Skolpeng, vad krävs för det?

Här diskuterar vi alla typer av utbildningar för barn, ungdomar och vuxna, må det vara förskola, skola, gymnasie, högskola, universitet, seminarium eller distansutbildning.

Skolpeng, vad krävs för det?

Inläggav Nille » 26 dec 2006 04:27

Kan man få den och lägga den på en vanlig privat thai skola, bilingual eller internationell. jag hörde, men minns inte var, att man kunde få skolpeng för att ha sina barn på ISB, men, det blir ju MYCKET dyrt i vilket fall.

För min del är ISB, Pattana, NIST, mm helt uteslutna alternativ.

Någon som forskat i detta?
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav millicentia » 29 dec 2006 07:05

jag bor tillfälligt i Thailand under helt andra förutsättningar än du, men jag fick besked på att ansöka om att ta skolpengen med mig hos min hemkommun. Sedan är det helt upp till dem att godkänna eller ge avslag.
millicentia
Bronslirare

Inläggav Nille » 30 dec 2006 14:54

Ok, tack för det. Det känns som om jag kryper in i en återvändsgränd här.. Det blir svårt för mig att göra en ansökan som de godkänner har jag en känsla av :blackeye:
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav klangsap » 17 aug 2007 11:26

Har aldrig hört talas om skolpeng! Vad är det?
Har alla svenska barn en viss peng som man kan ta med sig till Thailand?
Det finns en internationell skola i Huay Yang dit vi ska flytta och den är dyr. Hur dyr har jag inte ens tagit reda på. Tillhör den sorten som mumlar mantrat "det ordnar sig" så fort något jobbigt dyker upp.
Fasen, det börjar kännas som att jag har mycket kvar som måste fixas som jag inte ens vet om.
klangsap
Flitig

Re: Skolpeng, vad krävs för det?

Inläggav lottrik » 16 aug 2009 19:00

Skolpeng låter bara en del kommuner en ta med utomlands men ska man bosätta sig därnere är det kört, det får bara vara en kortare vistelse.
Användarvisningsbild
lottrik
Flitig

Inläggav Nille » 03 jan 2010 22:41

Om man nu skulle bli nekad denna skolpeng av sin kommun, tror ni att man får dra av för avgiften isf? Vi väntar tillökning och det lutar åt ett sabbatsår i Thailand. Ungarna måste ju fortfarande gå i skola.

Hur långt i förväg kan man ansöka?
/ Nille

Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav mattias1971 » 04 jan 2010 06:52

Fick veta i helgen att även vi väntar tillökning och vissa dörrar öppnas då för sabbatsåret i Thailand vi drömt om. Dock måste barnen gå i skola. Nille hade du tänkt dig en internationell skola (Engelska) eller nån Svensk isåfall?
Mig veterligen är det väl bara Kho Lanta och Phuket som har Svensk skola. Eller?
Ska kolla upp vad som gäller i vår kommun ang. skolpeng. Isåfall skulle det nog innebära 2010 för vår del!
mattias1971
Bronslirare

Inläggav Rosarin » 04 jan 2010 07:51

Men ÅHHHHHHHHHHHHHH vad roligt!

Grattis till både Nille och Mattias som blir...eh...vad blir det nu..Nille blir 4-barnpappa och Mattias blir....2 eller .. :scratch: Grattias till att ni båda blir..flerbarnspappor!!! :)

Sköt om er!

Stor kram :)
Är du också adopterad från Thailand?
Kolla in vår nya forumsektion "Adopterad från Thailand". Där du kan fråga och diskutera med andra med samma bakgrund. Välkommen! :)
Rosarin
Bronslirare

Inläggav Nille » 04 jan 2010 08:29

Tack tack och grattis Mattias!

För min del ser jag möjligheten till att lyfta thaien samt lära sig ordentligt med engelska, billingual alltså.
/ Nille

Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav mattias1971 » 04 jan 2010 08:50

Tack(min första frugans tredje barn) tack o grattis till dig oxå Nille!
Billingual antar jag innebär att Engelska används som undervisningsspråk! Då följs väl inte den Svenska läroplanen och det lär försvåra möjligheten att få med sig skolpengen? Tror inte heller vår 9-åring skulle klara av det.
Att barnen bibehåller Thailändskan är oxå en stor bidragande orsak att vi skulle vilja vara en "längre" tid i Thailand. Fast det lutar nog som sagt åt Svensk undervisning isåfall.
Men men det kan hända mycket innan dess. Ska iaf kolla upp lite vad som gäller i min kommun!
mattias1971
Bronslirare

Inläggav Nille » 04 jan 2010 10:07

Internationell skola borde möta kraven för skolpeng, billingual är jag osäker på. Återkom när du vet mer är du snäll!
/ Nille

Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav Ebony » 23 mar 2010 14:19

I vår kommun får man ansöka i efterhand. Man får alltså lägga ut pengarna först och när skolåret är slut lämnar man in bevis/intyg på att barnet fullföljt studierna. Kommunen betalar då för de faktiska kostnaderna (max motsvarande kommunens skolpeng i Sverige) till skolan som i sin tur betalar tillbaka till föräldrarna. Det blir några kronor att lägga ut men det är det värt om man har den möjligheten vilket tyvärr inte alla har. Blir ju inte särskilt rättvist tyvärr.

Det gäller alltså att läsa kriterierna noggrant då man inte kan ansöka i förväg. I värsta fall får man ingen ersättning.
Som det redan har påpekats så är det helt upp till kommunen hur och om de betalar ut skolpeng.

Vår kommunen ställer kravet att studierna ska bedrivas på en skola som ger utbildning på minst samma nivå som den svenska (dvs man kan inte gå om i Sverige eller utomlands om det skulle visa sig finnas kunskapsluckor pga skolans tillkortakommanden).

Jag vill också tipsa om att Sofia distans har kurser enbart i svenska för de som går på ex internationella skolor (åk6-8) (man kan ju också läsa hela svenska skolan tom träslöjd hur nu det går till rent praktiskt). Skolverket sponsrar dessutom senskundervisning för svenska medborgare så det kostar lite mer än fyra tusen för ett skolår. Vi ska resa med våra tre barn varav två är i skolåldern. Den äldsta kommer att kombinera internationell skola med svenska på distans.

Vi kommer inte att åka till Thailand och har tyvärr aldrig varit där (inte ens i Asien). Gick med i forumet för att det finns mycket att lära och diskutera som gäller oavsett vilket tropiskt land man funderar på att åka till eller bosätta sig i.
Ebony
Nybörjare

Inläggav mattias1971 » 20 aug 2010 20:59

Fick detta svar från kommun. Lämnar en del frågetecken/luckor känner jag, så ifall vi åker en längre period tänker jag ifrågasätta en del. Tilläggas kan är att han jag pratade med och som skulle kunna svara p detta aldrig hade fått frågan utan åerkom via mail efter att kollat upp.

Hej!

Jag har fått din fråga kring möjligheten att ta med sig ”skolpeng” utomlands och jag vill här ge ett kort svar. I Västerås, liksom de flesta andra kommuner, betalar vi inte för skola eller förskola utanför Sverige. Formellt finns ett kommunalt ansvar för folkbokförda medborgare att ombesörja skola och förskola så länge man vistas i Sverige. Då föräldrar/familjer vistas utomlands för att arbeta så finns den statligt finansierade ”svenska skolan i utlandet” att tillgå. Det är också mycket tveksamt om det kommunrättsligt ens är möjligt för en kommun att föra kommunala skattemedel utomlands.

Hör av dig om du har ytterligare frågor.
mattias1971
Bronslirare

Inläggav Nille » 20 aug 2010 21:06

Den människans svar skall du inte ta på allvar.
Däremot kanske de ställer sig på tvären.

I Sollentuna är det mer att man inte vet om man får det förrän man skickat in räkningen man redan betalt. Men, jag räknar inte med att får det. Det skall motsvara svensk skola och hur fixar man det på en internationell skola, billingual, eller thai om inte de vill? Alla ursäkter att inte betala. Hoppas bara att skolavgiften är avdragsgill iaf.
/ Nille

Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav mattias1971 » 20 aug 2010 21:12

Nille hur gamla är dina barn och pratar dom idag nån Engelska? Mina är/blir 6 resp 10 år och inte tror jag dom skulle fatta ett skvatt dom första månaderna med Engelska som undervisningsspråk. Iaf inte tillräckligt.
mattias1971
Bronslirare

Nästa

Återgå till Lära för Livet - Utbildning & Kompetensutveckling