Hur länge fick ni vänta på UT?

Här diskuterar vi ämnen som rör boende i Sverige för en familj med Thailändsk anknytning. Här handlar det framför allt om byråkrati, uppehållstillstånd, visum, barnbidrag, föräldrapenning, mm

Moderator: jjonsson

Hur länge fick ni vänta på UT?

Inläggav Nexas » 15 jan 2010 09:40

MIG säger uppemot 6 månader från ansökningsdatum i Thailand. Och här på forumet har jag sett allt ifrån 3-4 veckor och uppåt. Men vad är egentligen den normala, den faktiska väntetiden? Det skulle vara intressant att få veta det av er här på detta forum. Hur länge fick ni vänta på UT? Men glöm då inte att tala om hur ert ärende såg ut. Var ni gifta, hade ni barn, hur ofta och hur länge hade ni träffats? Det ena ärendet är ju inte identiskt med det andra så dessa upplysningar behövs för att kunna göra en bedömning av ens egen väntetid.
Nexas
Flitig

Re: Hur länge fick ni vänta på UT?

Inläggav joe05 » 15 jan 2010 11:28

Min flickvän blev interjuvad och lämnade in sin ansökan den 12:e november. Jag fick brevet från migrationsverket den 1:a december och mitt svar registrerades den 7:e december. Sist jag kollade så väntade ärendet fortfarande på att bli tilldelad en handläggare.

Ej gifta, inga barn, jag har besökt henne en vecka och hon var på besök hos mig under 6 månader i sommras.

Ärendet ligger hos migrationsverket i Norrköping.
joe05
Nybörjare

Inläggav Thaisambo » 15 jan 2010 12:06

Ärendet ligger troligen i normal prioritetsordning och de ärendena behandlas strikt i turordning efter ansökningsdatum.

Ev går det fortare om man inte besvarar frågeformuläret inom angiven tid, men då är det förstås avslag på grund av att partnern i Sverige inte velat kännas vid påståendet om relation - men då behöver man ju inte titta på ärendet i övrigt heller.

Annars har jag uppfattat det så att man kan få förtursprioritering om det t ex föreligger graviditet, parterna är gifta och/eller har gemensamma barn. Det ska vara otvetydiga omständigheter som är enkla att verifiera i sak med intyg m m, i övrigt finns ju andra omständigheter man kan åberopa och där är det mer eller mindre fri prövningsrätt för den som har att hantera frågor om förtur.

Sådana skäl bör anges redan vid inlämnande av ansökan för att lyftas fram och bli synliga - det duger inte att bara blada in något dokument nånstans mitt i pappershögen. Då syns det först när någon handläggare går igenom det. Men man kan naturligtvis i efterskott tala med Migrationsverket och se om man kan hitta någon som vill förbarna sej över situationen och titta på det och förtursmöjligheten.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav thairookie » 15 jan 2010 15:54

Två månader and counting.
Tjejen var här maj till oktober och jag följde med henne till Thailand i 2 veckor (okt/nov).
Inte gifta, inga gemensamma barn.
Hennes son ansöker samtidigt.

Lämnade in ansökan 5:e nov i BKK, tjejen var på intervju 26:e nov, jag fick papper från MV 18:e dec, skickade tillbaka papper med vändande post, handläggaren var tyvärr på semester från 16:e dec till 14:e januari. Hoppas det går snabbt nu .. återkommer med exakt tid när det är klart!
thairookie
Flitig

Inläggav Herr Chang » 15 jan 2010 21:24

thairookie skrev:Två månader and counting.
Tjejen var här maj till oktober och jag följde med henne till Thailand i 2 veckor (okt/nov).
Inte gifta, inga gemensamma barn.
Hennes son ansöker samtidigt.

Lämnade in ansökan 5:e nov i BKK, tjejen var på intervju 26:e nov, jag fick papper från MV 18:e dec, skickade tillbaka papper med vändande post, handläggaren var tyvärr på semester från 16:e dec till 14:e januari. Hoppas det går snabbt nu .. återkommer med exakt tid när det är klart!

Trist när ens ärende hamnar mitt i handläggarens semester... du får väl hoppas att denna semester tillbringades i Thailand och att handläggaren nu är välvilligt inställd till thailändare ;-)

Herr Chang har talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 15 jan 2010 22:43

Vårt UT-ärende 2008 hamnade hos en handläggare som tog långtids tjänstledigt så snart frågeformuläret var utskickat. Det var en annan rutin då, frågeformuläret skickades när handläggaren börjat jobba med ansökan. Vi hade lämnat in i månadsskiftet nov/dec 2007, intervju kom i mitten av februari 2008 och frågeformuläret i början av mars.

Men det flyttade över ärendet till en annan handläggare och vi fick beslutet den 1 april 2008. Ganska precis 4 månader på den tiden.... Trots byte av handläggare - det kostade kanske 1-2 vecor extra, mer tror jag inte det var.

Julsemestrar är nåt annat, då sticker väl nästan all personal förstås. Julskinka, klapputdelning, Kalle Anka och annat lockar väl. Och det är ju nyår och Trettonhelg också.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Nexas » 16 jan 2010 09:48

I mitt eget ärende lämnades ansökan in den 5 november, intervju den 20 november och jag skickade in frågeformuläret den 24 december. Men jag fick det redan den 10 december, men då var jag i Thailand. Vi är förlovade sedan ett halvår. Jag har varit hos henne 6 gånger à 2-3 veckor och hon var hos mig 2 månader i somras. Inga barn.
Nexas
Flitig

Inläggav Nexas » 16 jan 2010 14:13

Fler som vill dela med sig av sina väntetider?
Nexas
Flitig

Inläggav jjonsson » 16 jan 2010 15:06

Det verkar vara lite som i vårt fall att posten från Bangkok till Sverige avgör mycket.
För oss tog det en månad att skicka dom stackars papprena från Bangkok till Stockholm.

Själva handläggningen verkar skilja sig markant från verk till verk.
Göteborg som vi hade var grymt snabba.

Total väntetid i vårt fall var runt fem månader.

Vi diskuterade just postgången här:
Migrationsverkets postgång, hur funkar den (inte)
Användarvisningsbild
jjonsson
Site Admin

Inläggav Micke063 » 17 jan 2010 00:17

6 veckor från intervjun i oktober, men så är vi gifta också.

/Micke
Användarvisningsbild
Micke063
Bronslirare

Inläggav Illuvatar » 17 jan 2010 05:23

Det var snabbt. Var det hennes intervju eller din intervju?
När allting svartnar, det är då du bleknar. Vi är på väg till Isola
Användarvisningsbild
Illuvatar
Bronslirare

Inläggav Nexas » 17 jan 2010 12:44

Ni som svarar på väntetiden på UT, tänk på att den ska räknas från det datum då ansökan inlämnades till ambassaden i Bangkok fram till datum för beslutet.
Nexas
Flitig

Inläggav Thaisambo » 17 jan 2010 13:30

Nexas skrev:Ni som svarar på väntetiden på UT, tänk på att den ska räknas från det datum då ansökan inlämnades till ambassaden i Bangkok fram till datum för beslutet.

Håller helt med - det är totaltiden som är det intressanta och det Nexas ger är ju ett tydlig och klar definition av detta begrepp. det kan vi hålla oss till - en annan sak är att man för det mycket väl kan berätta om när olika milstolpar på vägen passeras.

Själva håller vi på med förlängning, inlämnande den 16 december, sen dess har två milstolpar passerats (avgiftsbetalning samt formell kvittens på ärendet). Mer finns i tråden

Re: Uppehållstillstånd, ge mig hopp

Och givetvis fortsätter jag att fylla på allteftersom något händer. Vi tror dock att vi inte kommer i mål förrän den 1 april eftersom det redan finns ett UT som går ut den dagen. Men vi får se.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Nexas » 20 jan 2010 09:46

Det är inte många som svarar. Kan det vara så att när man väl fått sitt UT så försvinner man utan att tänka på oss stackare som fortfarande väntar?
Nexas
Flitig

Inläggav Micke063 » 20 jan 2010 10:01

Illuvatar skrev:

Det var snabbt. Var det hennes intervju eller din intervju?

Från intervjun, så totalt 8 veckor from det att hon lämnade in sina dokument hos ambassaden.
Själv så behövde jag bara fylla i ett enkelt formulär. Bifogade till det ca 10 foton som dom efterfrågade.

/Micke
Användarvisningsbild
Micke063
Bronslirare

Nästa

Återgå till Byråkrati & Myndigheter