Att starta upp ett Co,. Ltd - hur, och vad kostar det?

Här diskuterar vi företagsregistreringar och byråkrati. Vi pratar även fallgropar, guldkorn och andra erfarenheter. Här lägger du ut din CV eller en jobbannons. Här presenterar du ditt företag och dess tjänster. Eller varför inte erbjuda en Barter?

Att starta upp ett Co,. Ltd - hur, och vad kostar det?

Inläggav Nisse » 29 nov 2009 09:38

Jag behöver hitta en thailändsk revisor som kan sätta upp ett företag till ett rimligt pris, gärna en med referens härifrån. Jag behöver dessutom ha deras hjälp med kapitalet och eventuellt en adress för företagets hemvist. Tanken är dessutom att använda denna revisor för framtida bokslut. Den kommer inte finnas någon omsättning att tala om det första året.

Kanske någon här som har ett bolag i Thailand att sälja?

Andra tips på vad jag skall tänka på välkomnas.
Senast redigerad av Nille 03 feb 2010 12:12, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: ändrade i rubriken
Drömmer mig bort ibland
Nisse
Bronslirare

Re: Söker revisor som kan starta upp ett företag

Inläggav Nille » 05 jan 2010 17:00

Jag knuffar på denna... knuff knuff
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav Bkk » 20 jan 2010 14:45

Nisse skrev:Jag behöver hitta en thailändsk revisor som kan sätta upp ett företag till ett rimligt pris, gärna en med referens härifrån. Jag behöver dessutom ha deras hjälp med kapitalet och eventuellt en adress för företagets hemvist. Tanken är dessutom att använda denna revisor för framtida bokslut. Den kommer inte finnas någon omsättning att tala om det första året.

Kanske någon här som har ett bolag i Thailand att sälja?

Andra tips på vad jag skall tänka på välkomnas.

Hej Nisse!

Jag tänker inte rekommendera någon speciell revisor, men kanske kan ge lite allmänna råd. De flesta brukar vända sig till en advokatbyrå för att registrera ett företag, men du kommer att spara en hel del pengar på att få en revisor att göra det istället. Det är inte alltför komplicerat att sätta upp ett företag, jag har gjort det själv med viss assistans från den firma som sköter min bokföring (inkl revision). Du måste ha en behörig person som sköter bokföringen, det får du inte göra själv. Dessa firmor håller sedan med revisor i regel, som följer med på köpet.
Jag letade helt enkelt efter en firma på "Gula sidorna", som låg på behändigt avstånd från min egen verksamhet. Valde ut 5-10 av dessa och ringde upp dem för att förhöra mig lite om deras tjänster. 3-4 av dessa besökte jag sedan för att göra en slutgiltig bedömning av kvalitet/pris/service/förtroende mm. Därefter gjorde jag mitt val, som jag inte behövt ångra. De hjälper alltid till i kontakter med myndigheterna, om så krävs. Mitt råd är alltså att göra ungefär som du skulle gjort i Sverige. Ta reda på så mycket fakta du kan och välj sedan.

Oavsett hur liten omsättning du har måste bokslut upprättas (jag förutsätter att vi menar aktiebolag), som sköts av bokföringsfirman (+revisorn). Du måste ha en adress, eller rättare sagt ett fysiskt kontor med företagets namn på dörren. Detta går inte att smyga undan, eftersom du ska visa intyg från fastighetsägaren att den lokal du hyr får användas som kontor, hos registreringsmyndigheten. Det går att hyra lokal i s k kontorshotell (med viss gemensam service), om du vill komma billigare undan. Åtminstone i Bangkok, som jag har erfarenhet av.

Det är vissa procedurer som skall hanteras i olika steg för att starta upp ett företag, som de kan hjälpa dig med (namnreservation, file of memorandum, styrelsemöte, registrering, skatteregistrering). Det finns fastställda regler för kapitalinsatser, ägarandel, antal aktieägare mm, som jag antar att du känner till redan.
Lycka till!
Bangkok by Bike arrangerar cykelutflykten du bara drömt om - häng med oss, utforska staden från sadeln på en cykeln
Bkk
Bronslirare

Inläggav boes » 22 jan 2010 17:14

Var befinnar du dig ? Bolagets framtida hemvist ?
Bo -och må gott på Ao Nangs mysigaste hotel: http://www.scandinavianresidence.net
Skandinavisk ledning.
Användarvisningsbild
boes
Bronslirare

Inläggav Nisse » 22 jan 2010 20:53

Tack för tipsen! Det lutar åt Bangkok. Vad kan det kosta på ett ungefär? Dels att starta upp ett litet co,. ltd dels att driva det? Kanske 2-3 fakturor i månaden, kanske 2-3 löner. Har hört priser runt 12,000 baht, kan det stämma?
Drömmer mig bort ibland
Nisse
Bronslirare

Inläggav Bkk » 23 jan 2010 12:37

Nisse skrev:Tack för tipsen! Det lutar åt Bangkok. Vad kan det kosta på ett ungefär? Dels att starta upp ett litet co,. ltd dels att driva det? Kanske 2-3 fakturor i månaden, kanske 2-3 löner. Har hört priser runt 12,000 baht, kan det stämma?

Avgifterna till myndigheten är ganska låga. Den största kostnaden beror på hur mycket aktiekapital du ska ha. Det normala är 2 milj Baht när en falang ska stå som delägare och arbeta i företaget och då hamnar du kring 15.000 Baht i avgifter (advokatfirmorna tar ofta 50.000 B och uppåt). Du kan hämta ut blanketter hos registreringsmyndigheten och på dessa står vilka avgifter som är aktuella. Tror du kan hämta dem på nätet också, faktiskt (men de är på thai, givetvis).

Kostnaden för bokföring har enl min erfarenhet inte att göra med hur många fakturor du har. Du får betala en månadskostnad, som är densamma oavsett du har 3 fakturor eller 300 på en månad. När jag kollade upp mina alternativ 2006, så låg avgifterna på 2.500-5.500/månad för de allra flesta bokföringsfirmorna. Det viktigaste är dock att du kan lita på den firman du ger uppdraget, tycker jag. Jag betalar sedan extra avgifter för bokslutet en gång/år, knappt 10.000 B, vill jag minnas.
Bangkok by Bike arrangerar cykelutflykten du bara drömt om - häng med oss, utforska staden från sadeln på en cykeln
Bkk
Bronslirare

Inläggav Nille » 03 feb 2010 12:11

Jag fick precis liknande information.
3-5,000 baht i månadskostnad
och 12,000 baht för årsredovisning

Kostnaden för att starta och registrera företaget ligger på ca 15-20,000 baht.
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Re: Att starta upp ett Co,. Ltd - hur, och vad kostar det?

Inläggav Rosarin » 04 feb 2010 16:03

Hej!

Min kompis i Bangkok har en accounting-firma.
Pratade just med henne och hon kan sätta upp företag. Jag frågade just om det och då sa hon "Of course! That is my job, that is what i do!".
Ska väl erkänna att jag faktiskt inte riktigt visste vad det var hon gjorde på sin accounting-firma.

Hon sa att priset för att sätta upp en firma inklusive alla signaturer är 10 000baht.

Hon sa något om att det bara är ca 5000st personer i Thailand som har licens att signera vad-det-nu-var-hon-menade men hon har i alla fall den sortens licens som kan göra det.

Som sagt, priset för att fixa alltihopa är 10 000 baht.

/Rosarin
Är du också adopterad från Thailand?
Kolla in vår nya forumsektion "Adopterad från Thailand". Där du kan fråga och diskutera med andra med samma bakgrund. Välkommen! :)
Rosarin
Bronslirare

Inläggav Peter_Bangkok » 04 feb 2010 17:27

Ni har även en aktieavgift på 5600 baht för varje miljon ni har i aktiekapital. Dessutom tillkommer kostnadre för för registrering av sociala avgifter och även kostnader för att momsregistrera bolaget.
Fast boende i Thailand sedan 2003.
Peter_Bangkok
Bronslirare

Inläggav Rosarin » 04 feb 2010 17:40

Här är min kompis hemsida:

www.redovisathai.com
Kolla in vår nya forumsektion "Adopterad från Thailand". Där du kan fråga och diskutera med andra med samma bakgrund. Välkommen! :)
Rosarin
Bronslirare

Inläggav Bkk » 05 feb 2010 05:07

Rosarin skrev:Hej!

Som sagt, priset för att fixa alltihopa är 10 000 baht.

/Rosarin

Det kommer garanterat inte att räcka. I alla fall inte om aktiekapitalet skall uppgå till 2 Milj Baht, vilket är en förutsättning om en utlänning ska komma i fråga för arbetstillstånd. Men din kompis kanske betalar mellanskillnaden med egna pengar till myndigheten - skulle inte tro det! :-)
Bkk
Bronslirare

Inläggav Rosarin » 05 feb 2010 06:22

Du, BKK, lägg av!!!

Har påven en konstig hatt eller har påven en konstig hatt??????
Självklart går inte min kompis in och betalar....

Jag pratade med min kompis igår och det var så hon sa till mig.
Tagga ner och Don't kill the messenger!
Rosarin
Bronslirare

Inläggav Nille » 05 feb 2010 07:23

Jag hoppas du har rätt Rosarin för min thaikompis har sin revisior i Sriracha (en lite håla i ingenstans) och han sa 15,20,000 baht. Att kunna ha ett arbetstillstånd är ju A och O och borde vara underförstått här. Du kan ju ha rätt men var du inte lite snabb att bita Bkk där?
/ Nille

Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav Peter_Bangkok » 06 feb 2010 11:34

Som sagt. Bara aktieavgiften till myndigheterna går lös på 5600 baht för varje miljon ni har i aktiekapital. Dessutom tillkommer kostnader för för registrering av sociala avgifter och även kostnader för att momsregistrera bolaget.
Fast boende i Thailand sedan 2003.
Peter_Bangkok
Bronslirare

Inläggav Rosarin » 06 feb 2010 11:40

Jo Nille, det är möjligt att jag var lite snabb, men vad jag ville få fram var "Don't kill the messenger".

Jag framförde vad hon sa till mig, det var så jag menade.

Jag kan gärna fråga henne mer specifika frågor om någon undrar över något, men som sagt är jag inte själv insatt i hur det hela fungerar, men jag gör mitt bästa.
Rosarin
Bronslirare

Nästa

Återgå till Driva företag, Investera & Arbeta