Lisa & Göran bygger hus

Här diskuterar vi allt från regler och tips till beskrivningar av egna erfarenheter och byggen. Vi inkluderar även leasing och långtidshyr här.

Moderator: Nille

Re: Lisa & Göran bygger hus

Inläggav Micke_Prik » 30 jan 2010 15:07

stgrhe skrev:Nej en steber är jag inte och har heller aldrig varit en. Jag förmodar att du menar ett annat ord eftersom att vara en streber betyder att man är karriarist, dvs. en som vill klättra på karriärstegen till varje pris. Det slutar inte sällan med att sådana personer förr eller senare uppnår sin inkompetensnivå.

Däremot är jag ytterst noggran, har fallenhet för planering och skulle jag vilja påstå, en unik uthållighetsförmåga. Har man sedan som jag en ingenjörsexamen i botten och arbetat med olika tekniker så faller pusselbitarna på plats skulle jag tro.

Göran

Om du översätter ordet streber så betyder det sträva/sträva efter. Nu menade jag att du strävade efter att få det så bra som det bara går. Önskar jag hade en bra utbildning i botten men det har jag inte och sista tåget har gått.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Herr Chang » 31 jan 2010 05:34

Micke_Prik skrev:
stgrhe skrev:Nej en steber är jag inte och har heller aldrig varit en. Jag förmodar att du menar ett annat ord eftersom att vara en streber betyder att man är karriarist, dvs. en som vill klättra på karriärstegen till varje pris. Det slutar inte sällan med att sådana personer förr eller senare uppnår sin inkompetensnivå.

Däremot är jag ytterst noggran, har fallenhet för planering och skulle jag vilja påstå, en unik uthållighetsförmåga. Har man sedan som jag en ingenjörsexamen i botten och arbetat med olika tekniker så faller pusselbitarna på plats skulle jag tro.

Göran

Om du översätter ordet streber så betyder det sträva/sträva efter. Nu menade jag att du strävade efter att få det så bra som det bara går. Önskar jag hade en bra utbildning i botten men det har jag inte och sista tåget har gått.

//Micke

Streber betyder som du skriver, men det har också en negativ klang.

Sista tåget har inte gått! Se bara vad man kan lära sig på detta forum :)

Herr Chang hat talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 01 feb 2010 09:09

Några bilder som ger en hum om hur rummen kommer att bli när det är klart.

Göran

Bild
Vardagsrummet, matplatsen och köket (längst bort) sett från terrassen.

Bild
Hemmakontoret sett från terrassen.

Bild
Vårt somrum sett från terrassen med klädkammare och badrum i bakgrunden.

Bild
Hallen med entrén till höger, gästtoaletten längst bort och hemmakontoret till vänster sett från matplatsen.

Bild
Andra sovrummet sett från dess ingång.

Bild
Tvättstugan till höger och uteförrådet till vänster.
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 01 feb 2010 10:50

Ser ruggigt stort ut omöblerat :thumbright: , lär krympa med innerväggar och möblering.

//Micke
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 01 feb 2010 13:41

Micke_Prik skrev:Ser ruggigt stort ut omöblerat :thumbright: , lär krympa med innerväggar och möblering. //Micke

Några mer innerväggar, förutom till några skjutdörrar, kommer inte till men det blir förståss puts på väggytorna och putsen stjäl några centimeter.

Husets innerytor, mätta på svenskt sätt, är omkring 200 kvm.

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Nille » 01 feb 2010 13:51

Herr Chang skrev:
Micke_Prik skrev:Önskar jag hade en bra utbildning i botten men det har jag inte och sista tåget har gått.
//Micke

Streber betyder som du skriver, men det har också en negativ klang.

Sista tåget har inte gått! Se bara vad man kan lära sig på detta forum :)

Herr Chang hat talat.

Håller med, sista tåget har inte gått. Sista tåget har inte gått förrän man kastat in handduken. Du läser in en ingenjörsexamen på 4 år. Eventuellt kanske du behöver 1-2 års komvux innan, men kört är det inte. Det kostar blod, svett och tårar dock! Inte meningen att gå OT i Görans eminenta tråd, sorry!
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav stgrhe » 02 feb 2010 07:42

Gästhusets väggar är nu snart klara och första etappena av områdets yttermur likaså.

Göran

Bild
Gästhusets väggar är nu snart på plats.

Bild
Rappning av yttermurens första etapp är nu snart klar, tre jobbar och fyra tittar på.
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 03 feb 2010 17:12

Fint, Göran, nu har vi klart för oss vad mellarnummen mellan de två översta betongbalkarna är till för. Eller, ja, det var nog i stort sätt bara jag som inte hade fattat det ännu. :cyclopsani:

Jag har aldrig sett något liknande, och det verkar lite omständigt, men kvar ligger det nog länge. :)

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 08 feb 2010 07:16

Man kan inte beskylla det här bygget för att gå alltför snabbt fram. I torsdags (4/2) skulle bygget egentligen varit klart enligt avtalet och f.o.m. 7/3 träder förseningsböterna i kraft.

Nu är i alla fall väggarnas lättbetongblock på plats överallt och på onsdag gör man en andra rostskyddsbehandling av takbjälkarna. Därefter är det dags att börja lägga taken.

Göran

Bild
Pumphusets väggblock är nu på plats.

Bild
Gästhusets väggblock är nu på plats.
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Skalman™ » 08 feb 2010 08:30

stgrhe skrev:Man kan inte beskylla det här bygget för att gå alltför snabbt fram. I torsdags (4/2) skulle bygget egentligen varit klart enligt avtalet och f.o.m. 7/3 träder förseningsböterna i kraft.

Är böterna av den storleken att det svider för byggaren ?
Med tidsnöd kommer tyvärr ofta slarv och fusk och det gynnar varken byggare eller husägare.

// Skalis
Facts do not cease to exist because they are ignored.
Användarvisningsbild
Skalman™
Moderator

Inläggav stgrhe » 08 feb 2010 10:43

Det är klart att böter svider även om det i vårt fall endast rör sig om 2,000 baht om dagen. Jag räknar i nuläget med att huset blir minst tre månader försenat, vilket skulle innebära omkring 60,000 för i böteskostnad för säljaren. De har dock räknat fel i sina kalkyler på betydligt större belopp än så och vårt hus blir ingen lysande affär för säljaren att tala om.

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 08 feb 2010 20:02

Då blir ju frågan hur hårt då ska driva böterna, kanske vore en kompromiss att föredra. Kan bli lite att skjuta sig själv i foten om du går på för hårt som skalman är inne på. Men jag vet inte, kanske är jag för mjäkig när det kommer till business is business. '

//Micke
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 09 feb 2010 00:09

Micke_Prik skrev:Då blir ju frågan hur hårt då ska driva böterna, kanske vore en kompromiss att föredra. Kan bli lite att skjuta sig själv i foten om du går på för hårt som skalman är inne på. Men jag vet inte, kanske är jag för mjäkig när det kommer till business is business.//Micke

Helt fel inställning till en affär enligt min uppfattning. En affär är en affär som båda parter överenskommit om och det finns ingen anledning till att ge bort någonting för ingenting. Däremot är det inte helt ovanligt att leveransböter byts bort mot något annat som köpare vill ha.

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 09 feb 2010 07:11

Innan de börjar med putsen på fasaderna fixar de till kanterna på de armerade bjälkarna och ser till att öppningarna för dörrar och fönster har räta vinklar.

Göran

Bild
Putsning av kanter och ojämnheter samt korrektion av vinklar som inte är räta. De lodar och märker upp först.

Bild
Husyttersida med putsad kant. Det har gjort små snitt i putsmassan och det har de gjort för att putsen skall fastna bättre på ytan.
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav songsam » 09 feb 2010 12:25

stgrhe skrev:
Micke_Prik skrev:Då blir ju frågan hur hårt då ska driva böterna, kanske vore en kompromiss att föredra. Kan bli lite att skjuta sig själv i foten om du går på för hårt som skalman är inne på. Men jag vet inte, kanske är jag för mjäkig när det kommer till business is business.//Micke

Helt fel inställning till en affär enligt min uppfattning. En affär är en affär som båda parter överenskommit om och det finns ingen anledning till att ge bort någonting för ingenting. Däremot är det inte helt ovanligt att leveransböter byts bort mot något annat som köpare vill ha.

Håller helt med att en affär är affär men glöm inte att det är i Thailand du bygger hus och inte i Sverige.

Ska bli intressant att följa vilken praxis du tillämpar och hur hårt du kommer att driva den.
songsam
Flitig

FöregåendeNästa

Återgå till Hus, Lägenheter & Mark