• Annons

Nytt Thailändskt pass

Här diskuterar vi ämnen som rör boende i Sverige för en familj med Thailändsk anknytning. Här handlar det framför allt om byråkrati, uppehållstillstånd, visum, barnbidrag, föräldrapenning, mm

Moderator: jjonsson

Hmmm Bara en idé?

Inläggav Bokblad » 21 jan 2008 22:14

Min svärdotter är Thailändska med ett Thailändskt pass. Hon ville ändra namn och ha svenska familjenamnet men myndigheterna i Thailand sa att det skulle behövas ett nytt pass då. Så hon väntar till det är tid att byta pass...?

Det kanske är så att det är skillnad från område till område i Thailand. Nu är både min fru och min svärdotter från samma område, Nakhon Ratchasiam. Jag har för mig att det krävdes papper från polismyndigheterna i området som skulle vara med till Bangkok när man skaffar pass.

Eller så ligger kanske skillnaden i att våra äktenskap inte är erkända av "Goverment:et" i Thailand, eftersom vi gift oss i Sverige?

Bara en idé! Jag har inget belägg för att det är som jag skriver skulle vara så. Fast det är både min sons och min uppfattning att nytt pass behövs vid namnbyte och en papperslapp har jag inte hört talas om. Det är ju värt att kolla upp riktigt ordentligt.
Längst in i vårt innersta har jag förhoppningen att det finns lite till, något utöver bara kropp/själ. Jag har en förkärlek för karma läran och andra fenomen, utan det har jag inget som helst hopp för människan och mänskligheten.
Användarvisningsbild
Bokblad
Bronslirare

Annons

Inläggav Marten_G » 21 jan 2008 22:50

Om jag inte är felinformerad så beror det på att de
nya passen är scanningsbara/chip. Man kör ett likvärdigt pass
system som vi också har här i Swedala.
Och då får det inte vara något klipp o klistra som i de
passen av gammal modell
De nya passen har ju en giltihetstid på bara 5år också.

Senast redigerad av Marten_G 22 jan 2008 09:31, redigerad totalt 1 gång.
Marten_G
Bronslirare

Inläggav Tony_h » 21 jan 2008 22:55

Vad det gäller passen så har man nyligen börjat med biometriska pass e-passport enligt samma system som i eu. Dvs. passen innehåller ett litet minneschip som lagrar uppgifter samt fotot, vilket kan skannas i passkontrollen, därför måste allt stämma till 100% men det stämmer att det gick förut som Håkan säger. Och det om passen hade Marten redan skrivit såg ja nu :colors:
Användarvisningsbild
Tony_h
Hedersmedlem

Håller med Martan_G & Tony_h

Inläggav Bokblad » 22 jan 2008 06:51

Jo den viktiga sidan med foto och allt är lika inplastade som i Sverige och passet gäller bara i 5 år om jag nu minns rätt med hennes pass. Det är därför, säkert, som det inte bara är därför att klistra över namnet.
Längst in i vårt innersta har jag förhoppningen att det finns lite till, något utöver bara kropp/själ. Jag har en förkärlek för karma läran och andra fenomen, utan det har jag inget som helst hopp för människan och mänskligheten.
Användarvisningsbild
Bokblad
Bronslirare

Inläggav Marten_G » 22 jan 2008 10:41

Med de nya passen så innebär det att spädbarn
måste ha eget pass också. I de gamla passen
kunde de förut vara inklistrade i mammans pass.

Marten_G
Bronslirare

Inläggav nickbkk » 23 jan 2008 14:36

Min Thailändska fru hade inga som helst problem att ändra sitt efternamn till mitt i sitt befintliga gamla pass. Detta i Bangkok.
nickbkk
Bronslirare

Re: Nytt Thailändskt pass

Inläggav Marten_G » 04 mar 2008 09:40

Är det någon som vet, vilka orter förutom BKK, som fått fotoutrustning
så att man kan skaffa Thailändsk pass, eller måste Thailändarna fortfarande
åka till BKK ännu.

****************''
Marten_G
Bronslirare

Inläggav dannberg » 15 mar 2008 11:12

Min fru har uppehåll och arbetstillstånd i Sverige, hennes pass kommer att gå ut om ett år, kan hon förnya sitt pass från Sverige med hjälp av Ambassaden? Vi är registrerade gifta både i Thailand och i Sverige. Är det mörjligt att förnya sitt pass här i sverige?

Åker till Thailand 1:a April...och stannar en månad, ska bli så skönt!

//Janne
Användarvisningsbild
dannberg
Nybörjare

Inläggav Herr Chang » 15 mar 2008 12:24

Marten_G,

Fotoutrustning för pass finns i Chiang Mai, fru Chang besökte passmyndigheten där 13 mars för att få nytt pass. Man tog även fingeravtryck, kostnad cirka THB 1300. Men det verkar som underlagen skickas till Bangkok, det nya passet beräknas komma via post till henne 20 mars.

Janne,

Visst går det att förnya ett thailändskt pass i Sverige, men man får nog räkna med att det tar längre tid än det gör i Thailand.

Herr Chang har talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 13 aug 2008 15:58

Thailands ambassad i Stockholm, Floragatan 3, förnyar thailändska pass. Sen får man ta sej till något av Migrationsverkets kontor och se till att få sitt uppehållstillstånd inklistrat på nytt. Tror inte det är några väntetider att tala om när man redan har handlingarna utfärdade och har dem med sej.

Ambassadens tider för olika typer av ärenden står på http://www.thaiembassy.se/embassy/office_hours.php

Man får vara kvar i Sverige medan man väntar på att få sitt uppehållstillstånd inklistrat i passet, men det måste vara infört för att man ska kunna passera någon landsgräns eftersom giltigt pass och uppehållstillstånd krävs för den saken.
Thaisambo
Bronslirare

Återgå till Byråkrati & Myndigheter