• Annons

Dags att flytta till frugans hemland finns Jobb

Om du söker jobb i Thailand är det här du lägger upp ditt jobbsökarinlägg. Ditt inlägg bör antingen innehålla ett CV eller en länk till ett. Ort och löneanspråk är också sånt som kan underlätta för en arbetsgivare.

Re: Dags att flytta till frugans hemland finns Jobb

Inläggav chiangmai » 07 apr 2012 09:28

OnlineWiz skrev:
chiangmai skrev:Jag fattar inte varför folk in olika forum tror att de kan åka och få jobb i Thailand..... Nästan omöjligt.....
Detta är inte som i TV såpan 30 grader i februari....
Ett jobb som utlänning är nästan omöjligt om du inte är utsänd av ett företag.
Eller du söker visum för voluntär....
Vad du kan göra, är att din fru har liten business och du hjälper henne........
Funkar denna business,, gradera upp----------
Har du godlönsamhet ,ordna ltd,,, eller limited partnership

Du va mig en bitter liten jävel du ! :-) inte fått några påsk presenter?

För det första hoppas jag att du precis som jag förstår att det som visas på Tv inte är verkligheten "oftast"
Att det är omöjligt att få jobb som utlänning va det dummaste jag hört och ett uttalande som detta gör att jag knappt orkar lägga energi på att skriva något vettigt tillbaka, jag är rädd att det inte går in , om du förstår vad jag menar. :study:

Business för min fru finns det redan planer på men eftersom jag är mannen i förhållandet gillar jag att vara den som försörjer min familj i den mån det går såklart.

Som upplysning kan jag meddela att jag driver företag i Thailand sedan 4 år,,, med god lönsamhet... Har bott här oavbrutet sedan min flytt 2008. Har lärt mig att det är lätt att starta business i Thailand,,,men mycket svårt att få kontinuitet...och lönsamhet. Affärsklimatet och fallgropar ,,, etc,,, helt annat än Sverige.
Jag är varken bitter eller saknar påskägg... Tala gärna om för mig hur utlänningar som inte är utsända av internationella företag lätt fixar jobb i Thailand...
Användarvisningsbild
chiangmai
Bronslirare

Annons

Inläggav Rob » 07 apr 2012 11:16

Nille skrev:Jag vet att Diakrit nästan alltid söker IT folk. De betalar inte mest men de betalar ok och verkar seriösa, prova dem. Bra tips där Skalman!

Diaktrit söker "alltid" folk för att de man anställer helt enkelt säger upp sig, det är inte pga av att de expanderar,

Samma platsannons har varit ute med jämna mellanrum i ett par år nu. Personligen tycker jag att utländska företag har fel attityd när det gäller rekryteringar generellt i Thailand, istället för att rekrytera personer som har en genuin vilja att bo och leva i Thailand så rekryterar dom någon som exakt stämmer in på deras kravspec, det som felar här är att den personen förmodligen kommer säga upp sig och flytta hem igen efter han har fått sin Thailandsfix, dvs han åker hem igen efter 3-6 månader när han har tröttnat eller fått nog av den Thailändska tillvaron.

Kanske bättre att anställa den person som uppfyller det mesta av kravspecen och har ett genuint intresse av att faktiskt bo och leva i Thailand och sen helt enkelt låta han växa in i rollen.

Sen håller jag även med de andra i tråden, inte många utlänningar som lyckas landa en anställning i Thailand, du måste vara högt utbildad samt ha ett grymt kontaktnät om detta ska hända.

Det är nog starta eget eller jobba svart som gäller annars, men det har ju även det sina risker.

Men killen är ju ung, så det är ju bara åka ner och sondera terrängen och bilda sin egen uppfattning om man inte litar på vad andra har att säga.
Användarvisningsbild
Rob
Bronslirare

Inläggav songsam » 07 apr 2012 18:48

OnlineWiz skrev:
songsam skrev:Jag kanske gör dig besviken men är du trött på detta med att ha allt hela tiden annars är man inte tillräckligt bra i Sverige så är det tyvärr 100 gånger värre i Thailand.

Thailand är ett extremt hierarkiskt patroniserings samhälle där status och yta i princip är allt som betyder något, och vill du hellre göra dig av med allt och leva enkelt men lyckligt så är mitt tips att göra det någon annanstans, men inte i Thailand.

Vet inte om du vaknade på fel sida eller helt enkelt inte läste ordentligt vad jag skrev, Jag åker inte till Thailand för att visa hur bra jag är , eller se ner på dom som har det sämre än mig.

Enkelhet för mig är tex att jag kan sitta och titta på min tv på kvällarna, jag behöver inte nyaste blueray spelaren, nyaste surroundet , nyaste soffan... etc etc hoppas du förstår vad jag menar. Enkelhet för mig är att kanske ta mopeden bort till något av risfälten vi har och jobba ett par timmar och slippa trängas med en massa stela människor på tunnelbanan hem. etc etc

Sen att Thailand är ett hierarkiskt samhälle rör mig inte i ryggen jag har inget behov av att brösta mig för status. Att som du säger status betyder "ALLT" håller jag inte med om även om du kanske har haft sämre erfarenheter än mig. Möjligt att de skiljer sig om man spenderar sin tid på Walking street i Pattaya eller ligger i hängmattan vid sitt risfält.

Jag har tidigare bott i Indien och Afrika så jag är säker på att snälla lilla Thailand kommer jag klara utmärkt , startade endast denna tråd angående jobb. Resvana har jag nog av men tack för försöket

Du frågade efter lite tips och jag gav dig lite tips, om du sen vill lyssna på dom eller inte skiter jag i fullständigt.

Eftersom du under dina 26 levnadsår har hunnit få nog av resvana, och är så säker på att snälla lilla Thailand kommer du att klara utmärkt, så kommer du säkert också att klara dig jättebra............... välkommen till verkligheten i Amazing Thailand!
songsam
Bronslirare

Inläggav Hemska Sven » 08 apr 2012 15:47

Brådmogna hette sådana när jag var liten, lite senare kallades de för Messerschmits.
Erfarenhet får man av livserfarenheter, så framåt pensionsåldern har de flesta skrapat ihop tillräckligt av det, för att förstå att livet gick väl fort... :flower:
Sattahip
Hemska Sven
Bronslirare

Inläggav Adamson » 24 apr 2012 10:04

Lite OT kanske, ber om ursäkt - men kan ju även ge lite inspiration. Jag blev kontaktad av en modellagentur i Bangkok som ville att jag skulle vara med på diverse reklamjobb.
Jag sa "tack, jag tar det nästa gång jag är i Bangkok", men sedan dess har saker och ting runnit ut i sanden. Om det däremot skulle innebära bra med cash så skulle jag sticka på studs, men... gör det verkligen det?

Just det, nu har jag glömt vad företaget heter, men de behöver översättare till en mängd olika språk för inspelning i studio. Tror de gör bruksanvisningar på DVD, men är inte säker. Där blev jag också kallad för voiceaudition, men var såklart i Svea. Någon annan kanske vet vad jag dillar om. :)
Adamson
Nybörjare

Inläggav KingKongTingTong » 16 sep 2012 09:23

Många svenska eller skandinaviska restauranger och barer (på turistorterna) söker ofta folk särskilt under högsäsong. Jga hade en svensk tjej i min bar under några månader på Samui, sedan drog hon över till Koh Tao och jobbade där. Betalade 20k plus moppe hos mig plus fri flytande föda (inom rimliga gränser).

Det är iofs bara under högsäsong men om man bygger kontaktnät under perioden så kan man lätt få jobb på olika ställen. Kanske ingen 100% trygghet men iaf nånting.

Iom att den unge mannen ägnar sig åt IT och som jag förstår det kanske även webdesign så skulle jag satsa på det. Kanske i phuket, pattaya, samui och liknande platser. Bygga hemsidor åt olika restauranger, guesthouses, hotell och liknande, köra sökmotoroptimering samt marketing inom sociala medier som är det nya svarta.

Skaffa ett billigt boende som du ser till att ha betalat något eller några år i förskott för (då kan man pruta ner priset) så du slipper oroa dig för boendet, en fast internet-lina och ett trådlöst bredband som backup då det är blackouts.

Lycka till.
KingKongTingTong
Nybörjare

Inläggav KingKongTingTong » 16 sep 2012 09:36

Absolut "enklast" är att starta upp ett eget bolag om du har kundkretsen och möjligheterna att dra in pengar.

Skaffa en smidig advokat, se till att ha en ordentlig ekonomisk buffert och gör en ORDENTLIG businessplan.

Ge fan i att köpa en bar eller liknande om du inte har erfarenhet av den typen av verksamhet. Den vanligaste (i mina ögon) fällan för svenskar är att dra igång eller ta över en bar. Det är skitkul, spännande och inte jättesvårt med rätt advokat och revisor men det finns massor av fällor och när lågsäsongen kommer eller man drabbas av en översvämmning/brand/valfri katastrof så står man med ena benet i graven om man inte har förberett sig på något sådant.

Ha en unik affärside eller något som det finns en efterfrågan på.

Läs på om lagar och regler här i forumet och på andra ställen.
KingKongTingTong
Nybörjare

Inläggav twin1 » 05 okt 2012 10:06

Hej där!
Jag och min tjej håller på att dra igång en grisfarm med plats för 100-130 grisar,samt öppna ett post office.
Posten räknar vi med att betala för hyra,el,vatten,mat,bensin men inget mer,pengarna från grisarna vill vi försöka spara för att sen investera i nått.
Att hitta nått jobb i Thailand är nog väldigt svårt så satsa på nått eget med din tjej.
Utlåning av pengar kan vara en grej men inte helt utan risker.
Sen finns det ju callcenter i Phuket,Bangkok,Pattaya kolla på ABF sida.
Jag sitter i lite samma sitts som dig fast jag är några år äldre än dig"38" vill hitta nått att göra med när vi väl flyttar ner. Vilket vi hoppas blir i jan-feb nästa år.
Vill du prata lite om jobb och annat kan du skicka ett mail. twin1@live.se
twin1
Nybörjare

Föregående

Återgå till Arbetssökande