• Annons

Kommer Thailand devalvera?

Här diskuterar vi vad som händer i Thailands vardag. Har du några frågor om det Thailändska språket så passar det bra att ställa dem här.

Kommer Thailand devalvera?

Inläggav Nille » 10 jul 2009 10:13

Det pratas om detta i andra trådar så jag tänkte vi skulle skapa en egen. Ryktet borde dyka upp i Thailändsk dagspress i god tid innan. Vi borde också se bathen skjuta i höjden när tungviktarna med inside information börjar flytta ut sina pengar till andra valutor. Valutaspekulerare lär ju även dem röra i grytan.

Någon som läst på sig i ämnet?
/ Nille

BildEn Svensk Webbyrå i Thailand
" Svensk kvalitet till Thailändska priser! Vi Mobilanpassar, Marknadsför, Bygger om, och Lagar hemsidor. "Kontakta för offert idag! "
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Annons

Re: Kommer Thailand devalvera?

Inläggav Janni » 10 jul 2009 12:12

Intressant. Kan inte ett skvatt om detta. Hoppas någon kan!
Besök min blogg och läs om mina kommande 4 år på Bangkok University http://bkkuniversity.blogspot.com/
Janni
Bronslirare

Inläggav Travaren » 10 jul 2009 12:54

En devalvering kan öka antalet arbetstillfällen i thailand och risken finns då att det blir inflation i valutan (lönerna stiger) och då försämras exportmöjligheterna igen längre fram.

Det finns risker med devalvering eftersom allt riskerar att skjuta i höjden på sikt.

Men detta vet jag inte så mycket :drunken: Travaren
Veritas. Det jag får höra är nog sant men inte hela sanningen.
Travaren
Bronslirare

Inläggav EmanuelSWE » 10 jul 2009 13:21

Jag tror inte på en devalvering,mestadels på grund av Kina.

Någon som vet om/när Thailand devalverat tidigare? Årtal?
EmanuelSWE
Bronslirare

Inläggav jjonsson » 10 jul 2009 13:40

Någon beskrev en gång devalvering som att kissa i byxorna:
Det värmer gott i början men blir snabbt kall och obehagligt.

EmanuelSWE:
Thailand devalverade ju 1997 och utlöste då Asienkrisen.
Det scenariot borde ju ligga i bakhuvet tycker man.

Samtidigt är det ju så devalvering gynnar export och hämmar import så det låter ju som något man skulla kunna tänka sig att göra i thailand i det läget som råder just nu.

Nu vet inte jag hur thailands utlandsskulder ser ut för vid en devalvering kan ju dessa öka ganska radikalt.
Kanske är det detta man väger mot.

Personligen tror jag att man kommer att devalvera kanske inte nu, men på sikt.
Kanske man till och med kommer att vara tvungna att devalvera.
Användarvisningsbild
jjonsson
Moderator

Inläggav ronoh » 10 jul 2009 14:02

Thailand behöver devalvera och det är klart att detta i sin tur kommer ledda till ökad export. Eller så kommer man bli tvugna att dumpa priserna på exportvarorna. Läste idag att sverige ligger risit till beträffande exporten trots att vi har en svag valuta just nu. Eftersom sverige exporterar mycket investerings material såsom byggmaterial,stål, transportmedel och annat som krävs när det går bra för ekonomin.

Thailand i sin tur exporterar mycket råvaror såsom ris och gummi, detta i sin tur är varor har efterfrågan även i lågkonjuktur, kanske i inte gummi eftersom bil industrin ser ut som den gör.

Devalveringen kommer nog att träda in när inströmmningen av utländska valutor börjar sidna. Då kommer Thailand om så krävs behöva locka nya företag att etableras med nytt kapital. Vem vill betala 20% mer för att starta upp ett företag i lågkonjuktur?

Jag läste på thaicrises om att antalet konkurser i thailand ökat explotionsartat. Det verkar som det är otroligt många guesthouse ute för försäljning. Kanske går att fynda snart?
Min blogg om Thailand

http://www.hejda-sverige.com/
Användarvisningsbild
ronoh
Bronslirare

Inläggav ronoh » 10 jul 2009 14:15

Thailands utlandskuld är Debt - external: $59.52 billion (31 December 2007)

Hittade informationen på http://www.indexmundi.com/thailand/debt_external.html

Vet inte om den stämmer så bra det verkar ouppdaterat.

Ja ni får bedöma själva...
Min blogg om Thailand

Användarvisningsbild
ronoh
Bronslirare

Inläggav EmanuelSWE » 10 jul 2009 14:29

Oavsett vilka siffror som finns, skulder , export, import så finns det en psykologisk/politisk faktor som jag tror väger mer i ex. Thailand än många västländer. Vet någon hur systemet är uppbyggt , har de t.ex en riksbank som vi?
Vem tar beslut om en ev. devalvering?

Intressant tråd!
EmanuelSWE
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 10 jul 2009 15:20

Jag vet inte vem som styr Thailands penningpolitik, men finns det förväntningar på devalvering så finns också valutaspekulanter som investerar i det för att göra kap.... Det är för mycket prat nu, börjar det spekuleras också så förtar det effekterna av en devalvering. Såna saker ska komma som en överraskning för marknaden för att undvika spekulation - det urholkar effekterna av såna här penningmarknadsmässiga åtgärder.

Tror det kommer att dröja nu. Åtminstone tills de sannolika spekulationerna dämpat ner sej till normal nivå, man gör inte sånt här mitt i spekulationsturbulensen som blåsts upp av diverse ryktesspridning. Det kan vara en avsiktlig ryktesspridning i något syfte, man vet aldrig när det gäller penningpolitik, det är så mycket styrinstrument som står tillbuds.

Thailand är mycket ojämnt på statistiska redovisningar.... Sånt som folkmängd, BNP, utlandsskuld, nationalförmögenhet etc. Det uppdatera bara ibland, då och då med flera års mellanrum.

UD hade tidigare siffror på thaiambassadens hemsida, en bra referenskälla, men det är ersatt nu av nåt annat betydligt luddigare dokument. Sanningen är nog att ingen riktigt vet hur det är ställt, inte ens regeringen.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav jjonsson » 10 jul 2009 15:36

Jag vet att när Bangkok Bank of comerce kraschade innan asien krisen så sköt riksbanken i thailand in
åtskilliga miljoner dollar för att rädda valutan men lyckades inte och man fick senare devalvera.

Så det verkar finnas en "riksbank" eller i alla fall liknande.
Det var de (om man kallar det riksbank eller inte) som också tog beslutet om devalvering.
Det finns en finansmister precis som här i alla fall och en riksbankschef precis som här.
Om inte jag minns helt fel..
Användarvisningsbild
jjonsson
Moderator

Inläggav Thaisambo » 10 jul 2009 17:11

jjonsson skrev:Så det verkar finnas en "riksbank" eller i alla fall liknande.

Jo det stämmer att Thailand har en centralbank som bl a hanterar penningpolitiken.

Namnet på den banken är kanske naturligt - det står på varenda thailändsk sedel m m! :idea:
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav ronoh » 10 jul 2009 17:26

Hade varit bra med en devalvering för alla oss som vill investera i Thailand.
Min blogg om Thailand

Användarvisningsbild
ronoh
Bronslirare

Inläggav Nille » 10 jul 2009 19:52

Det som talar mot devalvering är väl kanske avgifterna på utlandslånen som ökar med motsvarande. Dessutom skulle man nog inte bli så populära i regionen. Lägg detta på upprepade militärkupper och övrigt kaos så försöker de nog undvika mer negativ publicitet.

Å andra sidan handlar det ju inte om Thailand utan om pengar. Med general Prem och hans lakejer vid rodret skulle inte mycket förvåna mig. En devavering skulle förstås föregås av stor aktivitet deras valuta. Säljer de den för att köpa utlänsk blir den billigare och billigare. Och vipps har man en devalvering utan att behöva devalvera.

THB är ju en sk flytande valuta även om den känns småpeggad mot usd fortfarande. :pale:
/ Nille

BildEn Svensk Webbyrå i Thailand
" Svensk kvalitet till Thailändska priser! Vi Mobilanpassar, Marknadsför, Bygger om, och Lagar hemsidor. "Kontakta för offert idag! "
Användarvisningsbild
Nille
Moderator

Inläggav per eriksson » 11 jul 2009 07:22

Precis som Nille skriver, THB är inte peggad längre vilket gör den svår att devalvera, lite action och ved på brasan kan givetvis sätta igång säljet av THB,
Och den här gången kommer inte den Thailändska regeringen stödköpa,,,,,,,,,,

P.E
per eriksson
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 11 jul 2009 09:05

Jag förstår inte varför frågan kommit upp. Så när som vissa begränsningar när det gäller att föra valuta in och ut ur Thailand är den thailändska bahten en helt flytande valuta, vilket innebär att någon devalvering i traditionell mening inte kan förekomma. Marknadskrafterna sköter det hela på egen hand. Däremot kan politikerna påverka bahtens värde mot andra valutor genom förd penningpolitik och till och med genom att "snacka" ner bahtens värde.

Göran
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Nästa

Återgå till Kultur, Samhälle & Politik,