Thailändaren skrev:Sen finns det även vissa biljetter som inte går att ändra / boka om...
Japp, det stämmer bra det.
Jag köper som regel icke av/ombokningsbara biljetter för mina resor på Thailand, inget avbeställnings- eller konkursskydd heller. Tilläggskostnaden för detta är alldeles för hög för att det ska vara vettigt (det rör sej omkring 10% prispåslag).
På cirka 30 resor har jag fått slänga returen och köpa en ny pga ändrade planer två gånger. I ena fallet var det ett bröllop som hölls senare än förväntat, i andra fallet skulle jag hämta sambon till Sverige sen hon fått UT dagarna efter det att jag beställt och betalat besök - vi ville ju åka tillsammans och nya enkelbiljetter med annat bolag (TA) för två personer blev billigare än att köpa en enkel med ThaiAir.
Utslaget på alla resor är detta totalt sett billigare än det skulle varit att hålla på och köpa omboknings- eller återbetalningsbara biljetter, men det beror på att frekvensen för när jag skulle behövt den tjänsten är förhållandevis låg - inget att vara orolig för med att köpa nya biljetter vid behov, det jämnar ut sej. Jag tror att flygbolagens administrativa påslag för dessa tjänster är rätt höga - att kränga flygbiljetter innebär att man säljer till självkostnadspris om ens det. den försäljningen går inte alltid med plus ens vid fulla plan och pengar att leva på för bolaget måste tas in på annat vis.
Finns många ex på det där, SAS dyra morgonkaffe på inrikesflyget i Sverige känns väl igen t ex..... Och Ryanairs extraslantar för bagage och allt vad de hittat på för att klara sina flygpriser. FlyMe klarade inte det och försvann för några år sen. Flygbranschen är stentuff!