• Annons

Plantera och sköta om en Mango i skandinaviskt klimat

Här diskuterar vi allt som har med vårt välbefinnande att göra: spa, kost, sjukhus, kliniker, miljö, motion, meditation mm..

Plantera och sköta om en Mango i skandinaviskt klimat

Inläggav hans1977 » 20 aug 2010 08:09

Hej,

Jag fick en Mango av några nyfunna thailändska vänner innan senaste "hemresan", och när jag sedan satt i min lägenhet och just hade ätit upp den så fick jag ett innfall att plantera kärnan i stället för att slänga bort den.

Jag har i stort sett följt en beskrivning om hur man planterar Mango, och har nu en liten planta som växer så det knakar. Det jag funderar på just nu är hur länge man ska behålla plastpåsen över plantan och hur man fortsättningsvis ska förhålla sig till näringstillskott och bevattning?

MvH,
Hans
Kunskap utan visdom är ett fördärv.
hans1977
Bronslirare

Annons

Re: Plantera och sköta om en Mango i skandinaviskt klimat

Inläggav gosatta » 20 aug 2010 08:14

mangon är inte direkt superkrävande, tropisk så gillar inte o torka ut för mycket och den gillar fuktigt klimat, det är där våra onödigt torra lägenheter på vintern tyvärr ofta dödar plantorna.

så där är de blomspruta som gäller i princip varje dag om den ska må riktigt bra.
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 20 aug 2010 08:48

Vill du bli riktigt seriös köp ett odlings tält och sätt in en stark växtbelysning typ LE lampa, på så sätt kan du hålla ett perfekt klimat och även köra belysningen dygnet runt så att den inte stör (ljustätt). När du kommit upp i rätt storlek kan du efterapa thailands dygnsrytm när det är dags för blomning och polinera med pensel och få ett litet prydnads mangoträd. Det kan ta sin tid men jag är övertygad att det går om du verkligen bryr dig om din lilla mango. sen är det bara att ställa ut det lilla trädet under sommar halvåret. Börja direkt i en fin stor självbevattnande kruka. Ta reda på den ultimata jordblandningen och näringen för just mango. Bonzai mango med frukt.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Thailändaren » 21 aug 2010 07:12

Kul grej. Jag har två stora mangoträd som ger bra med frukt.
Lycka till!
Thailändaren
Bronslirare

Inläggav Sailor » 21 aug 2010 07:32

Men hur gjorde du med kärnan från början? Jag har bara gett mig på avocado innan och då torkade jag först kärnan, sen satte jag den i fuktig jord. Blev en jättefin planta, men ingen frukt.
Nu odlar jag på balkongen här i Pattis, men min nackdel är ju att jag är i väg på jobb i 10 veckor hela tiden. Kan inte begära av mina blomvakter att komma hit varje dag.
Har nån nåt tips på nåt lättodlat som inte kräver för mycket?
Användarvisningsbild
Sailor
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 22 aug 2010 21:37

Sailor skrev:Men hur gjorde du med kärnan från början? Jag har bara gett mig på avocado innan och då torkade jag först kärnan, sen satte jag den i fuktig jord. Blev en jättefin planta, men ingen frukt.
Nu odlar jag på balkongen här i Pattis, men min nackdel är ju att jag är i väg på jobb i 10 veckor hela tiden. Kan inte begära av mina blomvakter att komma hit varje dag.
Har nån nåt tips på nåt lättodlat som inte kräver för mycket?

Kärnan fick ligga några dagar i vatten efter att jag hade borstat den ren, så som de föreskrev i beskrivningen. Jag har också haft Avocado, och även den kärnan hade jag i vattenbad först. Det kanske inte har någon betydelse alls, det där med vattenbad? :cyclopsani:

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 22 aug 2010 21:42

Thailändaren skrev:Kul grej. Jag har två stora mangoträd som ger bra med frukt.
Lycka till!

Tack!

I Thailand då, antar jag att du menar att du har dem? :)

Kan man få frukt om man bara har en planta, tror du? Om man blandar pollen mellan blommorna från samma träd så fungerar det kanske inte, eller har det ingen betydelse?

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav gosatta » 22 aug 2010 23:19

det har absolut ingen betydelse, nästan alla frukter självpoliniserar sig själv utan problem. (eller alla så vitt jag vet men finns säkerligen undantag)
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 01 nov 2010 00:36

Det har gått fint med min Mango; så fint att jag tror att det kan vara dags att beskära lite snart. :flower: Hur ska beskärningen gå till? Var och hur bör man lägga snittet så att plantan blir så fin som möjligt?

Mangon jag odlar har två skott som utgår från kärnan. Det ena är lite kraftigare än det andra, så det måste bli så att jag får beskära det större skottet först.

Som det är nu så börjar det största skottet närma sig 30 cm, medan det andra skottet börjar närma sig 20 cm.

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 27 mar 2011 21:09

Jag tänkte att ni kan få chansen att glädjas med mig åt min Mangoplanta. Den har blivit lite angripen på ett blad, som ni ser, men verkar må fint.

MvH,
Hans
Bilagor
CIMG0498_small.JPG
hans1977
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 16 okt 2011 23:41

Jag kör en uppdatering i samma syfte som förra uppdateringen. :sunny:

CIMG1098_small.JPG
Mango med skandinavisk uppväxt.

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav Nille » 18 okt 2011 02:34

Bra jobbat Hans - skall han få flytta hem någon gång och bli ett riktigt träd?
/ Nille

BildEn Svensk Webbyrå i Thailand
" Svensk kvalitet till Thailändska priser! Vi Mobilanpassar, Marknadsför, Bygger om, och Lagar hemsidor. "Kontakta för offert idag! "
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav hans1977 » 18 okt 2011 18:43

Nille skrev:Bra jobbat Hans - skall han få flytta hem någon gång och bli ett riktigt träd?

Tack - högst på min önskelista finner man permanent flytt till Thailand, och jag tror säkert att detsamma gäller även för plantan. Jag skulle faktiskt gärna ta med plantan, men jag vet inte om det vore realistiskt att ta göra så, och det blir ju definitivt svårare ju längre tid det tar att hitta de rätta förutsättningarna för att kunna flytta.

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav hans1977 » 11 mar 2012 12:50

Kameran blev stulen sist jag var i Thailand, men nu har jag köpt en ny och kan lägga in uppdaterad bild av min mangoplanta. Den har blivit ca 50 cm hög och fyller två år i slutet av den kommande sommaren.

Som ni ser så har den fått mer plats för sina rötter, och det ordnade jag i hösten som var (2011).

CIMG0027_small.jpg
Mango med skandinavisk uppväxt.

MvH,
Hans
hans1977
Bronslirare

Inläggav Spiritfish » 11 mar 2012 16:10

Fin!
Spiritfish
Bronslirare