• Annons

ombokningsbar flygbiljett

Råd om visum, försäkringar, tidtabeller, boende, biljetter mm. Tips och varningar om allt praktiskt som hör resan till.

ombokningsbar flygbiljett

Inläggav Tapani » 09 apr 2011 17:52

Hur mycket dyrare brukar en ombokningsbar flygbiljett vara i procent och hur köper man en sådan bara genom resebyrå eller de finns inte med i sökalternativen på nätet och hur fungera de om man vill boka om en retur resa hur långt i förväg måste man fixa det.
Tapani
Bronslirare

Annons

Re: ombokningsbar flygbiljett

Inläggav R1000 » 09 apr 2011 18:44

Antingen köper man en ombokningsbar biljett som då är lite dyrare eller så får man betala ett tillägg på vanlig biljett när man ombokar. Jag har ombokat hemresa från TL så sent som ett par dagar i förväg utan problem. Det handlar egentligen bara om att det finns plats i den klass man hade från början. Det går också bra att byta upp eller ner sig vid ombokning.

Ring resebyrån och hör för exakta priser och villkor för din resa.
R1000
Flitig

Inläggav Thailändaren » 13 apr 2011 04:32

R1000 skrev:Antingen köper man en ombokningsbar biljett som då är lite dyrare eller så får man betala ett tillägg på vanlig biljett när man ombokar. Jag har ombokat hemresa från TL så sent som ett par dagar i förväg utan problem. Det handlar egentligen bara om att det finns plats i den klass man hade från början. Det går också bra att byta upp eller ner sig vid ombokning.

Ring resebyrån och hör för exakta priser och villkor för din resa.

Sen finns det även vissa biljetter som inte går att ändra / boka om...
Thailändaren
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 13 apr 2011 05:39

Thailändaren skrev:Sen finns det även vissa biljetter som inte går att ändra / boka om...

Japp, det stämmer bra det.

Jag köper som regel icke av/ombokningsbara biljetter för mina resor på Thailand, inget avbeställnings- eller konkursskydd heller. Tilläggskostnaden för detta är alldeles för hög för att det ska vara vettigt (det rör sej omkring 10% prispåslag).

På cirka 30 resor har jag fått slänga returen och köpa en ny pga ändrade planer två gånger. I ena fallet var det ett bröllop som hölls senare än förväntat, i andra fallet skulle jag hämta sambon till Sverige sen hon fått UT dagarna efter det att jag beställt och betalat besök - vi ville ju åka tillsammans och nya enkelbiljetter med annat bolag (TA) för två personer blev billigare än att köpa en enkel med ThaiAir.

Utslaget på alla resor är detta totalt sett billigare än det skulle varit att hålla på och köpa omboknings- eller återbetalningsbara biljetter, men det beror på att frekvensen för när jag skulle behövt den tjänsten är förhållandevis låg - inget att vara orolig för med att köpa nya biljetter vid behov, det jämnar ut sej. Jag tror att flygbolagens administrativa påslag för dessa tjänster är rätt höga - att kränga flygbiljetter innebär att man säljer till självkostnadspris om ens det. den försäljningen går inte alltid med plus ens vid fulla plan och pengar att leva på för bolaget måste tas in på annat vis.

Finns många ex på det där, SAS dyra morgonkaffe på inrikesflyget i Sverige känns väl igen t ex..... Och Ryanairs extraslantar för bagage och allt vad de hittat på för att klara sina flygpriser. FlyMe klarade inte det och försvann för några år sen. Flygbranschen är stentuff!
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav leo » 26 apr 2011 22:17

Thaisambo skrev:
Thailändaren skrev:Sen finns det även vissa biljetter som inte går att ändra / boka om...

Finns många ex på det där, SAS dyra morgonkaffe på inrikesflyget i Sverige känns väl igen t ex.....

Just detta exempel var illa valt eftersom en bra frukost ingår i biljettpriset på alla SAS flygningar som startar före 9.00. Kanske var det förmiddagskaffe du menade eftersom de tar betalt efter 9?
leo
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 26 apr 2011 23:05

Det är mycket möjligt eftersom jag inte är någon större användare av SAS beroende på skyhöga priser. Men visst har jag följt SAS som bolag, tiden med Jan Carlzon (länge sen nu) och kriserna, försöken att slimma bolaget och bl a ta betalt för serveringen ombord för att pressa biljettpriserna - bakom detta låg förstås den besvärande konkurrensen med lågprisbolagen som Norwegian, FlyMe (saligt i åminnelse) Ryanair och något till. Just detta med att ta extra betalt kaffet aktualiserades och för min del har jag aldrig köpt det där kaffet.
Att man numera inkluderar morgonfrukost i biljettpriset på flygningar som startar före 09.00 visste jag inte, men det gör att man undrar om priset för sådana morgonbiljetter är högre än för flygningar som startar efter 09.00? Flygpriser är svåra att analysera och det är inte lätt att se hur priserna räknas fram när priserna varierar på olika flygningar och ibland även under pågående biljettförsäljning. Då menar jag inte SAS specifikt utan branschen som helhet.

Annars är det där med att mat och dryck ska ingå i biljetten för flyget en gammal effektiviseringsgrej. Effektivitetsvinsterna är ganska stora, det går snabbare att servera passagerarna när man inte behöver tänka på att ta upp beställningar eller att ta extra betalt och man slipper problem med överbliven mat respektive att den inte räcker till också.

Om SAS lyckats positionera sej rätt numera för att slippa köra med halvfulla plan m m har jag inte koll på, men målsättningen är förstås att klara att köra med fulla plan på varje flygning, det är kostnadseffektivt både för bolaget och för passagerarna. SAS börsrapporter om ekonomin har ett bra tag varit rejält skakiga och så klart att de jobbar på att få ordning på det.
Thaisambo
Bronslirare

Återgå till Praktiska Prylar & Finurliga Råd