Hur klarar ni värmen?

Här diskuterar vi allt som har med vårt välbefinnande att göra: spa, kost, sjukhus, kliniker, miljö, motion, meditation mm..

Hur klarar ni värmen?

Inläggav Micke_Prik » 10 jul 2009 18:45

Har väl inga direkta problem med värmen, det enda som är jobbigt är att jag svettas nåt så kopiöst. för mycket svett då rinner det ner i ögonen och det kan svida rätt rejält ibland.

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Re: Hur klarar ni värmen?

Inläggav Thaisambo » 10 jul 2009 19:10

Micke_Prik skrev:Har väl inga direkta problem med värmen, det enda som är jobbigt är att jag svettas nåt så kopiöst. för mycket svett då rinner det ner i ögonen och det kan svida rätt rejält ibland.

//Micke

Kanske en lösning?

Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Micke_Prik » 20 jul 2009 19:41

HaHa! vad ska jag säga jag e mållös!

//Micke
เขาทำผมฉันใด ผมก็ทำเขาฉันนั้น
Micke_Prik
Bronslirare

Inläggav Rospigg » 21 jul 2009 01:06

Hmmm jag undrar....? Med en halv mössa på sig i Thailandsvärmen så är det väl risk för att huvudet kokar över vid minsta ansträngning. Då lär det väl inte hjälpa så mycket. Men prova och svimma. Kanske simglasögon är bättre, gärna med vindrutetorkare. :-)
Rospigg
Bronslirare

Inläggav KillerRacer » 21 jul 2009 08:06

Gör som thailändarna!
Vissa släktingar har på sig "moak imok" dvs en färgglad rånarluva när de jobbar på risåkern! i 40+. Sedan byltar de på sig kläder så att det täcker kroppen men de får inte sitta åt, då svettas du snabbare. Ju mer kläder desto bättre tycks mottot vara. Kanske det funkar.

Själv så överlever jag all värme genom att äta en massa glass och "kang wan" med is.
KillerRacer
Bronslirare

Inläggav richie » 21 jul 2009 08:21

Ja det stämmer ju. Naken hud skall undvikas till varje pris. Bara se på hur beduinerna i Sahara klär sig.
Är man heltäkt av kläder skyddar man sig mot det värsta av solens härjningar.
Användarvisningsbild
richie
Bronslirare

Inläggav richie » 21 jul 2009 08:26

Rospigg skrev:Hmmm jag undrar....? Med en halv mössa på sig i Thailandsvärmen så är det väl risk för att huvudet kokar över vid minsta ansträngning. Då lär det väl inte hjälpa så mycket. Men prova och svimma. Kanske simglasögon är bättre, gärna med vindrutetorkare. :-)

Det bästa är nog inte en svensk vintermössa. Prova med en turban eller nåt i tunnare tyg så blir det nog inte så illa.. fast det kanske inte ser så bra ut.
Användarvisningsbild
richie
Bronslirare

Inläggav Birger » 29 sep 2009 19:57

Jag tycker värmen är OK så länge den håller sig under kroppstemperatur. När man själv är omgivningens kallaste punkt, tycker jag det blir jobbigt -men det är ju ändå inte så ofta. Fast en het sommardag i Sverige tycker jag ofta är värre en en het dag i Isaan. Där står ju solen högre, lyser en inte i fejset från en lömskt låg position och först och främst går den ju ner vid rimlig tid och envisas inte med att lysa till långt inpå natten.

Birger
Birger
Flitig

Inläggav Herr Chang » 30 sep 2009 00:13

Ja, hur klarar man värmen?

För min egen del verkar det fungera bäst att totalt ignorera all eventuell obekvämlighet. Låtsas som det inte finns... man ska förstås dricka vatten och undvika större fysiska ansträngningar. Slappna av...

Men problemen finns givetvis där. Som Micke_Prik skriver så är det något besvärande när svidande svett rinner ner i ögonen... Lite lustigt också när thailändare observerar ens kopiösa svett från pannan. "Är du sjuk?" Nej, det är bara för varmt för mig här.

Å andra sidan kan man ju bara småle när fru Chang tycker det är VÄLDIGT kallt när vi har 15 grader utomhus i Göteborg... vi är väl helt enkelt byggda för olika klimat.

Herr Chang har talat.
Användarvisningsbild
Herr Chang
Bronslirare

Inläggav Rospigg » 24 feb 2010 23:12

Jag väcker upp den här tråden som motvikt till thaisambos tråd: Thailändarna börjar tröttna på kyla och snö.

Jag pratade med fru Rospigg om den svenska vintern. Hon kontrade med att det var inte mycket bättre i Thailand fast tvärt om, onormalt varmt och torrt för årstiden. Flera thailändare har dött av värmen sade hon.

Hu, om det är varmare än de 36 grader jag hade i det thaiändska sovrummet i sommras, så kan det vara jobbigt. Själv kunde jag inte använda fläkt för jag får ont i kroppen av luftdrag, så det var bara att njuta av värmen och hålla tyst. Med tiden kanske det installeras något kylande aggregat för den intresserade.

Här en länk för de som lider och klagar på värmen. http://www.maipenrai.se/forum/topic/792 ... e0cf8a07d9

Njut av kylan i Sverige så länge den varar, tids nog försvinner den.

Rospigg
Rospigg
Bronslirare

Inläggav stgrhe » 25 feb 2010 00:52

Ett tips jag lärt mig under de år jag arbetat i Gulfen, i Kuwait kan det bli över 50 grader varmt i skuggan, är att inte dricka kalla drycker. Helst bör man dricka något uppvärmt vatten eller minst ljummet. Det hjälper faktiskt mot värmen. Huvudbonad är också ett måste om man är ute i solen.

Personligen så föredrar jag väljer värmen alla gånger före kylan.

Göran
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Birger » 06 apr 2010 07:26

Hej allihop.

Just återkommen efter en kort sejour i Isaan. Noterade som vanligt att värmeshocken var besvärlig första veckan, sen gick det bättre. Jag brukar gå långpromenader på mornarna, fast jag gjorde det i eftermiddagshettan också ibland. Min uppfattning är att värmen i Thailand är lättare att stå ut med än en värmebölja i Sverige. Här börjar ju hettan tidigt, solen står lägre och lyser en rakt i fejset och eländet går ju inte över förrän sent på kvällen. Knappt har det hunnit bli svalt innan solen går upp igen!
I Thailand är det ju faktiskt bara eftermiddagstimmarna som är besvärliga. Redan halv fem sjunker ju solen vanligen ner i dagsdiset och hettan mildras. Men skall jag bo där vill jag nog ha en isolerad kåk, som inte värms upp så fort och en AC.
Det är jobbigt att inte kunna komma undan, när det är som värst. Sedan är det ju säkert klokt att använda Ac:n med måtta, bara för att dämpa det värsta. Jag var f.ö. på banken i Pon och fixade Visakort och frös som en hund i den våldsamt luftkonditionerade lokalen. +35 ute och +20 inne var ingen hit. Det var faktiskt skönt att komma ut.
Birger
Flitig

Inläggav Nille » 13 jul 2010 09:03

Mina tips:
- Ha en vattenflaska med dig vart du går men drick inte bara för drickandes skull
- Undvik att vara i solens strålar.
- Kan du inte undvika solen tillräckligt: Klä dig för att reflektera bort de värsta solstrålarna
- Ligg lågt med de alkoholhaltiga dryckerna
- Rör dig långsamt
- Och glöm inte bort att fylla på med mineralerna, speciellt inte om du svettas mycket

Sverige skulle inte vara vad det är om vi hade konstant sommar. Grymt vad dåliga vi är på att hantera den, oj vad slöa vi blir. Thailand skulle konkurrera bort oss från världskartan :)
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav gosatta » 13 jul 2010 09:34

mitt största problem är att jag går väldigt fort, något som skapar en del svett i värmen, men knatar man på i mer anpassad takt så är oftast värmen inget problem . .ska det ändå ut å springas så knyter jag på mig en khmer Krama, kanske inte så snyggt, men tunn så den inte värmer å håller svettet på plats
Användarvisningsbild
gosatta
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 13 jul 2010 11:50

En intressant detalj är att Cathy Freeman, som tog guld på 400 m damer i Sydney-OS 2000 använde en heltäckande tävlingsdräkt, liknande den som skridskoåkarna använder:

Bild

Kanske ett tips för att klara värmen i samband med löpträning under värme?

gosatta skrev:mitt största problem är att jag går väldigt fort, något som skapar en del svett i värmen, men knatar man på i mer anpassad takt så är oftast värmen inget problem . .ska det ändå ut å springas så knyter jag på mig en khmer Krama, kanske inte så snyggt, men tunn så den inte värmer å håller svettet på plats

Fotnot: Cathy Freeman är för övrigt en legend i Australien, hon är den förste (och hittills den ende) aborigin (urinnevånare) som tagit guld individuellt i olympiska sommarspel! Det har betytt och betyder väldigt mycket för aboriginernas acceptans i det australiska samhället.
Thaisambo
Bronslirare

Återgå till Hälsa, Fritid & Sjukvård