Nisse skrev:Thaisambo, har du en personlig erfarenhet av detta eller är detta grundat på hur du tycker det borde kunna fungera? Om det tidigare undrar jag hur länge du nu bott i Thailand? Är det det senare förvirrar det mer. Det är tillräckligt många "bra" förslag som det är. Gärna mer från dem som bor i Thailand och har kvalificerade gissnar. Inget illa ment Thaisambo men hälften av dina inlägg är fantastiska, och den andra hälften ungefär åt andra hållet. Dessa verkar relaterade till ämnen som diskuteras, bo i sverige eller thailand.

Hej Nisse!
Jo, jag har faktiskt personlig erfarenhet av försäkringsbranschen och har arbetat inom den, men kanske inte i den form som Du tänker på. Det är som försäkringsmatematiker (aktuarie) på ett av de större försäkringsbolagens aktuariella avdelningar, sådant som utfallsanalyser, premieberäkning och utredningar om nya försäkringsformer.
Det är därifrån perspektivet ligger, erfarenheterna som kund, skadereglerare eller försäljare är naturligtvis begränsade även om jag har viss kännedom om de delarna också.
Försäkring som sådant bygger i grunden på spelteori, det är ett spel som ska vara vinstgivande för ägaren (skadeförsäkring) eller gå jämnt ut (i livförsäkring får man inte gå med vinst i Sverige, överskott ska återbäras till försäkringstagarna). Det har ingen koppling alls till Thailand eller något annat land, det här är grenar inom matematiken i första hand.
Man kan försäkra vad som helst bara man hittar en försäkringsgivare och kommer överens om priset. I Sverige får man inte hålla på så, försäkringsverksamheten är kontrollerad av staten och står under tillsyn, det krävs oktroj för att få driva försäkringsverksamhet. Hur det är i Thailand på den punkten vet jag inte.
I det här fallet som trådskaparen talar om är det så pass speciellt att det nog får sägas höra hemma inom området specialförsäkringar, försäkringsbolagen bedriver en del sådan verksamhet och det är inget fel i att fråga sitt försäkringsbolag om detta. Man kan även ta hjälp av en internationell försäkringsmäklare för att få fram en försäkring och det finns även möjlighet att få fram försäkringen som önskas på Lloyds, som är välkänt för sina "försäkringsauktioner", det är mer att se som en typ av vadslagning. Man kan lägga ett förslag och se om någon vill bjuda på det. Själv har jag ingen praktisk erfarenhet av det, men möjligheten finns och man ser såna saker ibland i t ex julhandlen som att få tillbaka pengarna man handlat för om det snöar en viss mängd på julafton etc. Bakom ligger mer av vadslagning än egentlig försäkring och med en motpart som gått med på det.
Jag har bara varit i Thailand som besökare, inte bosatt, och det lär fortsätta så tills vidare.
Vad gäller inläggen vet jag att jag inte är särskilt bra på begriplig text... Det är en sjuka som ligger kvar sen gymnasietiden, men okej, blir det för komplicerat går det alltid att fråga vad som menas egentligen - feedback gillar jag!

Seaserpents inlägg ovan är väldigt bra, det handlar om att fråga försäkringsbolagen (specialförsäkring) eller få fram något avtal direkt med sjukhusen. Helt korrekt, han talar om Thailand, men så kan man göra i princip var som helst i världen. Det handlar bara om att hitta en avtalspartner och komma överens.