Ditt Thai namn

Här diskuterar vi vad som händer i Thailands vardag. Har du några frågor om det Thailändska språket så passar det bra att ställa dem här.

Re: Ditt Thai namn

Inläggav Micke_Prik » 19 jan 2010 10:14

ฮอคัน - blir hå sen har du klassificeraren för fordon kan

Borde vara enklare att säga än micke

หมิเคะ -

Låter ju logiskt men tyvärr så låter verkligheten annorlunda, då dom inte är vana att säga det.

inte något super proffs men varför väljer du att lägga till håå hiip framför? har sett andra ord som dom gör på samma sätt.

หมิกเคะ -

Låter lite knäppt, tycker jag.

Ska pröva dessa på frugan :compress:

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 19 jan 2010 13:45

Micke_Prik skrev:ฮอคัน - blir hå sen har du klassificeraren för fordon kan

Borde vara enklare att säga än micke

หมิเคะ -

Låter ju logiskt men tyvärr så låter verkligheten annorlunda, då dom inte är vana att säga det.

inte något super proffs men varför väljer du att lägga till håå hiip framför? har sett andra ord som dom gör på samma sätt.

หมิกเคะ -

Låter lite knäppt, tycker jag.

Ska pröva dessa på frugan :compress:

//Micke

ฮอคัน blir mer som hakan (alltså den som sitter under munnen) โ är mer som å i Håkan eller båt.

หมิ blir "mi" med låg ton och มิ blir "mi" men hög ton. Så det beror på vad du föredrar, antar jag.

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav Håkan » 19 jan 2010 13:46

Fick ett gratualtionskort igår från min frus familj:
Congratulations Hogän
De försöker i alla fall :thumbright:
Håkan
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 19 jan 2010 14:05

Håkan skrev:Fick ett gratualtionskort igår från min frus familj:
Congratulations Hogän
De försöker i alla fall :thumbright:

Jo då. Min bror hette också Håkan, det skrev de som Hoken.

De lär sej ju engelska och då har de svårt med våra utökningar av alfabetet förstås. Det var strongt att klara att skriva ä tycker jag!

Men nog hade det varit trevligt att bli omnämnd som (Hulk) Hogan!! :-) En bjässe på 215 och 177 kg - inget man möter på en mörk bakgata frivilligt direkt..... Jag vet att Sylvester Stallone klarade att lyfta honom i en av Rockyfilmerna och slänga ut honom ur en ring - även om det var film så är det oerhört imponerande som prestation.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 20 jan 2010 14:00

Testade Namnet Håkan på min fru och hon säger det klockrent. Kanske beror lite på vartifrån man kommer i Thailand

//Micke
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Herr Chang » 20 jan 2010 16:10

Micke_Prik skrev:Testade Namnet Håkan på min fru och hon säger det klockrent. Kanske beror lite på vartifrån man kommer i Thailand
//Micke

Ja, det är möjligen beroende på lokala dialekten.

Ändå intressant att notera att vissa svenska namn är mycket svåra för fru Chang att uttala korrekt. Till exempel blir Bengt och Kent lite fel, däremot blir Håkan helt rätt! Det är väl kanske så att vissa avslutande konsonanter är besvärliga för thailändare då dom inte har det i sitt eget språk.

Herr Chang har talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Inläggav Guava » 21 jan 2010 04:57

Micke_Prik skrev:Testade Namnet Håkan på min fru och hon säger det klockrent. Kanske beror lite på vartifrån man kommer i Thailand

//Micke

Jag tror snarare det beror på var i Sverige man kommer ifrån. En skånsk Håkan har tom jag svårt att få till fast jag är svensk.
GuavaJuice ...från Thailand på ren svenska.
Användarvisningsbild
Guava
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 21 jan 2010 05:12

Herr Chang skrev:
//Micke

Ja, det är möjligen beroende på lokala dialekten.

Ändå intressant att notera att vissa svenska namn är mycket svåra för fru Chang att uttala korrekt. Till exempel blir Bengt och Kent lite fel, däremot blir Håkan helt rätt! Det är väl kanske så att vissa avslutande konsonanter är besvärliga för thailändare då dom inte har det i sitt eget språk.

Herr Chang har talat.

Ja, det är ganska stora "begränsningar" för vad thailändska ord/stavelser kan sluta med. Bengt och Kent blir väl utan "t" på slutet, antar jag, och ett annat exempel är Hans som blir utan "s" på slutet.

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 30 jan 2010 13:45

Guava skrev:

//Micke

Jag tror snarare det beror på var i Sverige man kommer ifrån. En skånsk Håkan har tom jag svårt att få till fast jag är svensk.

Vad? HEEEUUUUKAN! hehe! inte speciellt svårt, men då är jag uppväxt med skåningar omkring mig.

//Micke
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Thai_yrrol » 31 jan 2010 07:53

หมิ blir "mi" med låg ton

Inte för att det var så jätteviktigt, men blir inte หมิ "mi" med fallande-stigande ton? Skriver man med lång i-vokal blir det ordet för björn, mii, som är med fallande-stigande ton. Eller ändras tonen beroende på om vokalen är kort/lång?
(frågar mer för att jag själv vill veta, inte för att vara petig)
En pessimist är en man som tror att alla är lika tarvliga som han själv och avskyr sig själv för det.
Användarvisningsbild
Thai_yrrol
Bronslirare

Inläggav boes » 02 feb 2010 15:41

Har inte funderat paa detta tidigare - men paa en direkt forfraagan upplysar Miss Thailand (frugan) att min Thai familj kallar mig : "Por Jai" naagot i stil med Big daddy, head of the family . :bounce:
Bo -och må gott på Ao Nangs mysigaste hotel: http://www.scandinavianresidence.net
Skandinavisk ledning.
Användarvisningsbild
boes
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 03 feb 2010 16:50

Thai_yrrol skrev:
หมิ blir "mi" med låg ton

Inte för att det var så jätteviktigt, men blir inte หมิ "mi" med fallande-stigande ton? Skriver man med lång i-vokal blir det ordet för björn, mii, som är med fallande-stigande ton. Eller ändras tonen beroende på om vokalen är kort/lång?
(frågar mer för att jag själv vill veta, inte för att vara petig)

Ja, det blir låg ton eftersom vokalen är kort. Hade det varit en lång vokal så hade det blivit stigande ton precis som du redan var inne på.

MvH, Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav Phonthaisongthaisilk » 07 feb 2010 14:06

Själv heter jag Nils och fick därför Thainamnet Nin desutom har jag ett Thailänskt efternamn. Tog min frus efternamn som mellannamn. Ganska kul när en farang presenterar sig som NIn.... +Thaiefternamn ! Stora ögon :-)
Phonthaisongthaisilk
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 08 feb 2010 18:13

Phonthaisongthaisilk skrev:Själv heter jag Nils och fick därför Thainamnet Nin desutom har jag ett Thailänskt efternamn. Tog min frus efternamn som mellannamn. Ganska kul när en farang presenterar sig som NIn.... +Thaiefternamn ! Stora ögon :-)

Verkligen :cyclopsani:

//Micke
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 08 feb 2010 18:15

boes skrev:Har inte funderat paa detta tidigare - men paa en direkt forfraagan upplysar Miss Thailand (frugan) att min Thai familj kallar mig : "Por Jai" naagot i stil med Big daddy, head of the family . :bounce:

Por yai måste vara isaan.

//Micke
Micke_Prik
Bronslirare

FöregåendeNästa

Återgå till Kultur, Samhälle & Politik,