Att bo i BKK i 6 månader, tips?

Res till Bangkok, Kanchanaburi, Saraburi, Lop Buri, Ratchaburi, Nahkon Nayok, Petchaburi, Samut Prakan, Suphan Buri, Ayutthaya, Hua Hin mm.

Att bo i BKK i 6 månader, tips?

Inläggav Erik_W » 26 jan 2010 20:39

Hej!

Jag och min flickvänn planerar att bo i Thailand under 5-6 månader i höst. Jag skulle vilja höra tidigare erfarenheter från er alla när det gäller i princip allt. Det som oroar mig mest är inte visum för det känns som ett 90+90 dagar går att få utan större bekymmer men däremot att hitta en lägenhet att bo i. Vi tänkte lägga mellan 12 000 och 18 000 TBH. Vi vet inte riktigt vilken ände vi skall börja leta. Har någon av er varit i en liknande situation? Vet ni några bra ställen man kan leta lägenheter på?

De flesta sidor verkar endast ha 1 års uthyrningar. Vi skulle behöva ½år respektive månadsperioder. Några hotel med någelunda centralt läge som man kan bo på under en längre tid?

Väldigt stort tack på förhand!
Erik_W
Nybörjare

Re: Att bo i BKK i 6 månader, tips?

Inläggav Nille » 26 jan 2010 21:10

När man hyr ut via mäklare behöver man längre kontrakt. Mäklaren skall ha provision. Jag hyrde privat. Vi gick runt och kollade efter lappar i portar i de områden vi ville bo i. Det borde finnas gott om urval i er budget.

På den tiden användes inte Internet speciellt mycket så det borde vara lättare nu.

Välkommen till forumet föresten!
/ Nille

Letar du jobb eller konsultuppdrag i Thailand gå med i Nätverk Thailand på Linkedin
Användarvisningsbild
Nille
Site Admin

Inläggav Erik_W » 26 jan 2010 22:04

Okej! Låter som en väldigt bra idé. Några speciella områden som du tycker känns bra om man vill bo någelunda centralt? Vi har inte speciellt stora krav på lägenhetens storlek men gärna med pool :-)
Har du några andra tips så får du väldigt gärna hojta till. Vi är behöver all info vi kan få!

.. och Tack!!
//EW
Erik_W
Nybörjare

Inläggav Thaisambo » 26 jan 2010 22:28

Erik_W skrev:... det känns som ett 90+90 dagar går att få utan större bekymmer ....

Vill bara tipsa om att det går att få ett triple entry turistvisum till och med. Då får du tre inresor med 60 dagar + 30 dagar förlängning, sammanlagt 270 dagar går att få ut.

Det finns infoblad på Thaiambassadens hemsida.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Thaisambo » 27 jan 2010 07:27

Förresten borde jag tillägga att dessa turistviseringar till Thailand ges ut utan avgift för tillfället från Thaiambassaden. Detta gäller för ansökningar som görs fram till 4 mars, men det ska tydligen förlängas, oklart hur långt framöver.
Thaisambo
Bronslirare

Inläggav Guava » 27 jan 2010 07:54

Serviced apartments kan man hyra från en natt till ett år. Det finns mängder till det pris ni är villiga att betala. Google efter serviced apartments bangkok så borde du få lite att börja med.

Annars har jag för det mesta gjort som Nille, gått runt i det område jag velat bo i och frågat runt.
GuavaJuice ...från Thailand på ren svenska.
Användarvisningsbild
Guava
Bronslirare

Inläggav Herrbangkok » 27 jan 2010 10:16

Hej! Om jag vore er skulle jag kolla i Satorn, silon och Sukhumvit . Sukhumvit är dyrast sen kommer silom och sist satorn!
Herrbangkok
Bronslirare

Inläggav Spiritfish » 27 jan 2010 10:26

Bo nära en BTS/Skytrain station är mitt tips. Sedan vart spelar ingen roll direkt, åk runt och gå av på alla stationer och titta ut över plattformen över närliggande området. Gillar ni det gör som Nille säger, gå runt och titta efter lediga lägenheter eller hus i det området.
Spiritfish
Bronslirare

Inläggav realdexter » 29 jan 2010 22:29

Spiritfish skrev:Bo nära en BTS/Skytrain station är mitt tips. Sedan vart spelar ingen roll direkt, åk runt och gå av på alla stationer och titta ut över plattformen över närliggande området. Gillar ni det gör som Nille säger, gå runt och titta efter lediga lägenheter eller hus i det området.

Samma tips kan väl givetvis gälla MRT/Subway, dom korsar ju varandra på ett par ställen och ger bra tillgänglighet till det mesta
realdexter
Bronslirare

Inläggav Erik_W » 31 jan 2010 00:15

Stort stort tack till alla svar!
Skytrain idéen är inte alls helt fel, vi hoppas vi hittar något som inte ligger allt för dumt till.

Har ni några länkar till bra hemsidor gällande det här så får ni väldigt gärna länka =D!
Erik_W
Nybörjare

Inläggav stgrhe » 31 jan 2010 00:45

Om jag skulle bo i Bangkok skulle jag först börja leta bostad i Thonglorområdet eller möjligen Ekkamai, dvs. det man brukar kalla "Upper Sukhumvit". Nedre Sukhumvit är alltför stökigt med alla dess turistfällor för min smak.

Favoritgatan för boende i Bangkok är annars Wireless Road men då talar vi skyhöga priser långt bortom all rim och reson.
Favoritcitat: "I am easily satisfied with the very best", Sir Winston Churchill
Användarvisningsbild
stgrhe
Bronslirare

Inläggav Anga » 02 feb 2010 15:32

Craigslist Bangkok.... en bra länk att hitta bostad. Varför inte flytta runt lite det finns ju otroligt mycket
områden att utforska både i Bangkok och resten av landet.
Anga
Nybörjare

Inläggav Ilovebkk » 27 feb 2010 15:47

Hej! Kul att ni ska flytta till världens bästa stad. Och för övrigt är det superlätt att hitta boende i Bangkok, faktiskt förvånande lätt och det kan gå på ett par dagar.
För de pengarna ni vill ge ut kan ni få ett väldigt bra boende men som ni själva säger är de flesta kontrakt på 1 år MEN det betyder inte att ni inte får hyra dem. Ni betalar en del deposit och det är endast den ni förlorar om ni skulle bryta kontraket.

All lycka!

/Bianca
Ilovebkk
Nybörjare

Återgå till Centrala