Lisa & Göran bygger hus

Här diskuterar vi allt från regler och tips till beskrivningar av egna erfarenheter och byggen. Vi inkluderar även leasing och långtidshyr här.

Moderator: Nille

Lisa & Göran bygger hus

Inläggav stgrhe » 13 aug 2009 06:39

Sedan tre veckor tillbaka är vårt så efterlängtade husbygge i gång. Huset byggs på friköpt tomt i Wang Pong i ett s.k. "Moo Baan" som heter "The Oasis". Oasis är ett relativt litet område med femton tomter. Wang Pong tillhör Tambon Pranburi och ligger precis över gränsen räknat om man kommer från Hua Hin och 16 km från klocktornet i stan.

Innan vi bestämde oss för just det här området och det hus som är under byggnad, gick jag igenom ca 120 hus och husområden varav drygt hundra rörde sig om nyproduktioner.

Vi har ett alldeles utmärkt samarbete med både "developern" och den byggnadsingenjör de anlitat för att leda husbygget. Byggaren är en erfaren firma från Bangkok som tidigare byggt några av de mest framstående husområdena här i Hua Hin med omnejd.

Bild
Mrs & Mr Stgrhe (Lisa & Göran)

Bild
Perspektivbild - front

Bild
Perspektivbild - höger sida snett ovanifrån

Bild
Perspektivbild - vänster sida snett ovanifrån

Bild
Perspektivbild - vänster baksida snett ovaninfrån (terrasstaket kommer inte att se ut som på bilden där det ser ut som om dess tak är vidhängade husets tak)

Bild
The Supervisor (Han som bestämmer!)

Bild
Khun Somphop - Byggnadsingenjören

Mer bilder kommer

Göran
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Re: Lisa & Göran bygger hus

Inläggav stgrhe » 13 aug 2009 06:52

Mer bilder kommer här:

Bild
Tomten efter det att första utfyllningensnivån är gjord och marken vältats men innan själva bygget kommit igång

Bild]
Här mäts avståden ut så att alla pelare hamnar på rätt plats

Bild
Pelarplatserna är utmärkta och nu väntar vi på grävmaskinen

Bild
Groparna är grävda och armering och gjutramar på plats

Bild
Fotbädd klar för gjutning - lägg märke till de grå stenarna som håller armeringen på plats så att den inte hamnar för långt mot kanten när betongen fylls på

Bild
Innan gjutningen börjar måste första fotbädden välsignas

Bild
Offergåvor läggs ner i fotbädden, 99 enbahtsmynt, 9 ädelstenar och 9 välsignade träpinnar med text på

Bild
Pyntningen ingår i som en del i välsignelsen

Mer bilder kommer

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 13 aug 2009 07:04

Mer bilder kommer här:

Bild
Betongens vätskenivå kontrolleras så att den inte är för blöt. Thailändarna vill jobba med blöt betong med det får de inte för mig därför att då blir hållbarheten sämre.

Bild
Första betongen hälls i under omrörning

Bild
Betongen vibreras ordentligt så att alla luftbubblor försvinner

Bild
Första fotbädden gjuten

Bild
Andra lasset betong anländer

Bild]
Första fotpelaren gjuten och täckt i plast för att fuktigheten skall bevaras

Bild
Betong hälls i formen för en fotpelare

Bild
Fotpelarna är färdiggjutna och marken utjämnad

Bild
Marken vibreras för att skapa grund för entrédammarna

Bild
Grunden för entrédammarna bearbetas

Mer bilder kommer

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 13 aug 2009 07:11

Här kommer fler bilder:

Bild
Grund skapad för att kunna gjuta formen till entrédammarna

Bild
Armering för entrédammarna under tillverkning

Bild]
Första lasset jord för andra markfyllningen har anlänt (Huset kommer att byggas med torpargrund)

Bild
Fotpelarna vattnas - betongen måste hållas fuktig i 28 dagar för att härda på rätt sätt

Bild
Andra lasset fyllnadsjord har anlänt

Det var alla bilder så här långt men mer bilder på husbygget kommer efter vart det lider.

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Nille » 13 aug 2009 07:39

Wow! Denna tråd skall jag följa med spänning! :cheers:
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav Håkan » 13 aug 2009 07:56

Nille skrev:Wow! Denna tråd skall jag följa med spänning! :cheers:

Japp, denna tråd är intressant.
Håkan
Bronslirare

Inläggav gosatta » 13 aug 2009 08:42

fram med planritningarna också så vi kan gotta oss rejält :)
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav seaserpent » 13 aug 2009 09:09

Kom ihåg att kolla så dom inte sölar cement i avloppsrören, det är ganska vanligt och tar ett tag innan det blir stopp. Behandla fyllnings jorden mot termiter så slipper du problem senare. Men det är väl sånt du redan planerat :)
Såg ett hus där dom på olika platser dragit rör för att kunna pumpa in termit kemikalier en gång om året.

Väntar med spänning på fortsättningen och lycka till!
Wherever you go , there you are... Your luggage is another story !
Användarvisningsbild
seaserpent
Moderator

Inläggav stgrhe » 13 aug 2009 12:19

gosatta skrev:fram med planritningarna också så vi kan gotta oss rejält :)

De är många och tyvärr i pappersform och i A3 format. Jag har dock bett khun Somphop att han skall skanna huvudplanritningen i jpg-format så att den bilden kan läggas upp.

Planritningarna har också reviderats några gånger den senaste månaden men nu börjar vi närma oss så förhoppningsvis får jag en ny uppsättning på måndag. Rent kontraktsmässigt är dock planritningarna underordnade den specifikationsbilaga som finns till kontraktet så skulle det bli någon disput har jag alltid specifikationen, som jag för övrigt skrivit själv, att falla tillbaka på.

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 13 aug 2009 12:27

seaserpent skrev:Kom ihåg att kolla så dom inte sölar cement i avloppsrören, det är ganska vanligt och tar ett tag innan det blir stopp. Behandla fyllnings jorden mot termiter så slipper du problem senare. Men det är väl sånt du redan planerat :)
Såg ett hus där dom på olika platser dragit rör för att kunna pumpa in termit kemikalier en gång om året.

Väntar med spänning på fortsättningen och lycka till!

Tack för tipset men det är något jag redan håller koll på, för övrigt så blir ju huset byggt på torpargrund så avloppsledningarna under huset kommer att ligga fritt för att gå i backen till septiktankarna utanför huset.

Byggänget verkar erfaret och kan sin sak för det mesta så det är bara smådetaljer som vi hittils behövt rätta till. Gänget kommer från Phitsanalouk och har anlitats fler gånder tidigare av khun Somphop och består enbart av thailändare, inga kambodjaner, laotier eller burmeser. De får inte anlita sådana enligt kontraktet.

Vi kommer att spreja jorden mot termiter minst var tredje månad under första året, sedan får vi se hu ofta det behövs. Vi har dock varit mycket noga med att ingen som helst träpinne får finnas kvar när jorden återfyll och antingen jag eller Somphop har gjort dessa inspektioner. Kvarlämnade plank är ju mums mums för termiterna.

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav jaiburiram » 13 aug 2009 13:16

Ser bra ut. Hur lång tid för projektet ? Med tanke på att du tycks ha en stor hund; hur stor är tomten eller skippar du rabatterna ? Med tanke på mina erfarenheter från HH; Har du pålat ? Lycka till ! Det verkar bra i stort sett !
Jag är inte säker men jag tror jag känner igen byggaren.
jaiburiram
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 13 aug 2009 14:32

jaiburiram skrev:Ser bra ut. Hur lång tid för projektet ? Med tanke på att du tycks ha en stor hund; hur stor är tomten eller skippar du rabatterna ? Med tanke på mina erfarenheter från HH; Har du pålat ? Lycka till ! Det verkar bra i stort sett !
Jag är inte säker men jag tror jag känner igen byggaren.

Huset beräknas ta nio månader att färdigställa så någon gång i mars nästa år torde det bli klart. Hittils följs tidplanen men möjligen kan oktober och novemberregnen göra att det blir viss tidsförskjutning. Jag kommer inte att pressa byggaren att bli klar fortare eftersom det är mycket viktigare att det blir riktigt byggt.

Tomten är på 980 kvm och vi har som sagt en Golden Retriver men kommer att skaffa en hund till, troligen en schäferhanne om vi får tag på en bra uppfödare.

Grunden är förvånandsvärt fast även om ytskicktet är mest bestående av hårdpackad lera. Innan vi skrev kontraktet diskuterade vi olika lösningar för grunden och förutom att jag på ett tidigt stadium var klar över att huset skulle byggas med torpargrund, fann vi att den mest lämpliga lösningen var djupa pelare med kraftig armering. När återfyllningen är gjord kommer pelardjupet att vara över två meter och för både fotbedden och pelarna vade vi 16 mm armeringsjärn och betong med max 15% vatten och med en tillsats om en procent stärkningsmedel, s.k. plasticiders.

Byggingenjören, khun Somphop, har tidigare varit aktiv både i Ban Ing Phu och Palm Hills och jag har sett ett par av 30 miljonershus hus han byggt åt Peter, holländaren, på Ban Ing Phu., förstklassigt jobb rak igenom.

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav seaserpent » 13 aug 2009 16:33

Antar att du har gjort kontrakt på engelska, i så fall har du kunnat försäkra dig om att det är korrekt översatt till thai så att byggaren kan förstå det till hundra procent?
Fann din checklista i en tidigare tråd mycket intressant och vill ta tillfället i akt att finna fler svar.

//Seaserpent
Wherever you go , there you are... Your luggage is another story !
Användarvisningsbild
seaserpent
Moderator

Inläggav stgrhe » 14 aug 2009 00:02

seaserpent skrev:Antar att du har gjort kontrakt på engelska, i så fall har du kunnat försäkra dig om att det är korrekt översatt till thai så att byggaren kan förstå det till hundra procent?
Fann din checklista i en tidigare tråd mycket intressant och vill ta tillfället i akt att finna fler svar.

//Seaserpent

Kontraktet är endast skrivet på engelska och min motpart, developern, är ett thai - brittiskt par där även den thailändska partnern är mycket kunnig i engelska. Man bör undvika tvåspråkiga avtal om det är möjligt. Jag personligen skulle inte acceptera ett sådant eftersom jag inte kan läsa och förstå thailändska därför att även om man i den engelska texten skriver in en paragraf som säger att den texten har tolkningsföreträde skulle en motsvarande text kunna skrivas in i den thailändska texten utan att jag skulle veta att det fanns motstridiga texter i avtalet.

När det gäller byggaren så får han överhuvudtaget inte ta del av innehållet i huvudkontraktet, däremot har han fått en kopia på de bilagor som är relevanta för honom som den tekniska specifikationen, tidplanen, innehållet för de olika byggfaserna och de godkännandeprotokoll som kommer att användas efter varje byggfas och för det slutligt godkännande när huset är klart. Huvudkontraktet däremot är konfidentiellt och inget som byggaren behöver befatta sig med, han är ingen part i avtalet.

Developern har i sin tur ett kontrakt med byggaren och det är skrivet på thailändska.

Göran
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav jaiburiram » 14 aug 2009 06:49

Skall bli kul att följa ditt bygge. Jag vet att det tar tid med alla detaljer om det skall vara högsta kvalitet.
Själv lät jag en lokal byggmästare här i byn ta hand om mitt hus som jag ritat själv. Han och hans gubbar jobbar bra och har byggt ganska mycket häromkring. Jag gissar att det som blir elegant hos dig mer är att betrakta som rustikt hos mig. Bygget är väl utfört ooch blev färdigt på cirka 4 månader (april-juli) och gick loss på 3-3.5 M bath allt inklusive. Jag sade till mig själv hela tiden att det skulle inte vara någon lyx (finns ingen i byn att anlita om t.ex. en induktionshäll pajar) men bra kvalitet på grejerna. Detta var år 2006. Kontraktet innebar att vi skakat hand.
Jag har fortfarande inget att klaga över utom det som jag nu med facit i hand skulle gjort annorlunda. Arkaden längs ena långsidan skulle jag t.ex. på något satt dragit runt hela huset och köket skulle fått en egen byggnad med möjlighet att öppna en hel vägg. Jag har tva badrum som ligger i var sin del av huset med separata avloppsbrunnar. Detta skulle jag ordnat annorlunda.
Tomten är på drygt 1 rai och ett paradis för mina 2 dvärgpudlar. De är bra på att jaga möss och slår larm om det kommer någon. De ar trevliga som sällskap men de har absolut ingen avskräckningseffekt.
Bilagor
DSC00048.JPG
DSC00041.JPG
DSC00047.JPG
jaiburiram
Bronslirare

Nästa

Återgå till Hus, Lägenheter & Mark