Min thai flickvän på besök!

Här diskuterar vi ämnen som rör boende i Sverige för en familj med Thailändsk anknytning. Här handlar det framför allt om byråkrati, uppehållstillstånd, visum, barnbidrag, föräldrapenning, mm

Moderator: jjonsson

Re: Min thai flickvän på besök!

Inläggav Heimen » 05 feb 2010 21:57

Jag fyllde i så mycket som möjligt på datorn och sen skrev jag ut dom. Även på referentbilaga E.
De viktiga är ju bara att du lämnar in samma bilaga E, som du skrev ut från datorn. Alltså namnteckningen
måste vara original.

Detta angående reseförsäkringen är ju egentligen inga problem, teckna den på samma bank som ni betalar
visumavgiften på, kostar bara 2900 baht. Sen skulle ni mot förmodan få avslag så kan ni gå tillbaka och få tillbaka pengarna före reseförsäkringen. Ni skulle nog visst kunna få allt klart innan mars. Har du börjat med nånting, fylla i blanketter? Beställa personbevis till dig? Kopiera in och ut stämplar i passet?
Bor hon i Bangkok eller?

Mvh // Sara
Heimen
Bronslirare

Inläggav Nong » 06 feb 2010 08:35

Linus
Din flickvän har väl giltigt pass?
Nong
Flitig

Inläggav Line-us » 06 feb 2010 13:48

Hej!
Ja, Hon har precis gjort sitt pass och får det inom ett par dagar.. Personbevis, Passkopior och årsinkomstutdrag är klart. Bara blanketterna som jag ska fylla i, men tänkte att hon ska boka en tid på ambassaden innan jag köper reseförsäkringen, eftersom det är lättare att veta ungefär hur lång tid det tar.

Tänkte köpa fösäkringen genom en kompis här (europeiska) som ska täcka allt. Jag vet att det är mkt billigare att köpa som ni gjorde i thailand, men jag vill vara säker på att den verkligen täcker allt och att jag faktist känner till den som jag köper av, om komplikationer eller omstuvningar krävs.

Nästa vecka blir väl då allt ska skickas ner till thailand, ska nog skicka express så att man slipper vänta på eventuella förseningar.

Hon bor i bangkok nu ja.

Mvh
Linus
Line-us
Flitig

Inläggav Thaisambo » 06 feb 2010 14:09

Ok, tänk bara på att ha kopior på allting själv.

Bilaga E kan Du alltid skriva ut på nytt och signera om dokumenten inte kommer fram - då är det bara att reklamera och skicka igen. Du får tillbaka det utlagda portot på Postens leveransgaranti i den situationen när du kör expressbrev.

Var bara noggrann med att mottagarens adress skrivs korrekt,
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Line-us » 06 feb 2010 14:57

Hej!
Angående mottagarens address, Jag fick den skriven på thai.. och jag antar att det är bäst eftersom den tas hand av thailändare väl nere i thailand. Dock kanske viktigt att skriva just Thailand på brevet också :)

mvh

Linus
Line-us
Flitig

Inläggav Nong » 06 feb 2010 15:38

Mycket bra att adressen skrivs på thai och viktigt som du säger att du skriver THAILAND också. Sorteraren på Posten kan förmodligen inte läsa thai. Kolla med ambassaden att de godkänner den svenska försäkring du tänkt ta för henne. Det finns en lista med godkända försäkringsbolag på ambassadens hemsida men det gäller försäkringar i Thailand.
Nong
Flitig

Inläggav Thaisambo » 06 feb 2010 16:29

Det är ett problem med att skriva adressen på thai när Du skickar express....

Det är att inlämningsstället på posten i Sverige kommer att skriva av adressen så att den kommer med på kvittot Du får!

Den ska stå med där på kvittot med tanke på leveranstidsgarantin. Berätta om Du verkligen lyckades få lämna in det som express med adressen på thai.

Detta innebär att det inte är enkelt att skriva adressen på thai utan vidare, det är normalt latinska bokstäver som ska användas och det internationella postspråket är av gammalt franska. Det lever nog kvar ännu även om engelska är gångbart det med.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Skalman™ » 06 feb 2010 17:43

Thaisambo skrev:Det är ett problem med att skriva adressen på thai när Du skickar express....

Det är att inlämningsstället på posten i Sverige kommer att skriva av adressen så att den kommer med på kvittot Du får!

Det stämmer om du med express menar REK. Posten måste lägga in en mottagaradress med latinska bokstäver.

// Skalis
Facts do not cease to exist because they are ignored.

Odla eget i Stockholm
Användarvisningsbild
Skalman™
Moderator

Inläggav Thaisambo » 06 feb 2010 18:25

Skalman™ skrev:
Thaisambo skrev:Det är ett problem med att skriva adressen på thai när Du skickar express....

Det stämmer om du med express menar REK. Posten måste lägga in en mottagaradress med latinska bokstäver.

// Skalis

Skalis, med express menar jag express, 90:-, på posten. Rek finns i två klasser beroende på vilket försäkringsbelopp som gäller, rek 500 för 65:- och rek 10000 för 95:-.

Prislista för utomeuropeisk post.

I det här fallet gäller det inte värdepost utan post som ska komma fram i rimlig tid, Posten lämnar leveranstidsgaranti, men numera måste man be dom om uppgiften, det fanns angivet förut på hemsidan även för icke europeiska länder. Jag har själv infriat den någon gång när det gällt post till Thailand.

Att mottagaradressen ska antecknas separat beror på att det ska gå att visa att när leveranstiden brister så ska man kunna verifiera att det inte beror på felskriven adress.

Jag gillar möjligheten att skicka express till Thailand, Det ska vara framme på 5-6 dagar, är det inte det reklamerar man och får tillbaka portot och skickar igen. Det tar skruv kan jag lova, efter ett par sådana vändor funkar den lokala thailändska brevutbärningen som den ska enligt avtal.

Rek ger inte samma möjligheter att trycka på om att leveranser ska ske inom vettig tid, där ges ingen leveranstidsgaranti av de stora elefanterna på det svenska Postverket.

Den egentliga anledningen till att jag började titta på det här var att min bror gifte sej med en thailändska och flyttade till Thailand för några år sen. Han hade inte bosättningstillstånd utan pysslade med visa runs m m och hankade sej fram på det viset som formell besökare.

Men han klagade på postgången och att det kunde ta bortåt sex månader innan post från Sverige kom fram. Han fick lära sej av sin fru att det var mycket fult att klaga i Thailand och man skulle bara hålla tyst och försöka se glad ut.

Jag kollade upp det där i Sverige sen - jo då, svenska Postverket lämnar leveransgaranti så det skulle prövas - jag skickade express! Inte kom det fram, efter två veckor reklamerade jag och då blev det livat! Både första och andra expressförsändelsen kom fram - samtidigt förresten - och sen dess har det funkat bra, även med vanligt brev. Men jag skickar ändå express om jag är osäker, tillägget är måttligt när man samlar upp och ser till att det blir en försändelse på runt kilot. Dyrt för småförsändelser som vanliga brev under 100 g och sånt. Då är 90:- mycket.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Line-us » 07 feb 2010 22:20

Hej!
Jag tänkte väl inte skicka REK, eftersom det bara är papper. Dock så hoppas jag att brevet ska komma i tid om jag skickar express.

Behöver jag få addressen skriven med västerländska bokstäver när jag skickar express?

Mvh
Linus
Line-us
Flitig

Inläggav Thaisambo » 07 feb 2010 22:53

100% säker är jag inte, men det är nog troligt ja. Fråga på inlämningsstället om de klarar att ge dej ett inlämningskvitto med mottagaradressen på thailändska... Lyckas de så går det ju!

I och för sig så gäller ju leveranstidsgarantin då också även om adressen är oläslig i Sverige, men den går att kolla i Thailand.

Berätta gärna hur det går, detta är definitivt intressant även för andra som bara har postadresser skrivna på thailändska! Hur fungerar det?

Tänk på att be kassan att skriva in leveranstidsgarantin i Ditt kvitto förresten så Du får det dokumenterat. Det är inte tydligt uttryckt längre på Postens hemsida och Thailand har nu problem med postleveranser i vissa distrikt.

Fördelen för Dig är att Du kan få tillbaka pengarna och skicka igen utan att det kostar mer -- du får tillbaka pengarna och kan dessutom använda Posten som piska för att driva igenom att utlovade leveranstider ska hålla. Så Du får fram din försändelse på vettig tid. Även om den behöver skickas om första gången för att piskan som Posten har ska sätta igång. Det ska i varje fall inte ta några sex månader att få fram post och det får du hjälp med om du kör med expressleveranser och klagar ifall den utlovade tiden inte håller..
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Line-us » 07 feb 2010 23:24

Hej!
Okej, tack för all info. Kanske får köra lite safe då att försöka få addressen med västbokstäver också, tror det är bra att även ha på thailändska för att postgubbarna i thailand ska förstå. Men jag skriver om hur det går när det är gjort!

mvh
Linus
Line-us
Flitig

Inläggav Thaisambo » 08 feb 2010 05:48

Line-us skrev:Hej!
Okej, tack för all info. Kanske får köra lite safe då att försöka få addressen med västbokstäver också, tror det är bra att även ha på thailändska för att postgubbarna i thailand ska förstå. Men jag skriver om hur det går när det är gjort!

mvh
Linus

De måste kunna läsa latinska bokstäver för att överhuvudtaget få jobba på posten. Jag har ingen källhänvisning i och för sej, men att man använder latinskt alfabet för adresser i internationell post m m är kutym överallt.

Det är absolut inte posttjänstemännen någonstans som brister i förmågan att läsa latinska bokstäver - det är gångbart överallt!

Däremot är det svårt att på fri hand och utan hjälp hitta en korrekt transskribrering som accepteras och fungerar, det är mycket olyckligt att Du inte fått adressen skriven med latinskt alfabet från början. Men det kan ju fungera om adressen skrivs på båda sätten förstås - det är dock ingen garanti för att transskribreringen är korrekt gjord utan det är en nödlösning.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Smurf1975 » 08 feb 2010 17:34

Jag köpte försäkringen på Europeiska, det ångrar jag verkligen inte då det blev 2 besök hos läkaren under hennes första resa här. Inga problem alls att få tillbaka pengar

/ :bigsmurf:
Smurf1975
Bronslirare

Inläggav Line-us » 08 feb 2010 20:02

Nej precis, när det gäller hennes hälsa ska det vara heltäckande och utan problem. :salute:
Line-us
Flitig

FöregåendeNästa

Återgå till Byråkrati & Myndigheter