GunnarK skrev:IBM är inte vad det var en gång i tiden nu konkurrerar de olika avdelningarna med varandra finns inte mycke arbetstrygghet folk kommer och går hela tiden. tror dom tröttnat på detta därför ställer dom nog inte upp och hjälper. Lite därför ja kanske funderar på att söka mig annorstädes än IBM
Det där låter som något på mellannivå, det är knappast något som är stött på koncernnivå.
Min gissning är att den som surnat till är någon chef på mellannivå med personalansvar och han vill givetvis framstå som driftig, kompetent, kunnig, duktig på att entusiasmera och stimulera personalen för att själv kunna göra karriär inom koncernen. Det är troligtvis småpåveri, avundsjuka, misstänksamhet och missunnsamhet bakom - nog skulle en irländare mer än gärna slippa ifrån "den gröna ön" och sätta sej i solen i Thailand och leva gott.
Du har helt unika förutsättningar som ingen annan på IBM Irland när Du har både internationell erfarenhet, behärskar engelska som en infödd (min gissning) och dessutom är thailändsk medborgare (inga problem med arbetstillstånd, visum och sånt). Och ovanpå det verkar Du kunna tala och förstå thailändska som infödd, dessutom har du branscherfarenheten med inriktning på IBM. De möjligheter detta ger för Dig har väl knappast någon av de andra - det är unika förutsättningar!
Jag tror inte att Du ska söka dej annorstädes än IBM.... De problem du stött på är inte representativa för IBM som företag, det är lokalt trassel och dålig stämning på just den sektion Du är på nu. Men för Dig är säkert bästa alternativet att söka Dig vidare inom företaget hellre än att göra omstart - det är karriärutvecklande och väljer Du den vägen kan det bära hur långt som helst.
Gör Du omstarter titt som tätt kommer det att synas i Din CV, du kommer att framstå som en hoppjerka som man kan ha ett tag, men som inte är något att satsa på "för han ger sej ändå iväg". Efter ett antal varv återstår bara att dra sej fram som konsult så gott det går - det finns några gamla IBM:are som föregått med sådana exempel, Roger Akelius, Magnus Wester, Sten Kallin och andra i Sverige med varierande framgång - man kan läsa om dom på nätet (Wikipedia) om man vill.
Jag har själv inte arbetat på IBM, men däremot vid något tillfälle fungerat som uppdragskonsult åt Svenska IBM för länge sen, numera har jag ingen kontakt med dom.
Det som jag hoppas och tror på är att Du får upp en kontakt på IBM Thailand, som är intresserad av att få dit Dig. Det spelar ingen roll vad Din nuvarande sektion säger och surar över - det är personalavdelningen som ska hantera det här om Du vill byta arbetsställe inom koncernen. Du ska absolut inte säga upp dej utan begära förflyttning till ny tjänst i Thailand och det är i ditt fall helt okomplicerat eftersom Du är thailändsk medborgare och därför fri att ta vilket jobb som helst i Thailand hos vem som helst och på vilken nivå som helst utan hinder av restriktioner som gäller utlänningar. Och såvitt jag vet är Thailand jungfrulig mark för IBM, det finns en enorm utvecklingspotential!
Titta bara på hur exempelvis befolkningsstatistik och andra tunga applikationer, som IBM fortfarande är världsbäst på, fungerar i Thailand! Det finns massor att göra och Du har ju rätt kompetens för det.
Så kör det thailändska IBM-spåret så långt det bara går! Bry dej inte om de sura minerna på sektionen, men visst, arbetskamraterna och närmaste chefen är kanske inte de rätta personerna att börja prata om sådana här planer med, det misstaget får man leva med. Men släpp inte IBM för en sån småsak!