Schengenvisum, Giftemål och sedan UT

Här diskuterar vi ämnen som rör boende i Sverige för en familj med Thailändsk anknytning. Här handlar det framför allt om byråkrati, uppehållstillstånd, visum, barnbidrag, föräldrapenning, mm

Moderator: jjonsson

Re: Schengenvisum!

Inläggav Heimen » 21 jan 2010 23:25

Tack för svaren!=)
Vi har redan visum för tre månader, så de är redan fixat. Han kommer den 1 februari=)
Men tanken är att om han trivs i Sverige och allt funkar som vi vill, så ska han söka UT direkt
när han kommer tillbaka till Sverige. Därför vill jag ha alla papper iordning.

Tänkte faktiskt först och främst på att om vi inte gifter oss att använda detta civilståndsbevis i UT ansökan.
Därför jag undrar om ni tror att de går att översätta de här i Sverige trots att de då kommer bli över tre månader
själva översättningen.

När vi ändå är inne på giftemål så jag kan ju passa på att fråga lite. Så om man gifter sig i Sverige så måste
man registrera giftemålet i Thailand när man söker UT? Godkänner inte migrationsverket giftemålet annars? Är detta krångligt?

Mvh // Sara
Heimen
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 21 jan 2010 23:48

Visst går det att översätta från thailändska till svenska även i Sverige, det finns gott om översättare. Även på nätet finns det, Du kan scanna in dokumenten Du vill ha översatta och skicka till översättaren, ni gör upp om hur betalningen ska gå till och vad det kostar och så får Du tillbaka översättningen som postförskott eller efter att du betalat över nätet eller hur ni nu gjort upp om det.
Leta på nätet så hittar du översättare.

Man bör registrera civilståndet lika i båda länderna..... Ett giftermål är giltigt över hela världen - det är en vedertagen allmän folkrättslig princip - men för att slippa krångel i olika familjerättsliga frågor bör man inte ha avvikande dokumentation nånstans. Det är också en möjlighet till "fusk", t ex bigami, om man har tillgång till dokumentation som visar olika civilrättsliga förhållanden i olika länder. Så håll ihop sådana saker.

Vad jag vet godtar Migrationsverket ett svenskt familjebevis som bevis på att äktenskap ingåtts mellan parter från olika länder. Det förutsätts att allting är i sin ordning i båda parternas respektive hemländer (en konsekvens av att ingånget äktenskap är gällande över hela världen).
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Thaikonsult » 22 jan 2010 00:02

Varför översätta civilståndsintyget i Sverige när översättningen kostar 500 - 600 kr för en sida och inte i Thailand där kostnaden är dryga 100-lappen?

Ett civilståndsintyg i original bör inte vara äldre än 3 månader för att ambassaden ska godkänna detta. Ett civilstånd kan som bekant snabbt ändras därav den korta giltighetstiden.

Om man gifter sig i Sverige bör man även registrera äktenskapet i Thailand eller som Elizabeth Ström på Migrationsverket säger:

"För att kunna beviljas uppehållstillstånd grundat på äktenskap med en person som bor i Sverige krävs att man genom dokument kan styrka äktenskapet.

Om äktenskapet är ingånget i utlänningens hemland är äktenskapet normalt registrerat där. Personen som bor i Sverige ska som huvudregel registrera äktenskapet hos skatteverket och det ska framgå av personbeviset vem som är make eller maka.

För att undvika månggifte som ju är en av grunderna för att vägra uppehållstillstånd bör äktenskapet, om det är ingånget i Sverige, även registreras i utlänningens hemland. Det är ju också rimligt att kräva att den utländska makens civilstånd är detsamma i Sverige som i hemlandet".

Med några enkla ord handlar det om hur Migartionsverket ska bedöma äktenskapet utifrån Utlänningslagen och EU,s direktiv. Normalt innebär ett äktenskap att det föreligger en presumtion - en rätt för den sökande personen att få bo tillsammans med sin make/maka. Uppfattar Migrationsverket äktenskapet som bristfälligt registrerat kommer myndigheten att bedöma förhållandet utifrån andra grunder och då föreligger det ingen presumtion.

Att registrera ett svenskt äktenskap i Thailand är inte speciellt krångligt.

Du kan kontakta Lasse på Thai Scan i Bangkok så hjälper han din pojkvän genom papperdjungeln och besparar dig onödig huvudvärk. Det kan vara värt de kronor det kostar.

Mvh Thaikonsult
http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studeitillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Alltid senaste nytt - uppdateras dagligen! Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Användarvisningsbild
Thaikonsult
Bronslirare

Inläggav Thaikonsult » 22 jan 2010 00:27

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studeitillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Alltid senaste nytt - uppdateras dagligen! Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Användarvisningsbild
Thaikonsult
Bronslirare

UT

Inläggav Heimen » 22 jan 2010 00:32

Anledningen till att jag tänkte göra översättningen här i Sverige är att ha klart när Nung åker tillbaka till Thailand så att de bara är att lämna in ansökan.
Hur vet man om de är auktoriserade. För de kan inte va vem som helst om översätter va?

Ett civilståndsintyg i original bör inte vara äldre än 3 månader för att ambassaden ska godkänna detta. Ett civilstånd kan som bekant snabbt ändras därav den korta giltighetstiden.

Ja förstår att civilståndsintyget inte kan vara mer än tre månader men jag tänkte kommer de stå datum på översättningen? Tänkte om man kunde göra översättningen klart sen hämtar man ut ett nytt civilståndsbevis. Kommer ju stå samma sak på dom vilket fall som helst.
Nung har hämtat ut civilståndsbeviset i sin hemkommun, är de någon som vet om man kan göra de i Bangkok också? (han är från Chiang Mai). Skulle ju underlätta avsevärt om han bara kunde hämta ut ett i Bangkok så han slapp åka till Chiang Mai först sen tillbaka till Bangkok när han kommer fårn Sverige.

Hur går de till att registera ett äktenskap? Måste de ske i hemkommunen också? Tar de lång tid?

Mvh / Sara
Heimen
Bronslirare

Inläggav Heimen » 22 jan 2010 00:33

Thaikonsult skrev:Här får du några svenska översättare:
http://www.tolkcentralen.goteborg.se
http://thaitolk.nu
http://www.semantix.se/sv/Om-oss2/Om-os ... utbildning

Mvh Thaikonsult

Tack så jättemycket!!!
Heimen
Bronslirare

Inläggav Thaikonsult » 22 jan 2010 00:50

Det står alltid datum på översättningen som en översättningsbyrå gör. De översätter den thailändska originalhandlingen som är daterad av utfärdaren.

Den thailändska lagstiftningen kräver inte att thailändska intyg såsom födelsebevis, äktenskapsbevis etc. ska vara legaliserade av Department of Consular Affairs, Ministry of Foreign Affairs. Ambassaden har därmed inte heller något krav på att ingivna intyg ska vara legaliserade. Däremot ska alltid originalen visas upp för mottagande tjänsteman för kontroll av äkthet etc. På handlingarna påförs därefter en stämpel om att kopian överensstämmer med originalet.

Här står hur man registrerar ett svenskt äktenskap i Thailand:
http://www.swedenabroad.com/Page____58762.aspx

Man kan hämta ut handlingar på något amphur i Bangkok om man vill. Numera är de thailändska kommunerna datoriserade.

Vad jag känner till finns det inga av kommerskollegiet auktoriserade thaiöversättare i Sverige. Själva brukar vi använda tolkcentralen eftersom svenska myndigheter anlitar dem. Då uppstår det inga problem eller tvivel kring ev. översättningar.

Mvh Thaikonsult
Användarvisningsbild
Thaikonsult
Bronslirare

Inläggav Thaikonsult » 22 jan 2010 01:19

Migrationsverkets praxis vid förlängningar av besök är följande:
"Tiden för ett sedvanligt turistbesök bör normalt inte överstiga sex månader. Vid besök till nära släktingar förutsätts normaltiden inte överstiga sammanlagt nio månader".

Avgörande för om tidsbegränsat uppehållstillstånd för besök kan beviljas är att det står klart att det är fråga om en besöksvistelse och att den sökande således inte kan antas komma att arbeta illegalt eller avser bosätta sig här. Omständigheter som bl.a. den sökandes sociala situation i hemlandet och längden av det sökta tillståndet bör vägas in vid en sådan prövning. Vid bedömningen av om en förlängning av ett besökstillstånd bör beviljas skall även beaktas om det finns någon godtagbar förklaring till varför utlänningen från början sökt endast ett kortare tillstånd. Ett uppehållstillstånd för besök skall i regel inte beviljas för längre tid än sammanlagt ett år, eftersom sökanden då skulle ha rätt att folkbokföra sig i Sverige och vistelsen inte längre skulle ha karaktären av ett besök. Det måste dock höra till undantagen att det finns skäl att bevilja tillstånd för besök för så lång tid som ett år (jfr prop. 1994/95:179 s. 66 f.).

Lite om äktenskap och lagstiftning:
I 7 § lagen (1904:26 s. 1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap anges bl.a. att ett äktenskap som ingåtts utom riket enligt främmande lag anses giltigt till formen, om det är giltigt i den stat där det ingicks.

Rätt till uppehållstillstånd för makar förutsätter ett civilrättsligt giltigt äktenskap i Sverige, varvid det föreligger en presumtion för tillstånd (jfr MIG 2007:19). Det ankommer emellertid på den som ansöker om uppehållstillstånd att styrka att ett giltigt äktenskap föreligger (jfr Migrationsöverdomstolens avgörande den 18 december 2007 i mål nr UM 2082-07). Förhållandet skall vara vederbörligen styrkt genom skriftliga bevis för familjebandet, t.ex. vigselbevis (jfr MIG 2007:38).

Mvh Thaikonsult
Användarvisningsbild
Thaikonsult
Bronslirare

Inläggav jjonsson » 22 jan 2010 08:58

Heimen skrev:Tack för svaren!=)
Vi har redan visum för tre månader, så de är redan fixat. Han kommer den 1 februari=)
Men tanken är att om han trivs i Sverige och allt funkar som vi vill, så ska han söka UT direkt
när han kommer tillbaka till Sverige. Därför vill jag ha alla papper iordning.

Tänkte faktiskt först och främst på att om vi inte gifter oss att använda detta civilståndsbevis i UT ansökan.
Därför jag undrar om ni tror att de går att översätta de här i Sverige trots att de då kommer bli över tre månader
själva översättningen.

När vi ändå är inne på giftemål så jag kan ju passa på att fråga lite. Så om man gifter sig i Sverige så måste
man registrera giftemålet i Thailand när man söker UT? Godkänner inte migrationsverket giftemålet annars? Är detta krångligt?

Mvh // Sara

Ok, kanon, jag ändrade namnet på tråden så att den blev lite tydligare :thumbright:
Användarvisningsbild
jjonsson
Site Admin

Re: Schengenvisum, Giftemål och sedan UT

Inläggav Micke_Prik » 04 feb 2010 13:01

När vi ansökte om UT reggade giftermål blev det en kostsam historia med alla översättningar och resor hit och dit. Jag lade ut 3200 kronor vilket resulterade i att det fick vänta med namnbytet i Thailand då man måste byta pass och id kort.
Nåt att tänka på kanske då folk sällan nämner några summor här på forumet. Total kostnader är alltid bra att kunna referera till.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Heimen » 09 feb 2010 23:19

Ja de är ju de också om man skulle gifta sig så blir de väl mycket åkande hit och dit.
Och som sagt de blir ju pengar med alla översättningar och resor.
De får nog vänta tills han får sitt UT, dock vill han gärna gifta sig nu...
Men jag har förklarat för honom att vi kan göra de sen =) Han verkar tycka de är helt okej..

Hade en fundering angående schengenvisum, är de fritt att resa inom Europa under dessa tre månader?
Nung tänkte åka och hälsa på kompisar i England.. Jag har alltid antagit att man får åka fritt eftersom
de är just ett schengenvisum, men jag kanske ha missuppfattat de helt fel?

Mvh / Sara
Heimen
Bronslirare

Inläggav Herr Chang » 10 feb 2010 01:40

Heimen skrev:Ja de är ju de också om man skulle gifta sig så blir de väl mycket åkande hit och dit.
Och som sagt de blir ju pengar med alla översättningar och resor.
De får nog vänta tills han får sitt UT, dock vill han gärna gifta sig nu...
Men jag har förklarat för honom att vi kan göra de sen =) Han verkar tycka de är helt okej..

Hade en fundering angående schengenvisum, är de fritt att resa inom Europa under dessa tre månader?
Nung tänkte åka och hälsa på kompisar i England.. Jag har alltid antagit att man får åka fritt eftersom
de är just ett schengenvisum, men jag kanske ha missuppfattat de helt fel?

Mvh / Sara

Hej Sara,

Du har både rätt och fel. Ett besöksvisum gäller hela Schengen, men tyvärr är England ej med där. Dvs, Schengen är inte lika med EU, till exempel är Norge med i Schengen fast inte i EU.

http://www.axa-schengen.com/en/schengen-countries

Nung kan för all del att söka visum till England, men jag misstänker att det blir en något besvärlig procedur.

En annan möjlighet är att kompisarna åker över till exempelvis Frankrike, Belgien eller Holland och man träffas där. Fungerar förstås inte om kompisarna endast har visum för Storbritannien...

Herr Chang har talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 10 feb 2010 08:56

Tror man måste vara gift för att få visum till England som Thai. Det är så för ensamma tjejer (måste vara gift med thai eller engelsk person) i alla fall. England är inte så snälla som sverige på den punkten. England är ofta en ultimat punkt att åka och jobba på som thai då det genererar bättre pengar. Vet inte om det är så egentligen jag vet bara att det är jävligt dyrt där även för oss, bostäder etc..

//Micke
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Heimen » 22 feb 2010 22:37

Nu har vi äntligen bestämt oss hur vi ska gå till väga, och då dyker de ju
självklart upp massa frågor :idea:

Nung åker hem efter tre månader vi har alltså bestämt oss för att inte söka tre månader till.
Han åker hem för att söka UT på en gång, känns som att man bara drar ut på processen om han
stannar tre månader till med ett tillfälligt UT när han inte får jobba och så.
Då till några funderingar, vart nånstans kan han få sitt civilstånd i Bangkok? Någon som har en adress?
Han har ett men de kommer vara över tre månader gammal så han måste ha ett nytt, för att slippa åka till Chiang
Mai och fixa de skulle de underlätta om han kunde fixa de intyget i Bangkok när han kommer från Sverige. Kan man
få de i engelska? Så man slipper översätta.
Vad behöver han i husboken? Är de nåt som måste översättas där eller är de bara appendix E den behövs till?

Mvh // Sara och Nung
Heimen
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 22 feb 2010 23:10

Eeh! nääe! tror du hämtar det på närmaste amphur sen måste du åkte till laksi för att få det stämplat (papper om civilståndet). UT var lite mer komplicerat tycker jag. Det vart ett himla åkande hit och dit, men iofs så skulle vårt giftermål reggas också, men ändå. Någon husbok behövs inte så vitt jag vet. Kolla på migrationsverkets hemsida om att flytta till någon i sverige. Så det blev en solksens historia i alla fall, roligt att höra. Civilståndet är viktigt om ni ska gifta er för hindersprövningen.

Blanketten

Det som behövs:
•ett giltigt pass
•två nytagna passfotografier
•pengar till avgiften (500kr)
•ett personbevis (familjebevis) som gäller den man eller kvinna som du ska leva tillsammans med i Sverige. Familjebeviset beställs hos Skatteverket

//Micke
Micke_Prik
Bronslirare

FöregåendeNästa

Återgå till Byråkrati & Myndigheter