Jag har visserligen inte gjort det här själv rent praktiskt, men har inte hört talas om att någon särskild bank skulle vara utpekad. Den myndighetsdokumentation jag sett hittills pekar inte ut någon särskild bank utan talar bara om "thailändsk bank" kort och gott.
Tala med Din bank, Kasikorn, om detta. Det här handlar om en hel del pengar för det thailändska bankväsendet och det här är en konkurrensbegränsande åtgärd när man pekar ut en särskild bank som den enda godtagbara för den här förvaltningen.
Kasikorn kommer att kolla detta med den thailändska bankföreningen direkt om de inte själva redan har klar information om det.
En sån här myndighetsinstruktion till bankväsendet är något som kan bädda för rejäla konflikter..... Naturligtvis kommer de inte utan vidare att acceptera att villkoren för bankingväsendet i Thailand förändras på det här sättet.
Det är mer naturligt att de här kontona skulle stå hos Thailands Bank (
Bank of Thailand) om man nu har det behovet av kontroll - inte hos "militärens bank".
Jag har kollat det där med "PMB bank" - det existerar inte, det ska vara TMB (
Thai Military Bank).
Däremot hittar jag ingenting på nätet om att TMB skulle vara utpekad förvaltare av de här pengarna för utlänningar. Det borde innebära att det är öppet för alla thailändska banker att dela på den här kakan - men ta upp det med Kasikorn du!