• Annons

Ringa billigt från thailand till sverige mobil till mobil

Råd om visum, försäkringar, tidtabeller, boende, biljetter mm. Tips och varningar om allt praktiskt som hör resan till.

Ringa billigt från thailand till sverige mobil till mobil

Inläggav Nille » 30 mar 2013 05:00

Denna tråd enbart om att ringa direkt med mobiltelefonen och dess simkort, inte voip, inte skype, inte viber etc,. direkt till en annan mobiltelefon. Jag noterade när jag var inne på AIS hemsida att om man ringer som vanligt med bara + tecknet framför landskoden så motsvarar det prefixet 005 som i sin tur är det det dyraste sättet att ringa på, ca 20 thb per minute till Sverige. Jag försökte ta fram lite priser på de andra numrena man kan ersätta + tecknet med men det var bara en massa röra, trasiga länkar, och thai så jag gav upp och körde 009 som jag vet är bättre än 005...

Någon som har koll på exakta priserna till sverige från thailand för följande prefix (och vilka operatörer de gäller för, Ais, True, Dtac, etc,.):

001 - cat
20 thb/minute

004

AIS 005
21 baht/min http://www.ain.co.th/en/005_country_rate.html

00500
21 baht/min http://www.ain.co.th/th/00500_rate.html

006 - True
5 thb/min fast telefon
10 thb/min mobil

007
21 baht/min http://www.totiig.net/business1/007_th.php

008

Cat 009
10 baht/ min http://www.cattelecom.com/site/th/list_ ... subcat=248

Jag lovar att försöka sammanställa informationen som kommer in.

Låt oss försöka hålla oss till just mobiltelefoner med thailändskt simkort samt att ringa billigt till mobiltelefoner i Sverige här.
Senast redigerad av Nille 10 dec 2013 03:22, redigerad totalt 4 gånger.
Anledning: uppdaterat, tack Skalis
/ Nille

BildEn Svensk Webbyrå i Thailand
" Svensk kvalitet till Thailändska priser! Vi Mobilanpassar, Marknadsför, Bygger om, och Lagar hemsidor. "Kontakta för offert idag! "
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Annons

Re: Ringa billigt från thailand till sverige med mobilen

Inläggav Nille » 01 apr 2013 11:56

Uppdaterade precis med priser till 001 och 006. Helt omöjligt att hitta priser
/ Nille

" Svensk kvalitet till Thailändska priser! Vi Mobilanpassar, Marknadsför, Bygger om, och Lagar hemsidor. "Kontakta för offert idag! "
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav Skalman™ » 02 apr 2013 15:04

Facts do not cease to exist because they are ignored.
Användarvisningsbild
Skalman™
Bronslirare

Inläggav Nille » 05 dec 2013 02:57

Tack Skalman!

True 006 verkar vara det billigaste alternativet, 10 thb/min. Kan man ringa med det även från ett AIS abbonemang?

Jag rensade även lite i tråden.

Låt oss försöka hålla oss till just mobiltelefoner med thailändskt simkort samt att ringa billigt till mobiltelefoner i Sverige här.
/ Nille

Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav hasseigöteborg » 05 dec 2013 10:24

Provade och när det gäller 009 fungerade det klockrent. Dock fick jag en röst som sa något när jag testade 006. Har one2call

hf
hasseigöteborg
Bronslirare

Inläggav Nypan » 10 dec 2013 18:15

hasseigöteborg skrev:Provade och när det gäller 009 fungerade det klockrent. Dock fick jag en röst som sa något när jag testade 006. Har one2call

hf

Prefix 005 och numret till Swe är billigt med 1 to call, vill minnas att i dag 009 också funkar men hade dålig kvalitet förut, kanske bättre i dag
Nypan
Bronslirare

Inläggav Nille » 11 dec 2013 11:33

Nypan skrev:
hasseigöteborg skrev:Provade och när det gäller 009 fungerade det klockrent. Dock fick jag en röst som sa något när jag testade 006. Har one2call

hf

Prefix 005 och numret till Swe är billigt med 1 to call, vill minnas att i dag 009 också funkar men hade dålig kvalitet förut, kanske bättre i dag

Billigt? 005 och 21 thb? Eller är det nytt pris?
/ Nille

Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav Nypan » 12 dec 2013 15:32

Nille skrev:
Nypan skrev:

hf
plus och sedan

Billigt? 005 och 21 thb? Eller är det nytt pris?

För att få den exakta kostnaden så får man nog ringa och räkna själv, personligen litar jag inte på dom uppgifter som bolagen anger.
Ringer sällan men kollade saldo och tiden en gång och inte kostade det 21 Bath min då i alla fall, vill minnas det var under 10Bth. prefix 005 sedan 0046 xxxxxxxxxx.
Plustecknet ersätter bara nollorna i 0046, så om du bara slår plus och sedan numret så ringer du utan prefix, vissa växelstationer av den äldre modellen tar inte plustecknet, endast dom digitala, själv slår jag alltid prefix,sedan 0046 och numret.
Nypan
Bronslirare

Re: Ringa billigt från thailand till sverige mobil till mobi

Inläggav humpe » 12 dec 2013 16:13

En bra variant är att skaffa ett ip telefoni konto i sverige, finns appar till mobilen, när man då har wifi så ringer man för kostnaden av ett svenskt lokalsamtal.
humpe
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 12 dec 2013 17:01

humpe skrev:En bra variant är att skaffa ett ip telefoni konto i sverige, finns appar till mobilen, när man då har wifi så ringer man för kostnaden av ett svenskt lokalsamtal.

Så sant.....

Jag har själv sen flera år tillbaka IP telefon i Sverige och tipsade min bror för en del år senan om möjligheten att ha svensk telefon i Thailand, abonnemanget var inget problem men hans Internetanslutning i Thailand, en svindyr historia via parabol och satellit trots att han valt lägsta prisklassen (med åtföljande sämsta möjliga tillgänglighet förstås!). Den var helt enkelt för dålig för att det skulle fungera bra med SIP till IP telefonileverantörens SIP server i Sverige (gateway till PSTN, det publika telenätet).

Det finns IP telefoni i Thailand också, men abonnemangen är dyra och efterfrågan liten annars hade jag fixat nåt åt sambon och är det IP telefon som gäller kan man ju ta med sej den överallt och använda den var som helst där man har ett uttag till ett IP-nät och kan tillskansa sej en IP-adress (billigaste varianten).

Det finns också möjlighet att koppla in sej på mobilt IP-nät med en liten burk (laddas med ett SIM-kort) som kopplar kabelburet Ethernet till mobilt nät, men det blir i regel dyrare. Och som Humpe säger, finns appar som kan emulera en SIP klient på mobilt Internet.

Problemet är inte att koppla in sej, det finns färdiga lösningar för i princip alla typer av anslutningar. Men IP-telefoni är en realtidsapplikation och för att få det att fungera bra måste man ha en tillräcklig lägsta och garanterad bandbredd. Det finns att få hos Internet tjänsteleverantörerna (ISP) men det är relativt dyra abonnemang med inriktning på främst företagsmarknaden.

Man kan chansa med ett billigt privatabonnemang utan garanterad bandbredd och det kan fungera, men att det blir hack i dataströmmen får man räkna med, gäller såväl IP telefoni som TV, video, radio m fl realtidsapplikationer.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav humpe » 12 dec 2013 17:15

Thaisambo skrev:
humpe skrev:En bra variant är att skaffa ett ip telefoni konto i sverige, finns appar till mobilen, när man då har wifi så ringer man för kostnaden av ett svenskt lokalsamtal.

Så sant.....

Jag har själv sen flera år tillbaka IP telefon i Sverige och tipsade min bror för en del år senan om möjligheten att ha svensk telefon i Thailand, abonnemanget var inget problem men hans Internetanslutning i Thailand, en svindyr historia via parabol och satellit trots att han valt lägsta prisklassen (med åtföljande sämsta möjliga tillgänglighet förstås!). Den var helt enkelt för dålig för att det skulle fungera bra med SIP till IP telefonileverantörens SIP server i Sverige (gateway till PSTN, det publika telenätet).

Det finns IP telefoni i Thailand också, men abonnemangen är dyra och efterfrågan liten annars hade jag fixat nåt åt sambon och är det IP telefon som gäller kan man ju ta med sej den överallt och använda den var som helst där man har ett uttag till ett IP-nät och kan tillskansa sej en IP-adress (billigaste varianten).

Det finns också möjlighet att koppla in sej på mobilt IP-nät med en liten burk (laddas med ett SIM-kort) som kopplar kabelburet Ethernet till mobilt nät, men det blir i regel dyrare. Och som Humpe säger, finns appar som kan emulera en SIP klient på mobilt Internet.

Problemet är inte att koppla in sej, det finns färdiga lösningar för i princip alla typer av anslutningar. Men IP-telefoni är en realtidsapplikation och för att få det att fungera bra måste man ha en tillräcklig lägsta och garanterad bandbredd. Det finns att få hos Internet tjänsteleverantörerna (ISP) men det är relativt dyra abonnemang med inriktning på främst företagsmarknaden.

Man kan chansa med ett billigt privatabonnemang utan garanterad bandbredd och det kan fungera, men att det blir hack i dataströmmen får man räkna med, gäller såväl IP telefoni som TV, video, radio m fl realtidsapplikationer.

Sämsta uppkopplingen jag testat med är 3bb´s 10/0.5, funkar utmärkt.
Sen ringde jag en gång från ett publikt låne wifi på en bilfirma där det satt massor av folk, surfa funkade inte men det gick att ringa, dock med en del störningar.
Men hemifrån är det klockrent, folk hör ingen skillnad mot om jag är i Sverige.
humpe
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 12 dec 2013 17:37

Okej, den där satellitanslutningen var nånstans kring 2007-2008 och var fruktansvärt instabil dessutom. Nåt var fel men jag kunde inte se mer än att det var nånstans kring anslutningen till Global Crossings nät. Det var ju ett lågpris abonnemang och trafiken släpptes tydligen inte fram när det var trångt där. De såg ut att ha nån form av bandbreddsshaper och han kom igenom "i mån av plats" eller nåt sånt, minns inte den exakta avtalstexten.

Hade nog fungerat bättre med vanligt mobilnät 2G, men den där satellitanläggningen var dyr och då sparade han in på det löpande abonnemanget istället. Snygg apparatur men ingen genomströmning att tala om. Sånt finns.

I vårt område finns bara några leverantörer av mobllt internet tillgängliga, Någon levererar 3G men det ser mest ut som testverksamhet av nåt slag (man kan lista de som syns, att reda ut om det finns SIM-kort tillgängliga är värre om det inte är någon stor, välkänd operatör). Jag kör med DTAC som har täckning lite varstans och även roamingavtal med andra som AIS och kanske någon mer och har inte rotat så mycket mer i vad som egentligen går att nå.
Thaisambo
Bronslirare

Återgå till Praktiska Prylar & Finurliga Råd