Köpa digitalkamera i Bangkok

Detta är vår annonsmarknad! Här kan du lägga ut dina prylar för försäljning eller uthyrning. Du kanske har ett hus eller lägenhet i Thailand du vill hyra ut eller sälja? Eller en bil, en moped, eller bohag, mm. Eller du kanske har något du vill byta bort, en tjänst, semesterboende, mm? Det handlar framför allt om Thailandsrelaterat.

Inläggav Issara » 08 feb 2010 18:51

Hej,

Beffinner mig i Bangkok och ska kopa en digitalkamera. Var ska man kopa den? Kollar bland annat pa en Olympus tough 8000. Har sett den pa Panthip i nagra smabutiker for ca 10 000 Bath och pa lite storre butiker for 16 000 Bath. Vad ar skilnaden? Sma butikerna sager at enda skilnaden ar att de bara har garanti i Thailand. Medans de storre butikerna sager att de billigare kamerorna ar kopior. Nagon som har tips att ge?
Användarvisningsbild
Issara
Flitig

Re: Köpa digitalkamera i Bangkok

Inläggav dtbkk » 08 feb 2010 21:22

Om du har tid och möjlighet. Åk till Fotofile på gatuplanet på MBK och kolla där. Där har jag handlat alla mina grejor. Många bangkokbaserade fotografer handlar där.
dtbkk
Bronslirare

Inläggav Bangkok Life » 09 feb 2010 12:56

När de säljer samma vara men billigare på tex Panthip så byter de alla gånger ut delar som batteriet och säljer ett uttjänt sådant. Annars kan det vara frågan om detaljer i plast, remmar och annat.

Att köpa något utan garanti är dumt, det händer säkert något i slutänden bara just därför. Elprylar är bättre att köpa i Sverige då kan man gå tillbaka eftersom man alltid får garanti. Fotofile är ingen dum idé man får bra service oxo. Panthip är alltid Panthip....
Bangkok Life
Bronslirare

Inläggav Issara » 10 feb 2010 19:01

Da ska jag kolla pa MBK. Jag struntade i att kopa kamera i Sverige just for att jag trodde det skulle vara billigare i Thailand. Ar det lika dant med datorer ska man kopa det pa en av de store IT kedjorna istallet for de mindre butikerna som ar billigare. Hur ar det med skatten man kan fa tillbaka? Maste man vanta till man flyger ut ur Thailand eller kan man fa tillbaka den innan? Och om man maste flyga ut forst hur lange kan man vanta?
Användarvisningsbild
Issara
Flitig

Inläggav Skalman™ » 10 feb 2010 19:11

.

Fråga efter World Wide Guarantee - en del större märken har det.

Skatten (moms) är på 7 % och du får tillbaka en del på flygplatsen. Ta med passet när du köper.

Om du ska köpa laptop så tänk på att du inte får svenskt tangentbord i Thailand.

// Skalis
Facts do not cease to exist because they are ignored.
Användarvisningsbild
Skalman™
Moderator

Inläggav hans1977 » 10 feb 2010 19:58

Issara skrev:Da ska jag kolla pa MBK. Jag struntade i att kopa kamera i Sverige just for att jag trodde det skulle vara billigare i Thailand. Ar det lika dant med datorer ska man kopa det pa en av de store IT kedjorna istallet for de mindre butikerna som ar billigare. Hur ar det med skatten man kan fa tillbaka? Maste man vanta till man flyger ut ur Thailand eller kan man fa tillbaka den innan? Och om man maste flyga ut forst hur lange kan man vanta?

Hej,

Du får tillbaka skatten (minus 100 Bath i avgift) när du flyger ut förutsatt att köpet ägt rum max 3 månader innan utresan (+ en massa andra förutsättningar, som du troligtvis inte behöver bekrymmra dig för, är uppfyllda). Du måste visa upp papperen från butiken och eventuellt prylarna på ett kontor vid incheckningen för att få papperenen stämplade först. Pengarna får du tillbaka i ett annat kontor efter passkontrollen.

Vidare så kan det finnas minimumgräns på hur mycket du måste handla för att butiken ska gå med på att genomgå processen med VAT refund eftersom registreringen kostar dem 150 Bath. För ett köp på 10000 Bath eller mer tror jag dock inte att det blir några problem med det.

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav islander » 10 feb 2010 20:53

Issara skrev: Maste man vanta till man flyger ut ur Thailand eller kan man fa tillbaka den innan? Och om man maste flyga ut forst hur lange kan man vanta?

Hoppas bara du inte blir stoppad i Tullen, Svenskarna är väl inte så farliga än , Holländarna lär vara värst och danskarna inte långt efter, nu är väl risken ganska liten men man ska inte bortse från den. De kollar i registren om produkten är köpt utanför EU och så åker man på diverse avgifter och detta kan ske flera år efter att man köpt grejen...
islander
Bronslirare

Inläggav maprao » 12 feb 2010 15:04

dtbkk skrev:Om du har tid och möjlighet. Åk till Fotofile på gatuplanet på MBK och kolla där. Där har jag handlat alla mina grejor. Många bangkokbaserade fotografer handlar där.

Tack för detta tips, nu är det sluthandlat på Panthip när det gäller foto. Men data blir det väl fortfarande på någon av de större etablerade affärerna på Panthip.

Kj
maprao
Moderator

Inläggav Issara » 12 feb 2010 18:18

Jag kopte mig en mini PC Lenovo S10-3 pa Big IT pa nast hogsta vaningen pa Pantip. Kandes bra, world wide warranty och vat refound. Men den maste utnyttjags inom 2 manader sa det hinner jag nog inte. Slog aven till pa en Olympus tough 8000. Hittade en butik som verkade serios, tror det va pa tredje vaningen. Kommer inte ihag namnet nu, photo and lens eller nagot liknande. 10000 Thb 6000 billigare an pa de storre kedjorna. Dock utan vat refund men med world warranty. Sa det slutade med att jag sparade ca 1800kr pa dessa kop jamfort om jag skulle kopt i Sverige.
Användarvisningsbild
Issara
Flitig

Inläggav Seven » 13 feb 2010 03:28

Jag tror inte på snacket om uttjänta batterier, andra remmar och detaljer. Inte så länge som man köper en kartong, box komplett med kamera, CD´s, handböcker etc etc.

Läser man photoforum på Thaivisa så beror priset på s.k. grey import. Dvs att kameran säljs utan Thailandsgaranti. Detta har debatterats ett otal ggr på Thaivisa.

Du får ingen handbok på Thailändska etc. Får du problem med kameran så skickar butiken kameran till t.ex Japan för garantiåtgärder, inte till det lokala stället. Det innebär att det tar längre tid för att få kameran reparerad.

Är du turist från Sverige så borde ovanstående inte spela någon som helst roll. Skillnad i pris brukar röra sig om 20-35%.
Aldrig dubbla priset, då har du råkat ut för något annat lurendrejeri.

mvh

ps Issara, fanns det handbok på Thai i boxen? Om inte så var det med all säkerhet en grey import! Inget fel med det, Same Same but different!
Seven
Bronslirare

Inläggav Issara » 15 feb 2010 10:06

Mycket riktigt så nämde de något om import från Japan, och instruktionsbok endast på engleska.
Användarvisningsbild
Issara
Flitig

Återgå till Köp & Sälj - Byt & Hyr