• Annons

Koh Samui- Bangkok med bil

Råd om visum, försäkringar, tidtabeller, boende, biljetter mm. Tips och varningar om allt praktiskt som hör resan till.

Koh Samui- Bangkok med bil

Inläggav Rosarin » 24 nov 2007 12:48

Hej!

Vi ska ta bilen från Koh Samui till Bangkok.

Har ni någon aning om hur lång tid det kan ta att bila den sträckan?

Vet inte om vi klarar det på en dag eller om vi ska övernatta på vägen.

Är det något annat som jag ska veta när det gäller att bila till Bangkok?

Tacksam för all hjälp :)

/Rosarin :)
Rosarin
Bronslirare

Annons

Inläggav Danne » 24 nov 2007 14:49

Hej,

Jag har bara erfarenhet av en liknadnde sträcka Phuket – Bangkok som jag har åkt åtskilliga gånger då vi offtast är påväg upp till norra Thailand, runt Chiang rai. Normalt så övernattar vi i BKK då men det har hänt en gång att vi övernattat i Cha Am, paserar Hoa Hin för de som vill ha lite mer turist. Nu gillar jag att köra bil och köra fort så om du frågar hur lång tid det tar att köra från Phuket till BKK så är mitt personliga rekord 7,5 tim samtidig som det tar 14 tim med buss. Ett realistiskt svar på frågan skulle vara ca 10 tim till BKK fån Samui om man kör ”normalt”. Varför jag jämför streckan Smui, BKK och Phuket,BKK är för jag åkte ganska nyligen steckan Surat, Sami och det tog ungefär ligka lång tid som Phuket, Surat. Från Surat och upp mot BKK är vägen dubbelfilig, high way, och vägarna är bra.

Om man vill ta det lugnt och kanske se nått nytt så skulle jag övernatta i Cha Am eller Hua Hin.

Förskök följ strömmen :blackeye:

Nu ska vi iväg och Loy Kratong..
Danne
Nybörjare

Inläggav Rosarin » 24 nov 2007 15:10

Åh tack så jättemycket för tipsen :)

Jo, min man kör nog rätt så snabbt han med men vi tar det nog lite lugnare när vi har en 6-månaders i baksätet *skrattar*

Skönt att höra att vägen verkar ok från Suratthani till Bkk.

Ha en trevlig Loy Kratong-kväll!

/rosarin :cheers:
Rosarin
Bronslirare

Inläggav Per Adebratt » 24 nov 2007 19:10

Ett tips är att planera resan så man INTE komma till Bangkok vid rusningstid! en sen fredagseftermiddag kan förlänga restiden med åtskilliga timmar....
Behöver ni hjälp vid fastighetsaffärer i Phuket? Med 10 års erfarenhet från den thailändska fastighetsmarknaden kan vi erbjuda en oslagbar mäklartjänst i Phuket.

Besök min hemsida: http://www.adebratt.com/Swe/thailand.htm
Per Adebratt
Bronslirare

Inläggav Rosarin » 25 nov 2007 07:58

Bra ide Per A.
Ska försöka lägga in det i plalneringen.

Tack för alla bra tips! :)
Rosarin
Bronslirare

Inläggav nickbkk » 26 nov 2007 18:05

Jag har kört sträckan fram och tillbaka. På nedvägen lämande vi Bangkok vid midnatt och kom fram till Surathani runt 10 på morgonen tror jag.

På hemvägen åkte vi runt 5pm från Surathani och det tog nog runt en 11 timmar, men vi gjorde då en kortare paus varannan timma för att byta förare.

Det tog mycket mycket lång tid att komma med båtfärjan vid båda tillfällena men det känner vi nog redan till.

Jag skulle inte rekommendera att köra för mycket under natten eller när det är mörkt. Själva vägarna är bra men som överallt i Thailand så kommer det konstant mötande moppar, snabba utfarter från någon avtagsväg samt att det är otroligt många långtradare ute och kör på nätterna och de svajar rätt obehindrat mellan filerna.

Att köra i ett sträck för en förare är inte att rekommendera. Det kommer ta längre tid än ni planerar för.
nickbkk
Bronslirare

Inläggav Rosarin » 27 nov 2007 05:59

Ok.
Tack så jättemycket för all hjälp och alla tips. :)

Vi funderar på att ställa bilen utanför Bkk och ta oss in med taxi eller tåg.

Är det en dum ide eller?

Vi klarar oss jättebra i trafiken här på Samui, vilket sägs vara en av de värsta *skrattar* men vad jag har förstått kan vara Bkk ett snäpp vassare.
Stämmer det?
Ni som bor och/eller har bott i Bkk är förmodligen riktiga "trafik-proffs" men för oss som kommer här nere ifrån "landet" kanske det blir värre.

Tacksam för svar och tips. :)

Kram Rosarin
Rosarin
Bronslirare

Inläggav nickbkk » 27 nov 2007 11:59

Har ni aldrig kört bil i Bangkok och ni ska in mitt i centrum i rusningstid så kan det nog bli jobbigt. Har ni gått om tid och kan ta det lugnt så kommer det gå vägen, men ni kanske kör lite omvägar då och då :-)

Samui är ingenting jämnfört med Bangkok. ;-)
nickbkk
Bronslirare

Inläggav Mango » 27 nov 2007 13:42

Rosarin skrev:Ok.
Tack så jättemycket för all hjälp och alla tips. :)

Vi funderar på att ställa bilen utanför Bkk och ta oss in med taxi eller tåg.

Är det en dum ide eller?

Ni får gärna parkera bilen hos oss om ni vill. Vi bor på vägen in till Bangkok. Kan också få sova här om ni behöver. Vi har ju det mesta som lillan kan behöva också. :cheese:
Användarvisningsbild
Mango
Bronslirare

Inläggav Rosarin » 28 nov 2007 14:02

Nong-Mango:

Åh tack vad ni är goa! :)

Har inte riktigt planerat allt ännu men lovar att återkomma när allt är klart.

Kram kram Phi-Rosarin :)
Rosarin
Bronslirare

Återgå till Praktiska Prylar & Finurliga Råd