|
Reklamplats • Annonsera här ![]()
|
Thailand Forum Res, Lev & Njut - Platsen för dig med extra starka band till Thailand.
boes skrev:Por yai måste vara isaan.
Yap / Boes
Micke_Prik skrev:Du tänker puyai som betyder vuxen. Jag har lite svårt att skilja ut det vi menar för jag har inte thai stavning till det. jag tänker- por/påå vilket man kan säga åt pappa varsomhelst i thailand (inte helt säker). Men tydligen så enligt min fru så används uttrycket por/påå yai i nördöstra. Stora pappa, huvudet av familjen.
Jag kan ha helt fel, por kan vara isaan dialekt enbart. Men jag tycker mig ha hört det på andra ställen.
//Micke

ragson skrev:bump!
Jag heter då Patrik och det är inte lätt för en thaiare att säga. Då får det bli "Pat" tänkte jag, men inom loppet av ett par dagar träffade jag flera tjejer som alla hette "Pat" eller "patty" eller "paddy". Knasigt , ska jag gå runt med ett tjejnamn liksom? Min kompis sa då, kalla dej för "Rik" eller "Rick", det är ju ditt namn också. Jag provade det med påföljd att nu blev jag kallad "Likk" istället... Inte lätt med namn i Thairiket...
ragson skrev:mvh ragson - din bästaste vän.
ragson skrev:bump!
Jag heter då Patrik och det är inte lätt för en thaiare att säga. Då får det bli "Pat" tänkte jag, men inom loppet av ett par dagar träffade jag flera tjejer som alla hette "Pat" eller "patty" eller "paddy". Knasigt , ska jag gå runt med ett tjejnamn liksom? Min kompis sa då, kalla dej för "Rik" eller "Rick", det är ju ditt namn också. Jag provade det med påföljd att nu blev jag kallad "Likk" istället... Inte lätt med namn i Thairiket...
Nille skrev:Nick vart det för mig. Jag har aldrig hört om någon kompis som tagit sig ett thanamn.... Den sista stavelsen på ditt namn brukar i Thailand bli smeknamnet. Min son Sebastian kallas Bass i Thailand och Sebbe i Sverige...
Återgå till Kultur, Samhälle & Politik,
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster
Thailand | Resor Thailand | Hus Thailand | Jobba Thailand | Flyg Thailand