Akta er för farliga maneter i Thailand!

Råd om visum, försäkringar, tidtabeller, boende, biljetter mm. Tips och varningar om allt praktiskt som hör resan till.

Akta er för farliga maneter i Thailand!

Inläggav jjonsson » 02 feb 2010 22:15

Carina 45 dödad av manet vid Langkawi. Hon skrek som en stucken gris och började slita sig på benen. Då förstod vi att det var en brännmanet av något slag. Vi försökte dra bort trådarna på henne. Det tog fyra-fem sekunder, sedan segnade hon ner livlös. Hela artikeln här Manet dödade svenska Carina

Andra dödsfall med maneter i Thailand:

Oktober 2008

En man blir bränd av en kubmanet under en simtur i Thailand. En stund senare är han död.

April 2008

Svenska Moa, 11, leker med sina vänner i vattnet på vid strand på Koh Lanta när hon blir bränd av en manet. ­Efter en stund slutar hon andas. Hjärt-lungräddning sätts in – förgäves.

Mars 2008

En sjuårig flicka dör efter att ha blivit bränd av en manet vid en strand utanför Catanauan i provinsen Quezon i Filippinerna.

Augusti 2002

En 25-årig man från Australien blir bränd av en manet utanför Koh Phangan i södra Thailand. Mannen fick svåra brännskador på benen och dog. Två dagar senare går en 23-årig kvinna från Marocko samma öde till mötes – på samma strand.
Senast redigerad av Nille 31 mar 2010 15:06, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: ändrade i rubriken
Användarvisningsbild
jjonsson
Site Admin

Re: Carina 45 dödad av manet vid Koh Lipe

Inläggav stgrhe » 02 feb 2010 22:31

Det är högst troligt att det rörde sig om en kubmanet (box jellyfish), som anses vara ett av de absolut farligaste djuren för människan.

Bild
Kubmanet

Carin dog inte på Koh Lipe utan på Langkawi i Malaysia men det gör inte saken mindre tragisk. I alla thailändska vatten finns det risk för att bli svårt bränd och att avlida fårn kubmanetens starka gift.

Här är lite information från National Geographics om kubmaneten:

http://animals.nationalgeographic.com/a ... yfish.html

och så här står det på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Box_jellyfish

Göran
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav jjonsson » 03 feb 2010 20:16

Fallen verkar ju vara södra thailand.
Finns maneterna på "båda sidorna" dvs även i siam viken och i indiska oceanen.
Eller är dom begränsade till indiska oceanen?
Användarvisningsbild
jjonsson
Site Admin

Inläggav stgrhe » 03 feb 2010 23:48

Johan, om du tittar på den här länken ser du dess utbredningsområde och där ingår även Siambukten även om de flesta olyckorna på senare tid tycks ha skett på Andamansidan.

Något man sa och som jag snappade upp under åren i Australien, var att den tydligen föredrar något grumligare vatten än klart vatten. Om det stämmer eller ej har jag däremot inte kunnat belägga.

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Travaren » 04 feb 2010 01:01

stgrhe skrev:Johan, om du tittar på den här länken ser du dess utbredningsområde och där ingår även Siambukten även om de flesta olyckorna på senare tid tycks ha skett på Andamansidan.

Något man sa och som jag snappade upp under åren i Australien, var att den tydligen föredrar något grumligare vatten än klart vatten. Om det stämmer eller ej har jag däremot inte kunnat belägga.

Göran

Huamej, i Andamanhavet har jag spenderat hundratals timmar. Dessa slemdjur skrämmer mer än ormar och spindlar eftersom de också kanske är orädda för människan.
Någon som vet nåt sätt att skydda sig mot dessa maneter? Är det bara dykardräkt som gäller, eller?
Travaren
Bronslirare

Inläggav D1rtJ4m » 04 feb 2010 06:48

stgrhe skrev:Det är högst troligt att det rörde sig om en kubmanet (box jellyfish), som anses vara ett av de absolut farligaste djuren för människan.

Bild
Kubmanet

Carin dog inte på Koh Lipe utan på Langkawi i Malaysia men det gör inte saken mindre tragisk. I alla thailändska vatten finns det risk för att bli svårt bränd och att avlida fårn kubmanetens starka gift.

Här är lite information från National Geographics om kubmaneten:

och så här står det på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Box_jellyfish

Göran

Ajdå, så dessa fiskar kan finnas överallt i Thailändska vatten?

Antar att, om man vill vara säker på att undvika dessa dödliga varelser bör man överhuvudtaget inte bada i Thailand förutom i pooler?
D1rtJ4m
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 04 feb 2010 07:02

D1rtJ4m skrev:Antar att, om man vill vara säker på att undvika dessa dödliga varelser bör man överhuvudtaget inte bada i Thailand förutom i pooler?

Så sant. Det är en mycket god anledning till att thailändare som regel inte badar i havet och att simkunnigheten bland thailändare inte ser ut att vara över sej.

När jag tänker efter så är det nog så att jag aldrig sett en thailändare simma, det låter ju något det, och det beror väl mest på att jag inte reflekterat över det eller ens tänkt på en sån detalj. Men man kan undra över hur det är beställt med simkunnigheten. Jag kan tänka mej att andelen av befolkningen som kan simma t ex 200 m är låg.

Någon som vet något på området? Det här är ju en stor sak hos oss, vi har ju Livräddningssällskapet, Simfrämjandet, simborgarmärket och en massa annan propaganda för att alla ska kunna simma.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav olman » 04 feb 2010 08:44

Min fru och hennes släktingar älskar att bada i havet, och dom flesta verkar vara ganska goda simmare trots att dom är uppväxta i Isaan. Thailändarna håller väl till på andra stränder än turisterna när dom badar...

/Anders
olman
Nybörjare

Inläggav Micke_Prik » 04 feb 2010 12:01

BOX JELLYFISH, dödliga och oerhört vackra. Såg en film där killen hade varit fascinerade av dem hela livet och valde att ta livet av sig med en i badkaret. Tror det var 7 pounds.

Kubmaneterna leder döds statistiken. Detta har hänt ganska frekvent just i Thailand, konstigt att dom inte varnar mer för dem.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Re: Carina 45 dödad av manet vid Langkawi

Inläggav seaserpent » 04 feb 2010 14:42

Alarm as Box Jellyfish Kills Tourist on Langkawi
By Alan Morison
Wednesday, February 3, 2010
Today's Phuketwan Updating Report
THE DEATH of a Swedish tourist on the Malaysian island of Langkawi, apparently from a box jellyfish sting, has heightened concerns about swimmers' safety throughout the region.
Senast redigerad av seaserpent 07 maj 2010 15:27, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Klippte ner nyheten och publicerade en länk. Vi har inte rättighet att publicera deras innehåll.
Wherever you go , there you are... Your luggage is another story !
Användarvisningsbild
seaserpent
Moderator

Inläggav jjonsson » 04 feb 2010 18:57

stgrhe skrev:Johan, om du tittar på den här länken ser du dess utbredningsområde och där ingår även Siambukten även om de flesta olyckorna på senare tid tycks ha skett på Andamansidan.

Sorry Göran var lite snabb där..

Micke_Prik skrev:BOX JELLYFISH, dödliga och oerhört vackra. Såg en film där killen hade varit fascinerade av dem hela livet och valde att ta livet av sig med en i badkaret. Tror det var 7 pounds.

Helt rätt, och vilken bra film det där är.
Will smith är grym!
Användarvisningsbild
jjonsson
Site Admin

Inläggav stgrhe » 05 feb 2010 11:54

D1rtJ4m skrev:Ajdå, så dessa fiskar kan finnas överallt i Thailändska vatten?

Maneter är bjötdjur och inte fiskar om det kan vara av intresse.

D1rtJ4m skrev:Antar att, om man vill vara säker på att undvika dessa dödliga varelser bör man överhuvudtaget inte bada i Thailand förutom i pooler?

Eller så kan man ha våtdräkt på sig.

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 05 feb 2010 13:36

stgrhe skrev:

Göran

Jag ska införskaffa mig ett en tight skid dräkt ala Gunde. Man behöver ju inte oroa sig för att för att visa för mycket hud i alla fall då. :cheers:

//Micke
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 05 feb 2010 13:47

Micke_Prik skrev:
stgrhe skrev:

Göran

Jag ska införskaffa mig ett en tight skid dräkt ala Gunde. Man behöver ju inte oroa sig för att för att visa för mycket hud i alla fall då. :cheers:

//Micke

Ännu bättre är nog att skaffa sej tung dykarutrustning, avsedd för dykning på stora djup. Den är absolut tät och exponerar inga ytor, åtkomliga för manettentakler. Lite svår att röra sej i förstås.

Rymddräkt är ett sämre alternativ, den är överhuvudtaget inte gjord för något större yttre tryck från till exempel illasinnade giftiga maneter.
Thaisambo
Bronslirare

Re: Carina 45 dödad av manet vid Langkawi

Inläggav Micke_Prik » 05 feb 2010 13:55

Maneter har inget sinne. Dom bara är.

//Micke
Micke_Prik
Bronslirare

Nästa

Återgå till Praktiska Prylar & Finurliga Råd