Allt om att hitta Jobb i Thailand

Här diskuterar vi företagsregistreringar och byråkrati. Vi pratar även fallgropar, guldkorn och andra erfarenheter. Här lägger du ut din CV eller en jobbannons. Här presenterar du ditt företag och dess tjänster. Eller varför inte erbjuda en Barter?

Är du intresserad av att jobba i Thailand

Ja, jag åker i morgon
31
22%
Ja, inom ett år
50
36%
Ja, inom 3 år
34
24%
Jobbar redan i Thailand
13
9%
Vet ej
5
4%
Nej
6
4%

Antal röster : 139

Allt om att hitta Jobb i Thailand

Inläggav Nille » 30 aug 2008 15:01

Jobba i Thailand? Tänkte dels försöka kolla upp hur många av våra medlemmar som är intresserade av någon slags jobb i Thailand. Sedan en tid publicerar vi lediga jobb. Frågan är om vi skall fortsätta med det?

Vi vill också försöka knyta ihop trådar i ämnet för lättåtkomst.

Vår egen platsbank där vi postar jobb som riktar sig specifikt mot svenskar i Thailand

Svenska företag i Thailand (för dig som vill leta på egen hand)

Rekryteringssajter verksamma i Thailand

Svenska jobbsajter försöker vi samla in i denna tråd

Thailändska & Internationella jobbsajter här

Några andra trådar i forumet jag missat?

I övrigt rekommenderar jag dig och alla andra som söker jobb i Thailand att skapa en CV på http://www.linkedin.com och länka till den härifrån. Gå sedan med i Nätverk Thailand där. Det är omöjligt att hjälpa någon som man inte känner, som man inte vet vad de kan, eller vet vad de vill syssla med och till vilka löner. När du är klar med ditt Linkedin konto lägg till den till din signatur här på forumet (kanske inte helt fel att dessutom KORTFATTAT summera den med typ lönekrav, när, osv.). Du kan även passa på att presentera dig själv i tråden som handlar just om det: Presentation av medlemmar

Vem vet, kanske vi blir ett rekryteringsföretag till slut :)
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Re: Allt om att Jobba i Thailand

Inläggav Tijas » 30 aug 2008 15:33

Nille skrev:Jobba i Thailand? Tänkte dels försöka kolla upp hur många av våra medlemmar som är intresserade av någon slags jobb i Thailand. Sedan en tid publicerar vi lediga jobb. Frågan är om vi skall fortsätta med det??

Nu är jag såpass ny i detta forum att jag inte vågar uttala mig om hur stort intressent varit förut, men jag personligen skulle vara
oerhört glad & tacksam ifall ni fortsatte. Ju mer information / jobb jag kan söka ju fortare kan jag och frugan min ta oss till Thailand! :idea:
Tijas
Nybörjare

Inläggav mattias1971 » 02 sep 2008 14:27

Kan bara instämma tidigare inlägg ,om ny medlem o vill hitta jobb etc.. så önskan är att ni/vi fortsätter. Så man kanske kan uppfylla drömmen om att finna ett jobb och bosätta sig i Thailand en "vacker dag" // :thumbleft:
mattias1971
Bronslirare

Inläggav MikaelE » 04 nov 2008 18:49

hej

Samma här har sökt jobb hur länge som helst i Bangkok.

Fortfarande inge tur och jag vill inte arbeta som telefonförsäljare med endast provosion som ersättning.
Så fler länkar och jobb vore uppskattat.
Om det fortsätter såhär har jag snart inge val än att arbeta på nå oseriöst telemarketing företag

Mvh

Mikael.E
Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit
Användarvisningsbild
MikaelE
Flitig

Inläggav Peter_Bangkok » 05 nov 2008 18:10

Hej Micke,

Anledningen till att det är så svårt att få bra jobb här är att det är extremt knöligt och dyrt att anställa "utlänningar" Att dessa sedan skall ha 2-5ggr mer i lön gör ju inte saken bättre. Satsa på de stora företagen som har resurser att anställa "utlänningar" Ge upp tanken på arbeta hos något oseriöst företag. Du gör dig bara en enorm otjänst och riskerar att få dras med framtida problem.

Peter
Fast boende i Thailand sedan 2003.
Peter_Bangkok
Bronslirare

Inläggav MikaelE » 06 nov 2008 08:23

Hej Peter

Tack för din replik. Är väl medveten om detta faktum, va jag hade hoppats på va lite konkreta förslag på specifika företag som folk här vet anställer Svenskar. Eller rent av jobbar för ett företag som söker nya medarbetare.

Mvh

MIkael.E
Användarvisningsbild
MikaelE
Flitig

Inläggav Thaisambo » 06 nov 2008 11:01

Vad jag kan förstå så är det en så gott som hopplös uppgift att få fatt på en anställning när det är en massa pappersstrul med en utlännig plus två till fem gånger den lön man behöver betala till lokal arbetskraft för samma jobb... Det är för arbetsgivaren Ebberöds bank såvida inte utlänningen kan bidra med en sådan kompetens att det i sig motiverar lönen.

Utlänningen får å sin sida inte gå ned i lön under vissa miniminivåer - det är en konkurrensbegränsning gentemot lokal arbetskraft.

Chansen är i stort sett att med en viss kapitalinsats få igång ett eget företag med turister som mål, kan vara privatflyg, dykning, restaurang, båtfärder, kanske exklusivare hotell, och så hoppas på att det ger så pass att man kan leva på det. Men man måste ha med thailändare som majoritetsägare (kan vara frun t ex) för att företagsbildningen ska vara legal, finns lite olika varianter på det. Att försöka sej som odlare inom mat- eller gummiproduktionen är svårt, marginalerna är för thailändska förhållanden och man måste upp på väldigt stora volymer för att intäkterna på marginalen ska komma upp på en för en europe rimlig nivå, men man får då också jobba kopiöst. Visst kan man vara ägare till en eller flera industrier och leva på avkastningen, men då är vi mer inne på företagsmarknaden med investeringskapital.

Det här är väl välbekant för dom flesta som försöker klara sej som utlänning i Thailand förstås... Inga direkta nyheter. Man söker ju en nisch som fungerar.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav MikaelE » 06 nov 2008 20:03

Ja absoult.

Marknaden står ju inte direkt vidöppen för oss här.

Har även funderat på att bosätta mig i Dubai elr Singapore. Där det ska vara mera öppet på arbetsmarknaden.
Jag är absolut inte ute efter att bli rik, tvärtom är mer än lycklig om jag bara har till räkningar,hyra och fickpengar varje månad.
Funderade ett tag på import,export branschen men med den starka bathen nu så har de flesta av mina ideer gått från att vara viss lönsamma till rent av förlust affärer. Intressant hur det svängar snabbt.

I värsta fall får jag väl börja plocka CSN från mina kurser nåt jag velat undvika men nöden har ju ingen lag :)

Mvh

MIkael.E
Användarvisningsbild
MikaelE
Flitig

Inläggav perpersa » 01 dec 2008 22:52

Sluta för all del inte att publicera jobb här. Det är suveränt, och jobben är ju många. Fler jobb än på Arbetsförmedlingens sida!
Här kan man också få goda råd och stöd på vägen, det är 100 gånger bättre än på Arbetsförmedlingen!!
Användarvisningsbild
perpersa
Bronslirare

Inläggav Martin_10 » 06 dec 2009 17:37

Mitt namn är Martin och jag har varit medlem i Thailandsforum i ca 1 år.

Jag har sökt jobb i Thailand med ljus och lykta i 2 år snart men allt jag finner
är dessa försäljningsjobb som enbart är provisionbaserade och dessutom vill dom
att man skall åka dit utan något arbetsvisum (eller den blå boken som man säger).

Jag undrar om det finns möjligheter för oss västerlänningar att få ett seriöst jobb i Thailand?
Eller är det bara en fånig dröm som jag går och bär på? Jag älskar verkligen Thailand och jag
har varit där flera gånger, men man kan ju inte lämna jobb och lägenhet osv för att åka till Thailand på turistvisum och provisonslön, det känns inte seriöst och det känns inte som en framtidsplan, det känns snarare som att man är tillbaka i Sverige efter 2 månader utan pengar, utan jobb och ytterliggare ett steg längre bort från sin dröm.

Se absolut inte detta mail som gnäll, se det som att jag söker seriös information hos någon som jag vet är seriös.

Jag ska lägga ut min CV här på forumet och jag såg även att man kunde lägga ut den på något nätverk som finns, vilket jag också ska göra.

Men jag tar mer än gärna del av era åsikter, tips och synpunkter på detta.

Mvh
Martin Olsson
Martin_10
Nybörjare

Inläggav Nille » 06 dec 2009 19:26

Jag tror att man kan få ett jobb men inte att man lätt kan landa ett jobb från Sverige med svensk lön.

Tror man behöver 6 månader på plats för att hinna träffa folk & att man måste krypa i lön.

Det är definitivt lättare om man har någon slags spjutspetskunskap.

Det smartaste och långsiktigaste är dock att försöka hitta ett svenskt företag i Sverige som kan vara villig att flytta ut dig. Att plugga i Thailand är heller ingen dum ide.

Jag har ju inte sett din CV och lönekrav ännu så mer än detta är svårt att svara.

Lycka till!
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Re: Allt om att hitta Jobb i Thailand

Inläggav alesja_sv » 13 apr 2010 13:41

Hej
jag är en kock med erfarenhet av svensk husmankost samt europeisk" cuisine"(kan baka också) och jag vill gärna hitta jobb i Thailand för vinter säsong.Vet någon här hur man går till väga.

Tacksam för svar
alesja_sv
Nybörjare

Re: Allt om att hitta Jobb i Thailand

Inläggav mawerick26 » 03 jul 2010 05:08

Efter att ha bott och jobbat här i Thailand i 5 år tänkte jag ge några kommentarer genom mina erfarenheter.
Sen naturligtvis kan andra ha sina åsikter.

Många kommer till Thailand efter kanske ha varit här på sememster och tycker att det är trevligt (vilket det naturligtvis är) och vill bosätta sig här och hitta jobb. Det finns ju en hel del jobb här men sen gäller det ju att hitta ett jobb där arbetsgivaren vill ha just en expat och ordna med ett arbetstillstånd. Ett arbetstillstånd är inte så komplicerat och dyrt som alla säger och tror. Det är egentligen mest upp till arbetsgivaren och hur intresserad han är. Sedan ordnar de med alla dokument och ev. så får man åka ur Thailand till en ambassad och fixa ett visum (för att ha det rätta till att söka W P).

Man kan ju tänka sig någon som kommer till Sverige på semester och tycker om och vill stanna där och sedan kollar runt på arbetsförmedlingen efter jobb. Tror nog han/hon har det svårare än här i Thailand.

Så du som verkligen vill jobba här, skapa en bra CV och ut och jaga jobb och framför allt ge inte upp. Det är ju du som ska bevisa varför en arbetsgivare ska "göra sig besväret" att anställa en expat.

:thumbright:
mawerick26
Nybörjare

Återgå till Driva företag, Investera & Arbeta