Ditt Thai namn

Här diskuterar vi vad som händer i Thailands vardag. Har du några frågor om det Thailändska språket så passar det bra att ställa dem här.

Re: Ditt Thai namn

Inläggav boes » 09 feb 2010 04:44

Por yai måste vara isaan.

Yap / Boes
Bo -och må gott på Ao Nangs mysigaste hotel: http://www.scandinavianresidence.net
Skandinavisk ledning.
Användarvisningsbild
boes
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 18 feb 2010 22:04

boes skrev:Por yai måste vara isaan.

Yap / Boes

Är det ผู้ใหญ่ ni menar, du och Micke? Det betyder väl vuxen på thailändska och har väl inte speciellt med nordöstra Thailand att göra?

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 18 feb 2010 23:44

Du tänker puyai som betyder vuxen. Jag har lite svårt att skilja ut det vi menar för jag har inte thai stavning till det. jag tänker- por/påå vilket man kan säga åt pappa varsomhelst i thailand (inte helt säker). Men tydligen så enligt min fru så används uttrycket por/påå yai i nördöstra. Stora pappa, huvudet av familjen.

Jag kan ha helt fel, por kan vara isaan dialekt enbart. Men jag tycker mig ha hört det på andra ställen.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 19 feb 2010 21:45

Micke_Prik skrev:Du tänker puyai som betyder vuxen. Jag har lite svårt att skilja ut det vi menar för jag har inte thai stavning till det. jag tänker- por/påå vilket man kan säga åt pappa varsomhelst i thailand (inte helt säker). Men tydligen så enligt min fru så används uttrycket por/påå yai i nördöstra. Stora pappa, huvudet av familjen.

Jag kan ha helt fel, por kan vara isaan dialekt enbart. Men jag tycker mig ha hört det på andra ställen.

//Micke

Jaha, พ่อใหญ่, då har ni nog rätt. Tror dock att det eventuellt kan vara vilken äldre herre som helst. Finns tydligen motsvarande Mae Yai แม่ใหญ่ för gammal tant också.

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav sunsern » 09 mar 2010 15:12

Hej! Jag älskar mina föräldra så har jag kvar,Sunsern,(Sun) Så ni kan gissa ,det är kille eller tje,? :-) :sunny:
sunsern
Bronslirare

Ort: Thailand/Narkhonsithammarat. Sverige/Älvsjö,stockholm

Inläggav Lung-Nok » 10 apr 2010 09:49

Själv heter jag Ulf, vilket ju är helt hopplöst att uttala på de flesta främmande språk. Uffe går något bättre även om det på thai blir Offeee.
För att få en ände på svårigheterna bad jag thailändska vänner att hitta på ett lämpligt thailändskt nick åt mig och efter intensiva överläggningar blev jag slutligen döpt till Lung Nok....uncle Bird.
Lung-Nok
Nybörjare

Inläggav ragson » 04 aug 2010 18:08

bump!
Jag heter då Patrik och det är inte lätt för en thaiare att säga. Då får det bli "Pat" tänkte jag, men inom loppet av ett par dagar träffade jag flera tjejer som alla hette "Pat" eller "patty" eller "paddy". Knasigt , ska jag gå runt med ett tjejnamn liksom? Min kompis sa då, kalla dej för "Rik" eller "Rick", det är ju ditt namn också. Jag provade det med påföljd att nu blev jag kallad "Likk" istället... Inte lätt med namn i Thairiket... :-)
mvh ragson - din bästaste vän.
Användarvisningsbild
ragson
Bronslirare

Inläggav gosatta » 04 aug 2010 18:28

Mats verkar vara riktig tung-gympa för Thaimunnarna också, att sätta ett "s" efter ett "t" vekrar vara en fysisk omöjlighet. När det ibland nästan lyckas så blir det en maststss som om dom hakar upp sig :) mycket lustigt då jag i princip alltid presenterar mig med mitt riktiga namn och ingen förenkling, dock blir det ju 95% av gångerna förenklat till Mat från thaimunnarnas sida efter några försök på Mats. att det stavas มัทส์ gör det inte lättare att försöka få folk å få dit de sista "s"et

Dom ända som lyckas är dom som pratar bra engelska = bra uttal, ingen thaiifiering av engelskan och folk från södra som har malayu som modersmål.

dyker det upp någon fest brukar det ju tyvärr oftast sluta med Pi Chang men det får man väl leva med :)
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 04 aug 2010 21:23

ragson skrev:bump!
Jag heter då Patrik och det är inte lätt för en thaiare att säga. Då får det bli "Pat" tänkte jag, men inom loppet av ett par dagar träffade jag flera tjejer som alla hette "Pat" eller "patty" eller "paddy". Knasigt , ska jag gå runt med ett tjejnamn liksom? Min kompis sa då, kalla dej för "Rik" eller "Rick", det är ju ditt namn också. Jag provade det med påföljd att nu blev jag kallad "Likk" istället... Inte lätt med namn i Thairiket... :-)

Hej,

Du skulle kunna prova med พอตริก, så får vi se om du kan känna igen dig själv. :)

ragson skrev:mvh ragson - din bästaste vän.

Den är god. Tack ska du ha. :salute:

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 18 aug 2010 20:57

ragson skrev:bump!

Precis som Hans förslag vill jag försöka med en annan stavning. Gå gai på slutet blir gärna patrick.

Så this is min contribution. พอทริค

Räkna med: Patlik

Smeknamnsförslag: Toni, Boss, Sam

//Micke

"Ellementäär Thailendska jetesvårt men min son förstår mig och skrattar och säger pappa poot tang chart."
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Re:

Inläggav Lung To » 18 aug 2010 23:01

Nille skrev:Nick vart det för mig. Jag har aldrig hört om någon kompis som tagit sig ett thanamn.... Den sista stavelsen på ditt namn brukar i Thailand bli smeknamnet. Min son Sebastian kallas Bass i Thailand och Sebbe i Sverige...

Det stämmer i mitt fall: Lung Tå. Men jag skriver mitt nick här på forumet med "o".
Arto
Användarvisningsbild
Lung To
Bronslirare

Föregående

Återgå till Kultur, Samhälle & Politik,