
Auan skrev:Jag har en fråga detta 90 dagars besöket på Immigration Office kan man göra detta på vilket office som helst i Thailand eller måste det vara där man fått sin Extension of Stay.
Samt söka Reentry Permit måste även detta göras där man fått det beviljat.

Du skall i första hand besöka Immigration i det område där du är skriven.

Kj
Memento vivere
Användarvisningsbild
maprao
Moderator

Inläggav wasteras » 17 feb 2011 19:35

Vi har inte registrerat äktenskapet i Thailand, tänkte göra det senare när jag är på plats, jag hoppas att jag kan få ett 12-månaders visa ändå (non immigrant pga gift med thai), när jag är på plats så kanske jag ska söka andra visa, jag kan inte detta, det viktigaste är nu att jag får Visa och kan sedan söka annat, är väldigt tacksam för svar om jag gör fel eller om någon har någon synpunkt, börjar bli bråttom med detta nu. :)
wasteras
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 17 feb 2011 21:15

Framförallt så blanda inte ihop begreppen visum, Permit to Stay och Extension of Stay. Det är olika saker.

Rimligtvis ska Du kunna få ett non-immigrant "O" visum på grunden gift med thai även om ni bara har svenskt äktenskapsbevis/certifikat. Vad jag vet går det också att registrera det svenska äktenskapet på thailändska ambassaden likaväl som barn, vilka är födda av thailändsk förälder m m så den detaljen ska inte vara något problem.

Se till att äktenskapet blir ordentligt registrerat på ert lokala kommunkontor, Amphur Office - det underlättar om ni behöver ta ut äktenskapscertifikat i Thailand därifrån, t ex för ansökan om Extension of Stay för Dig. Det är bättre än att komma med utländska papper även om de är översatta och certifierade efter alla konstens regler. Dessutom finns risken att tappa bort de dokumenten och då får man jobba med svenska ambassaden och nya översättningar och certifieringar för att få papper på äktenskapet, det blir bara krångligt.

I övrigt har vi redan pratat tidigare i tråden om Permit to Stay, som Du normalt får för 90 dagar vid inresa på ett non-immigrant "O", sant möjligheten att söka ett års Extension of Stay i landet med krav på att visa tillräcklig inkomst/förmögenhet och sammanlevnad med hustrun.

Du behöver inget visum för att stanna i landet, det är tillstånden Permit to Stay/Extension of Stay du behöver i passet.

Och reser Du ut ur landet behöver du ha ett Reentry Permit för att få komma tillbaka och fortsätta utnyttja det Extension of Stay Du har - visum (som egentligen betyder inresetillstånd) behövs inte i det läget.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav jjonsson » 18 feb 2011 06:33

wasteras skrev:Vi har inte registrerat äktenskapet i Thailand, tänkte göra det senare när jag är på plats, jag hoppas att jag kan få ett 12-månaders visa ändå (non immigrant pga gift med thai), när jag är på plats så kanske jag ska söka andra visa, jag kan inte detta, det viktigaste är nu att jag får Visa och kan sedan söka annat, är väldigt tacksam för svar om jag gör fel eller om någon har någon synpunkt, börjar bli bråttom med detta nu. :)

Har du ett svenskt vigselbevis så räcker det för non immigrant.
Lämna in kopia med ansökan.
Ta med dig orginalet när du går till ambasaden i fall dom vill se orginal.
Användarvisningsbild
jjonsson
Moderator

Inläggav maprao » 18 feb 2011 07:09

jjonsson skrev:
wasteras skrev:Vi har inte registrerat äktenskapet i Thailand,när jag är på plats så kanske jag ska söka andra visa, jag kan inte detta, det viktigaste är nu att jag får Visa och kan sedan söka annat, är väldigt tacksam för svar om jag gör fel eller om någon har någon synpunkt, börjar bli bråttom med detta nu. :)

Har du ett svenskt vigselbevis så räcker det för non immigrant.
Lämna in kopia med ansökan.
Ta med dig orginalet när du går till ambasaden i fall dom vill se orginal.

Jag tycker du gör helt rätt när det räcker med det svenska vigselbeviset. Ett non immigrant är grunden för lång vistelse i Thailand. Det är sedan hanterbart hos immigation om du uppfyller kraven för fortsatt vistelse i landet.

Men registrera äktenskapet även i Thailand. Det svenska beviset gäller inte alla gånger i Thailand.

Kj
Memento vivere
Användarvisningsbild
maprao
Moderator

Inläggav wasteras » 18 feb 2011 10:32

Enkel eller med returbiljett.
Tänkte åka med Air Berlin och frågade dom idag om jag kan åka med en enkel biljett, dom hade ingen aning om det, frågan är, kan jag köpa en enkel flygbiljett eller får jag problem att komma in i Thailand, dom kanske kräver en returbiljett, någon som vet?
wasteras
Bronslirare

Inläggav jjonsson » 18 feb 2011 11:50

Det funkar bra med en enkelbiljett om du har "No im O" stämpel i passet.
Jag hade inga som helst problem med detta.
Användarvisningsbild
jjonsson
Moderator

Inläggav Thaisambo » 18 feb 2011 12:55

En visumansökan prövas och beviljas av thailändska ambassaden med ledning av de bilagor som gälller för visumtypen. Har visum beviljats och således utfärdats så är resan godkänd av thailändska myndigheter, för såväl flygbolag som inresekontroll i Thailand.

Däremot krävs att man har returbiljett för att släppas in i landet om man reser in på visumfri inresa. I praktiken görs den kontrollen i samband med att man checkar in på avgångsflygplatsen, stickprovskontroll kan förekomma i inresekontrollen på destinationen så det är en press på flygbolagen att hålla ordning på detta för att slippa ta tillbaka passagerare på flygbolagets bekostnad (efterkrav på passageraren frånn flygbolaget uppkommer förstås).

Men har man ett utfärdat visum inklistrat i passet så har thailändska myndigheter godkänt resan och biljetteringen i samband med resan är en affär mellan resenären och flygbolaget (transportören).

Godkännandet genom utfärdande av visum från thailändska myndigheter innebär med andra ord att man såväl släpps ombord på planet som in i landet utan några specifika tilläggskrav om returbiljett m m.

För turistvisum gäller att tur- och returbiljetter eller bokade sådana ska företes för alla planerade in- och utresor till och från Thailand i samband med ansökan.

Tror inte det finns några krav på att förete någon dokumentation om biljetteringen för övriga visumtyper men det är en snårig flora och det kan finnas som krav för någon ytterligare visumtyp. Kolla ordentligt vilka bilagor som krävs för den visumtyp som söks!

De säger till vid inlämningen om det behövs, de kräver som regel personlig inlämning och kollar igenom ansökan när man lämnar in den över disk.
Thaisambo
Bronslirare

Återgå till Visum och Uppehållstillstånd